Výzkumníci z několika britských univerzit zjistili, že pokud supermarkety omezí zásobení regálů přímo u pokladen malými baleními cukrovinek a brambůrek, zákazníci si jich odnesou domů o 17 procent méně. Studie financované britským Ministerstvem zdravotnictví a sociální péče se zúčastnilo šest z devíti hlavních řetězců supermarketů. Výzkum sledoval nákupy ve více než 30 tisících britských domácnostech.
Podle vedoucí studie Jean Adamsové z Centra pro dietu a pohyb na Univerzitě v Cambridgi se zdá evidentní, že odstranění nezdravých potravin z prostoru u pokladen bude mít za následek jejich menší zastoupení v nákupních košících. Výsledky studie jsou ale také důležité pro vládu, aby mohla připravit funkční opatření v boji proti nezdravému životnímu stylu, píše Independent.
„Jedním z nich mohou být například nutriční požadavky na jídlo nabízené u pokladen, jak navrhuje nedávný vládní plán na snížení dětské obezity,“ vysvětluje vědkyně. „Pravidla navržená státem zajistí rovné podmínky v celém odvětví,“ doplnila.
Jde přitom o relativně snadný způsob, jak lidem pomoct stravovat se zdravěji. „Položky, které si zákazník vezme u pokladny, jsou převážně impulzivními nákupy,“ vysvětluje jedna z autorek studie Katrine T. Ejlerskovová. Často jde o situaci, kdy děti přemluví rodiče, aby jim něco koupili. „Když tam nenajdou čokoládovou tyčinku, tak prostě snědí o jednu méně,“ konstatuje Ejlerskovová.
Řetězce přitom mají velký podíl na vytváření nákupních preferencí. To, kde a jaké produkty vystaví a za jakou cenu, výrazně ovlivňuje výběr zboží, které končí v košících zákazníků, připomíná Science Daily.