Zarostlé koleje na prodej. Obce se snaží zachránit neudržované lokálky

  1:07
Obce bojují proti rušení nevyužívaných lokálek, správa železnic se dlouhodobě snaží některé nevyužívané železniční tratě prodat. Pokud by je však obcím od počátku nabídla za nižší než odhadní cenu, bylo by to chápáno jako nedovolená podpora. Nabídnout zdarma je může až po letech a jen za podmínky, že nový majitel obnoví na trati provoz.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ivannah CC-BY-SACreative Commons

Obce a města se snaží zachránit před úplným zrušením lokálky, na které roky nevyjel žádný vlak. Tato neudržovaná spojení už mnohdy ani nepřipomínají železniční trať, jako třeba dráha mezi Mladoticemi a Karlovicemi na Plzeňsku.

Poslední vlak tam projel v roce 1997. Podle starosty Mladotic Zdeňka Slacha, který se o obnovu železničního spojení dlouhodobě zasazuje, bylo rozhodnutí o zrušení provozu na této trati modelovým příkladem uspěchaného verdiktu.

Linku, která zajišťovala potřebné spojení z Rakovníka do Plzně, využívali mimo jiné studenti. Po přerušení spojení však živoří i zbytek trasy z Kralovic do Rakovníka, která teď nenavazuje na trať do Plzně. A místní se obávají, že kvůli úbytku cestujících bude zrušena její další část do Čisté.

Mladotice se snaží dohodnout s Plzeňským krajem, že by do budoucna na této trati provozovaly alespoň dva páry vlaků denně. Spustit pravidelný provoz je totiž podmínkou pro to, aby Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) převedla vlastnictví kolejí na obec. Mladotice musí zajistit zhruba 2,5 milionu korun ročně na provoz vlaků. Jenže to není hlavní komplikací, která záchraně tratě brání.

Obnova spojení, do nějž stát investoval naposledy na konci devadesátých let, by podle Slacha vyšla na 80 až 90 milionů korun. Celé více než jedenáct kilometrů dlouhé spojení je zarostlé náletovými dřevinami a­ na části zcela chybějí koleje.

Podobná situace je na Vysočině, kde se místní obyvatelé snaží zachránit trať mezi Dobronínem a Polnou, která je mimo provoz pravidelných vlaků přes tři desítky let.

Tratě na prodej (stav k 5. 1. 2018)
Dráha Délka dráhy (km)
Kralovice - Mladotice 11,345
Velká Kraš -  Vidnava4,579
Dobronín - Polná5,607
Hevlín - Hrušovany nad Jevišovkou6,741
Královec - Žacléř5,092
Broumov - Otovice4,205
Moravské Budějovice - Jemnice20,628
Čejč - Uhřice15,47

Ambice na obnovení provozu jsou však o něco skromnější než v případě Kralovic. Kraj Vysočina podle starosty Polné Jindřicha Skočdopole totiž nemá na provozu pravidelného spojení zájem a nevypadá to, že by se situace mohla v nejbližší době zlepšit. Město se proto snaží přesvědčit správu železnic, aby vyměnila pražce a koleje na zhruba polovině pětikilometrového spojení, které potřebuje opravy nejvíce.

Částečným úspěchem je zařazení této tratě do programu oprav pro letošní rok. Je tam uvedena s podmínkou, že se bude opravovat jen v ­případě, že na to zbudou peníze.

Pokud by se rekonstrukce tratě podařila, mohly by se na ni vrátit alespoň víkendové turistické motoráčky. Ty na ní jezdily ještě před osmi lety během zářijových polenských poutí.

Zadarmo až po letech

V Mladoticích doufají, že by se na trať mohly nakonec vrátit i rychlíky, které by spojily Rakovník s Plzní. Obce se kvůli tomu domlouvají s­ provozovatelem rychlíků na trati mezi Plzní a Mostem, firmou GW Train Regio. Ta podle Slacha chce v první řadě obnovit zastavování rychlíků v zastávce v Mladoticích, kde dosud stavějí pouze osobní vlaky spojující Žihli s Plzní. Pro cestující by to znamenalo komfortní přestup z obnoveného železničního spojení, soukromá firma by získala další pasažéry.

Navázáním lokálky na rychlíkové dopravní spojení by se podle starosty uzavřela několik let trvající snaha, která začala nabídkou správy železnic na odkup zdevastovaného železničního spojení za téměř 30 milionů korun.

Za desítky milionů korun se správa železnic dlouhodobě pokouší prodat každou z 21 vytipovaných nevyužívaných železničních tratí. Zatím se jí to však příliš nedaří.

Podle vládního nařízení z roku 2012 musí státní správce kolejí tratě nabízet za odhadní cenu. Pokud by tratě od začátku prodával levněji, mohlo by to být chápáno jako nedovolená podpora.

Teprve po prvním pokusu může SŽDC vyhlásit další kolo výběrového řízení, ve kterém tratě nabízí za cenu v místě obvyklou. Pokud ani za takových podmínek zájemce nenajde, může cenu snížit na polovinu a pokus opakovat.

Po několika letech může SŽDC nepoužívaná železniční spojení dokonce nabídnout zdarma –­ například státní správě, obcím a dalším zájemcům. Podmínkou je však to, aby nový majitel alespoň částečně obnovil železniční provoz.

V případě pravidelného spojení pak může nový majitel žádat i o příspěvek na rekonstrukce od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Naposledy se správa neúspěšně snažila prodat jednu z tratí toto úterý. O spojení Čejč–Uhřice na jižní Moravě za 24,6 milionu korun se ale nikdo nepřihlásil. V příštím kole se proto SŽDC pokusí zájemce nalákat snížením ceny na desetinu.

Ojedinělý úspěch

Zatím nejúspěšnějším příkladem oživení lokálky je takzvaná švestková dráha mezi Lovosicemi a Mostem. Vloni na jaře ji spolu s tratí z­ Dolního Bousova do Kopidlna za 11 milionů korun koupila společnost AŽD Praha.

Kromě zkoušení nových technologií tam výrobce železničních zabezpečovačů obnovil letní víkendový provoz. A nyní společnost jedná o­ vrácení pravidelných vlaků. Podmínkou kraje je zkrácení jízdní doby na trati pod hodinu a přeprava cestujících moderním nízkopodlažním vozidlem.

Podle mluvčího firmy Jiřího Dlabaji je AŽD Praha ochotná splnit obě podmínky a nový vlak buď koupit, nebo pronajmout.

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...