Vášeň pro fotbal nemusí znamenat jen absence a nezájem o práci, říká výzkum.

Vášeň pro fotbal nemusí znamenat jen absence a nezájem o práci, říká výzkum. | foto: Profimedia.cz

Nezakazujte lidem v práci fotbal, radí firmám Britové

Zaměstnanci si koupí plochou obrazovku, jen aby šéf nepoznal, že v pracovní době sledují fotbal. Tak takový výjev možná jednou bude k vidění jen v reklamách. Britští experti totiž zjistili, že když už podřízení nehledě na zákazy stejně sport sledují, mohou firmy z jejich kolektivního fandění i vytěžit.

Fotbal a fandění stejnému týmu totiž v lidech vyvolává velký pocit sounáležitosti, který je u pracovních týmů velmi žádoucí. Firmy sice často ke stmelení zaměstnanců pořádají různé víkendové akce a teambuildingy, ale ty si většinou užije jen pár jedinců a ostatní se nudí.

Naproti tomu fotbal miluje skoro každý. Proto je podle Britů sledování kopané v práci velmi vhodným nástrojem k utvoření neformálních vazeb mezi kolegy a dokonce i mezi obchodními partnery.

Kdo ve své firmě povolí fotbalové přenosy, může dokonce dosáhnout i zvýšení produktivity práce, píše se ve zprávě personálně poradenské společnosti Hudson.

VŠE O MS VE FOTBALE NAJDETE ZDE

Britové zjistili, že co se týče vlivu fotbalu na pracovní morálku, jsou na tom ženy a muži skoro stejně. Téměř dvě třetiny mužů a 52 procent žen přiznalo, že když se mohou v práci dívat na zápasy, jejich produktivita a přístup k práci se zlepšuje.

"Velké sportovní akce se často mezi šéfy braly jen jako hrozba pro produktivitu a spouštěč absencí," říká prezident Hudsonu John Rose. Lidé totiž často sledují zápasy v barech a druhý den pak musí zůstávat doma a léčit se z kocoviny. "Firmy si bohužel nevšimly, jaký potenciál mají sportovní přenosy - přinést na pracoviště lepší vztahy mezi zaměstnanci a se zákazníky. Podřízení také lépe hledají cestu ke svým šéfům," dodává Rose.

Výzkum prokázal i to, že i pohled na ženy jako na bytosti, které sportu nerozumí ani se o něj nezajímají, je jen stereotyp. Více než polovina Britek totiž prohlásila, že se o sport zajímá a každá šestá se dokonce přiznala, že o sportu v práci mluví každý den.

"O fotbalu nebo sportu obecně v práci mluvíme skoro pořád," říká čtyřiadvacetiletá Zuzana, která si při studiu vypomáhá v jedné z pražských firem. "Zvlášť teď, když se blíží mistrovství světa, se tomuto tématu nelze vyhnout," dodává. "Navíc těch, kteří se mu vyhnout chtějí, je jen minimum," dodává. "Fotbal určitě sledovat budeme, dokonce jsme si vypracovali i interní systém sázek na výsledky," popisuje pracovní atmosféru mladá žena.

Doporučení personálních odborníků se ale zatím nesetkává s velkým pochopením. Těch šťastných, kteří budou mít možnost v práci sledovat a povzbuzovat nejlepší fotbalisty světa, bude v Británii jen zhruba čtvrtina. Nicméně dalších 13 procent si zápasy pustí i přes výslovný zákaz.

Fotbal bude v červnu a červenci hýbat celým světem a nizozemská banka ABN Amro dokonce vypracovala studii, týkající se vlivu fotbalu na světovou ekonomiku. Podle výsledků by nejpřínosnější pro svět bylo vítězství Itálie. - více zde

ČEŠI A ŠAMPIONÁT

Podle průzkumu Factum Invenio bude celkem 30 procent Čechů sledovat jen zápasy, ve kterých bude hrát česká reprezentace a stejný počet se na fotbalové přenosy nebude dívat vůbec. Naopak 23 procent dotázaných se chystá sledovat všechna utkání nebo jejich většinu.

Muži se na fotbalová utkání budou dívat daleko více než ženy. Ty se většinou podívají jen na finále celého mistrovství. Fandit se bude většinou doma, ven do restaurací či ke známým se vypraví spíše mladí.