Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nestyďte se za sluchadla, lákají kupce jejich dánští výrobci

  1:08aktualizováno  1:08
Dánský výrobce sluchadel pro nedoslýchavé Widex musí překonávat stigma svého oboru – povědomí, že pomůcky pro sluch potřebují staří lidé. "Je to nesmysl. Nikdo si to přece nemyslí, když nosíte brýle," říká s povzdechem šéf a spolumajitel firmy Jan Topholm.

Jan Topholm a Erik Westermann společně založili byznys se sluchadly. | foto: Flickr.com

Sám jde příkladem a bere si pomůcku na konference. Přiznává, že s rostoucím věkem se mu sluch zhoršuje a sluchadlo mu mluvené slovo zpřesňuje.

Firmu založili otcové současných majitelů Christian Topholm a Erik Westermann v roce 1956. Schopný inženýr a obratný obchodník byli zaměstnáni u konkurence Oticon a po osamostatnění se skvěle doplňovali.

Widex je dnes v první šestce největších firem na světě vyrábějících digitální sluchadla pro nedoslýchavé. "Máme kolem 10 % trhu," upřesňuje Topholm. Ročně na světě prodají až devět milionů kusů.

Sluchadlová velmoc

Dánsko je v oboru pomůcek pro nedoslýchavé velmocí, působí v něm největší firmy – vedle Widexu také Oticon, Great Nordic a William Demant. Světově pak vede německý Siemens. Sluchadla dnes používá 40 až 50 milionů lidí na světě, počet těch, kteří mají potíže se sluchem, je ale pětkrát větší – zhruba desetina světové populace.

byznys se sluchadly

Jan Topholm (64)
Anders Westermann(54)

Topholm je vystudovaný inženýr, Westerman je ekonom. Společnost, světovou šestku ve sluchadlech, vlastní rodiny napůl.

Firma loni vydělala 80 milionů dolarů před zdaněním při tržbách 430 milionů.

Více než 90 procent zisku jde zpátky do společnosti.
Každý z podnikatelů má dva syny – možné pokračovatele byznysu.

Důvody, proč není uživatelů víc, jsou dva: buď si to lidé nemohou dovolit, zejména v rozvojových zemích, anebo si nechtějí svůj handicap přiznat. "Začínají mít problémy sedm let předtím, než si pomůcku pořídí. Snažíme se zákazníky přesvědčit, že čím dřív tento krok udělají, tím dřív se mohou zase plně zapojit do společenského života," říká Anders Westermann, výkonný viceprezident firmy a syn zakladatele.

Nejprodávanějším typem sluchadel jsou ta, jež se zavěšují na ucho. Za boltcem spočívá zesilovač a mikrofony, od nich vede tenký drátek k ušnímu otvoru do minireproduktoru. "Je těžké je vyrobit menší, než už se dělají. Děláme i sluchadla vložená do sluchovodu, která nejsou vidět. Problém je, že to není moc příjemné," vysvětluje Westermann.

Aktuálně trápí byznys se sluchadly skutečnost, že trh zpomalil. Roste jen o dvě až pět procent ročně, přičemž firmy jsou schopny vyprodukovat mnohem víc. "Snažíme si přebírat podíly na trhu. Je to mnohem agresivnější než dřív," říká Westermann.

Výrobu prodražuje DPH i sociální pojištění zaměstnanců

Widex spadá do vyšší cenové kategorie, většina výrobků se pohybuje mezi 10 a 20 tisíci korunami. V Dánsku existenci firmy a výrobu značně prodražují daně z příjmu firem, DPH i sociální pojištění za zaměstnance. Dělnice Widexu přijde firmu na 40 dolarů na hodinu, včetně odvodů. Přesto firma nezvažuje, že by své dvě továrny (třetí má v Belgii) přestěhovala do země s nižšími náklady.

"Nejdražší na sluchadlech je vývoj technologie, ta tvoří polovinu nákladů, výroba už není sama o sobě tak drahá," vysvětluje Topholm. Kvalifikovat inženýry úplně od začátku v jiné zemi je téměř nemožné.

Aby se Widexu zaplatil vývoj nové platformy sluchadel, musí jich prodat i více než půl milionu. Firma zaměstnává až 250 inženýrů, kteří každé tři roky přijdou s něčím novým.

Dánsko loni hospodařilo s jedním z nejnižších rozpočtových schodků v Evropě. I přesto jsou připraveni na úspory. "Aktuálně se u nás diskutuje o škrtání dávek a zvyšování daní," potvrzuje Topholm. "Dánům se škrty sice nelíbí, ale nestávkují, jen reptají," dodává.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

Pražané jsou hladoví a jídlo musí mít včas, říká šéf Uber Eats

Tomáš Peťovský, šéf Uber Eats.

Nejdůležitější je dodat zákazníkům jídlo včas, říká Tomáš Peťovský, šéf české pobočky Uber Eats. Americká firma nedávno...

Pošta bojuje s nedostatkem zaměstnanců, mnohdy pracují až dvanáct hodin

Česká pošta. ilustrační snímek

Loni opustil Českou poštu každý čtvrtý zaměstnanec. Většinu odradil nízký plat v kombinaci s neplacenými přesčasy. I...

Pět barev musí stačit, velí Musk. Chce urychlit výrobu vozů Tesla

Elon Musk, šéf automobilky Tesla, představuje nový elektrický roadster

Automobily Tesla už budou jen v pěti namísto sedmi barev. Oznámil to v úterý majitel firmy Elon Musk na Twitteru. Chce...

Najdete na iDNES.cz