Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rizikové, prošlé i domácí. Neprošla třetina prodejců pyrotechniky

  11:41aktualizováno  11:41
V prosinci, který je nejrušnějším obdobím, neprošla kontrolami třetina prodejců pyrotechniky. Jeden z trhovců skladoval půl tuny výbušnin, mnohonásobně více než směl. Objevila se i prošlá nebo neznámá, po domácku vyrobená a nebezpečná pyrotechnika.

Pyrotechnik Milan Bauer odborně odpaluje nebezpečnou petardu, kterou koupil redaktor MF DNES na tržnici. | foto: Petr Lundák, MF DNES

V prosinci provedla Česká obchodní inspekce (ČOI) celkem 234 kontrol prodeje pyrotechniky a chyby odhalila při 78 z nich. Prodejci porušili jak zákon o ochraně spotřebitele, kdy mimo jiné nevydávali lidem řádné účtenky, tak zákon o zacházení s pyrotechnickými výrobky. Například na tržišti v pražských Malešicích bylo uskladněno v prodejním prostoru pět set kilogramů čisté hmotnosti výbušnin, což je šestkrát více, než povoluje zákon. Povoleno je nejvýše osmdesát kilogramů.

V nabídce byly mnohdy také výrobky pochybné kvality. Na severu Čech jeden prodejce nabízel pyrotechniku, která vypadala, jako by byla vyrobená doma. „Byly zajištěny tři kusy produktu neurčitého tvaru. Produkt měl neurčitou velikost a neznámé složení. Jeden kus byl za 130 korun,“ sdělil mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Taková pyrotechnika představuje podle něj pro zákazníka vážné nebezpečí i ohrožení života.

Smrt za pár stovek. Nebezpečné silvestrovské rakety jsou snadno k mání

Na pultech se objevily rovněž rachejtle, které sice nebyly vyrobené podomácku, ale překročily o dva roky dobu použitelnosti. Někteří prodejci nabízeli komukoli i takzvanou divadelní pyrotechniku, k jejímuž pořízení a použití je ale nutná odborná způsobilost. Chyby našli kontroloři také v návodech, kdy třeba prodejce v Ústeckem a Libereckém kraji nabízel návod k obsluze pouze v azbuce.

Také v prosinci 2015 odhalila inspekce porušení předpisů u každého třetího prodejce pyrotechniky. „Vzhledem k tomu, že se jedná o problematiku, která se bezprostředně týká bezpečnosti a zdraví spotřebitele, bude ČOI tyto kontroly důsledně provádět i v tomto roce,“ řekl ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...



Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

ŘSD bez svolení provádí průzkum u D35, majitelé pozemků chystají žalobu

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.

Lidé, kteří vlastní pozemky pod připravovanou stavbou dálnice D35 u Litomyšle, si stěžují, že jim zaměstnanci...

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Najdete na iDNES.cz