Jde na ně ze státních či evropských fondů ročně téměř třicet miliard korun, přesto se na rozdíl od dálnic u staveb českých železnic téměř nemluví o tom, že by byly předražené nebo zbytečné.
Na to, že při stavbách zadávaných Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) není zdaleka vše v pořádku, nejnověji upozornila Bezpečnostní informační služba. Podle ní se firmy na zakázkách domlouvají dopředu.
MF DNES navíc srovnávala všechny zakázky na projektování zadané za poslední dva roky SŽDC. Výsledek? Drtivou většinu vyhrála společnost Sudop Praha či Moravia Consult Olomouc, která je se Sudopem majetkově propojena. Z deseti největších zakázek vyhrály tyto firmy osm.
Velmi často byla jedna z těchto firem i jediným zájemcem v soutěži, což značně omezuje konkurenční boj i tlak na co nejnižší cenu. Ostatně, odhadovaná cena byla velmi často shodná s vysoutěženou. "Buď neexistují další projektanti, nebo vědí, že už jsou karty rozdány dopředu a je zbytečné se hlásit. Přikláním se ale spíše k druhé variantě," míní bývalý šéf Drážní inspekce Zdeněk Žák.
SŽDC: Odborníků je málo
Z téměř jedné a půl miliardy korun, které za poslední dva roky SŽDC vysoutěžila za technické projektování, získaly firmy Sudopu, ať už samy či ve sdružení s jinými společnostmi, zakázky za 1,27 miliardy korun. Na ostatní společnosti, které se zabývají projektováním železnic, tak zbylo necelých čtvrt miliardy korun.
SŽDC na takových výsledcích nevidí nic záhadného. Podle mluvčího Pavla Hally mají podobné zkušenosti i jinde v Evropě. Halla si myslí, že jde o přirozený vývoj nástupců komunistických účelově zřízených projekčních podniků zaměřených výhradně na železnici.
"Skutečně odborně způsobilých firem, které by dokázaly bez nutnosti subdodávek, a tedy prodražování projektů vyprojektovat tak složitou stavbu, mnoho na trhu nejen v rámci ČR není," tvrdí Halla.
MF DNES oslovila i Sudop Praha. Generální ředitel Josef Fidler ani obchodní ředitel Tomáš Slavíček na dotazy neodpověděli. Projektování českých železnic je však zjevně pro firmu výnosné: Sudop Praha loni vydělal 145 milionů korun a sto milionů si rozdělil na dividendách.
Za malým zájmem o soutěže mohou být i podmínky, například na kvalifikaci jednotlivých členů týmu. "Kvalita a bezpečnost železniční dopravní cesty pro nás musí být vždy zásadní," odmítá případné změkčení podmínek Halla.
BIS: Firmy jsou domluvené
SŽDC se letos dostala kvůli zakázkám i do výroční zprávy Bezpečnostní informační služby (BIS). Podle ní se při státních zakázkách stavební firmy domlouvají na podání nabídek, aby vytvořily zdání, že jde o soutěž. "Nejvýrazněji se tyto aktivity projevily uzakázek vypisovaných SŽDC, přičemž někteří zaměstnanci této instituce jednali nestandardně ve prospěch stavebních společností," napsala BIS ve své zprávě.
SŽDC tvrdí, že koordinaci a komunikaci mezi jednotlivými firmami na trhu není schopna ovlivnit a zakázky procházejí ministerskými i evropskými audity. "Podle nám známých výsledků kontroly nezaznamenaly snahu o ovlivnění výběru zhotovitele a nejvhodnější nabídky," řekl Halla. Dodal, že na přípravě zakázek se podílejí desítky zaměstnanců SŽDC a společnost si není vědoma zásadního pochybení z jejich strany.
Podle Zdeňka Žáka je celý systém zakázek v české dopravě nastaven špatně. "Motivuje všechny kpředražování staveb. Například projektant je honorován podle finančního objemu stavby, ne podle úspor," říká Žák. Podle něj navíc SŽDC utrácí za zbytečně předimenzované stavby. Jako příklad uvádí například modernizaci tratě z Českých Budějovic do Českých Velenic na těžký provoz.
O prospěšnosti některých staveb pochybuje i bývalý náměstek ministra dopravy Petr Šlégr. "Investice SŽDC ve svých důslecích často nesměřují k zvýšení kapacity železniční sítě. Firma se stará o to, aby prostavěla peníze, a nedbá o maximalizaci přínosu pro dopravce," myslí si Šlégr.