Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Neprůstřelná smlouva s Kapschem brání brzkému šíření mýta mimo dálnice

  7:51aktualizováno  7:51
Mýto se na všechny komunikace I. třídy a některé úseky silnic II. třídy rozšíří nejdříve po roce 2016. Důvodem je nevypověditelná smlouva s firmou Kapsch. Ministr dopravy Pavel Dobeš to řekl v rozhovoru pro Hospodářské noviny.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Ministerstvo chtělo původně rozšířit povinnost platit mýtné za ujeté kilometry i na silnicích nižších tříd od roku 2013. To se ale podle Dobeše nepodaří.

"Co se týče případného zpoplatnění silnic první a případně vybraných silnic druhé třídy pomocí mýtného systému, tak je to v tuto chvíli technicky nerealizovatelné," řekl deníku Dobeš. Důvodem je podle něj systém mýtných bran, který používá firma Kapsch. Smlouva s touto společností skončí až v roce 2016. Dobeš tvrdí, že do té doby je prakticky nevypověditelná, ačkoli není pro stát výhodná.

Toto stanovisko potvrzují podle HN i dopravní experti. "Rozšíření ve skutečnosti možné je, ale s využitím jiné technologie, než jakou používá současný mýtný systém," poznamenal děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos.

Jak uvádí deník, problémem u silnic první a druhé třídy je velké množství nájezdů a sjezdů, na kterých by musely být samostatné brány. Další potíží je, že pozemky kolem těchto silnic nebývají majetkem státu. Nepochybně by nastaly komplikace s výkupem pozemků a následně elektrifikací bran, vysvětluje Moos.

Řešením by podle něj bylo zavedení hybridního systému. To znamená, že by řidiči měli v autě jednu krabičku, která by dokázala zachytit, že vůz projel mýtnou bránou, a zároveň by pomocí satelitu určila, že jede po některé ze zpoplatněných silnic I. nebo II. třídy.

To by znamenalo pořízení zcela nového mýtného systému. Ten by musela do roku 2016 buď nabídnout přímo firma Kapsch, nebo by musel fungovat paralelně s již existujícím systémem.

Podle Dobeše by ale existence dvou systémů byla drahá. Zároveň odmítá, aby systém dodala bez soutěže společnost Kapsch. "Zakázku v tak velkém rozsahu si vůbec neumím představit bez výběrového řízení," podotkl Dobeš.

Autoři: ,



Nejčtenější

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

Škoda je Popelkou Volkswagenu. O superb přijdeme, říká šéf odborářů

Škoda Superb Black Crystal

Podle odborového předáka největší tuzemské automobilky je to už jasné. Škodovka přijde o superb, vlajková loď firmy s...



Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...

Musk tratí na autech každou minutu 8 tisíc dolarů. Může mu to zlomit vaz

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Výroba klíčového vozu společnosti Tesla s názvem Model 3 nabrala tři měsíce zpoždění. Firmu drží nad vodou investoři,...

Zaměstnanci Amazonu udávají nadřízené. Nejaktivnější mohou vyhrát dron

(Ilustrační snímek)

Vedení francouzské divize Amazonu vymyslelo kontroverzní soutěžní hru. Zaměstnanci skladu amerického internetového...



Další z rubriky

Sexistické prasátečko mají souložící poradkyně a výcuc odpadu. Urážejí ženy

Snaživá sekretářka v podání Free Radio. Veřejnost v soutěži Sexistické...

Bankovní poradkyně Lenka poslušně souložící na stole za svou cestou k úspěchu. A také pohled na ženu sedící na toaletě...

České domácnosti si příští rok za elektřinu připlatí. A zřejmě i za plyn

(ilustrační snímek)

České domácnosti si příští rok připlatí za elektřinu a zřejmě i za plyn. Energetický regulační úřad (ERÚ) oznámil, že...

Pro rohlíky kilometry daleko. Prodejnám na venkově hrozí zavření

(Ilustrační snímek)

Stovkám ztrátových prodejen sítě COOP hrozí uzavření. Skupina COOP, která provozuje převážně v menších obcích 2 700...



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.