Netflix jako nový král zábavy. Už má větší cenu než Disney

  10:27aktualizováno  10:27
Americká společnost Netflix aspiruje na post největší zábavní společnosti na světě. Akcionáři mu na burze věří natolik, že v současnosti hodnota tohoto poskytovatele filmů a seriálů online překonala i mediální gigant The Walt Disney Company. Netflix má přitom zhruba pětkrát menší obrat.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

Tržní hodnota Netflixu nyní dosahuje 152,7 miliardy dolarů (3,4 bilionu korun), The Walt Disney Company burza oceňuje na 152,33 miliardy. V současné době charakteristické masivním přesunem diváků z kin a od kabelové televize k internetu je streamovací služba hitem. 

Od vstupu Netflixu na burzu v roce 2002 stoupla hodnota jeho akcií o 33 tisíc procent. Růst pokračoval i letos, a to přibližně o 80 procent od začátku roku. Takového výkonu nebyla schopna žádná jiná společnost z indexu S&P 500, který sdružuje pět set nejhodnotnějších amerických společností obchodovaných na burze.

Vývoj hodnoty Netflixu na burze

Vývoj hodnoty Netflixu na burze

Důvěru investorů podporuje například spolupráce s významnými osobnostmi, kterou Netflix navázal v posledních měsících. Smlouvu s firmou uzavřel bývalý americký prezident Obama s manželkou Michelle nebo scenárista Ryan Murphy, který stojí za úspěšnými seriály Glee nebo American Horror Story.

Počet platících zákazníků Netflixu navíc trvale roste. V dubnu firma oznámila, že na celém světě – včetně České republiky, kam vstoupila v roce 2016 – už jich má 125 milionů. Ve Spojených státech si službu předplatila každá druhá domácnost. Firma působí ve všech zemích světa kromě Číny, Sýrie, Severní Koreje a poloostrova Krym.

Za první čtvrtletí letošního roku hlásí Netflix 7,4 milionu nových předplatitelů, což je o 50 procent větší nárůst než ve stejném období v roce 2017. A to navzdory tomu, že firma loni zdražila předplatné. Analytici předpokládají, že mimo USA má společnost potenciál získat desítky milionů nových zákazníků.

Raketovému vzestupu Netflixu pomohla úspěšná sázka na vytváření vlastního obsahu. Ten služba začala postupně nabízet společně s filmy a seriály od klasických tvůrců. Prvním takovým výtvorem bylo politické drama Dům z karet, v hlavní roli s tehdy ještě populárním Kevinem Spaceym.

Netflix od té doby vytvořil řadu oceňovaných projektů, například seriály Narcos, Stranger Things nebo Orange Is the New Black. Podle šéfa obsahu Teda Sarrandose bude mít společnost ve svém portfoliu do konce letošního roku přes tisícovku seriálů a filmů, o jejichž vznik se zasloužila.

Netflix plánuje letos investovat do své nabídky dalších osm miliard dolarů, přičemž až 85 procent této částky bude pokrývat tvorbu vlastního obsahu. Podle Sarrandose až 90 procent platících zákazníků sleduje tyto originální programy pravidelně.

Avengers už na Netflixu nebudou

Na rozdíl od tradičních tvůrců kinematografického obsahu, kteří se mohou soustředit na svoje individuální projekty, předplatitelský model Netflixu vyžaduje univerzální nabídku. Čerstvé novinky musí oslovit všechny zákazníky, aby se pravidelně vraceli a platili minimálně 10 dolarů měsíčně nebo osm eur v Evropě. Předplatné je totiž možné na rozdíl od kabelovky kdykoliv zrušit. Jelikož více než polovina uživatelů pochází z jiných zemí než USA, Netflix musí klást důraz i na „mezinárodní“ charakter vysílání.

The Walt Disney Company se nicméně také snaží držet krok s dobou a plánuje zavést vlastní streamování videa pro rodiny. V dubnu firma spustila službu ESPN+ zaměřenou na vysílání sportu přes internet. Později navíc oznámila, že od příštího roku přestane dodávat Netflixu svoje filmy. Ve službě tak nebudou ke shlédnutí například populární komiksové filmy od Marvelu, jako jsou Avengers, nebo Hvězdné války.

Disney v současnosti usiluje o koupi většiny aktivit studia 21st Century Fox za 52 miliard dolarů, čímž by si upevnil pozici nejhodnotnější mediální společnosti světa. Zatím ovšem není jasné, jak se k akvizici postaví americký antimonopolní úřad. Pokud nebude mít námitek, ke spojení by mělo dojít v létě 2019.

Mysli na přehrávání! Nadšenci vyzkoušeli Netflix ovládaný myšlenkami:

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

I čokoláda je superpotravina. Česká firma ji dodává do Švýcarska

Výroba v pražské společnosti Iswari

O borůvkách či šípku se mluví jako takzvaných superpotravinách. Podle Františka Lomského, spolumajitele české firmy...

Módní trh na roztrhání. Česko si vyhlédl další německý e-shop

Čísla by nám měli usnadnit orientaci ve velikostech, občas to bývá ale naopak....

Nové e-shopy dál vstupují na český trh s módou. Krátce po vstupu německého Zalanda expanduje do České republiky další...

Samoobslužné pokladny ověří u Britů jejich věk. Kvůli alkoholu a cigaretám

Samoobslužná pokladna firmy NCR vybavená systémem na rozpoznávání věku z...

V některých supermarketech ve Velké Británii zákazníci již brzy nebudou muset při nakupování alkoholu a cigaret u...



Najdete na iDNES.cz