Neziskovky investovaly do kampaní. Vyhrály jim nejúčinnější reklamy roku

  • 30
Reklamní kampaně se mohou vyplatit nejen komerčním firmám, ale i neziskovým organizacím. Ukázal to 15. ročník soutěže o nejefektivnější reklamu Effie. Ze 79 přihlášených kampaní za rok 2011 si prvenství odnesly dvě neziskovky. Zlatých medailí se přitom udělilo v sedmi kategoriích jen šest.

Člověk v tísni dokázal lidi oslovit k darování peněz tím, že jim názorně ukázal, na co přesně budou jejich peníze využity. Lidé se tak například dozvěděli, že pokud pošlou na konto společnosti 900 korun, půjde za tyto peníze pořídit koza, která pomůže přežít rodině žijící v rozvojovém světě. 

Reklama navíc darovanou částku srovnala s věcí, kterou jde za tuto sumu koupit v tuzemských obchodech. Koza přijde v rozvojovém světě na tolik, za kolik se v Evropě pořídí levnější kabelka.

Tento kontrast zabral. "Prodej dárkových voucherů se zvýšil o 67 procent a vybraných 8 888 000 korun je třináctinásobkem vložených nákladů. Vzrostla i známost organizace Člověk v tísni s pozitivním dopadem na ostatní projekty," řekl Jiří Janoušek, ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA), která Effie pořádá.

6.Zlatá EFFIE - Kampaň: Pomáhat je v módě

Podobně dobře si v kategorii Sociální, ekologický a kulturní marketing vedlo i Forum dárců. Občanskému sdružení se podařilo lidi zaujmout tím, že od nich figuranti v terénu vybírali dvacet korun "na dobré účely" a jako protihodnotu jim dávali malý dárek. V krabičce pak byla stejná částka, tedy 20 Kč, spolu s vizitkou na portál, který shromažďuje informace o seriózních projektech.

Vtip zaujal. Do projektu Daruj správně se přihlásilo 185 organizací a na Facebooku vznikla komunita 27 tisíc příznivců sdružení. "Prostřednictvím portálu bylo shromážděno přes deset milionů korun, tedy padesátinásobek vložených nákladů," vysvětlila AKA důvody toho, proč kampaň získala ve svém oboru zlatou Effie.

Investice do reklamy se vyplatila také výrobci lihovin společnosti Stock Plzeň - Božkov, a to hned dvakrát. Nejprve v kategorii Potraviny a nápoje s vodkou Amundsen. Tato kampaň dokázala zvýšit zájem o výrobek tím, že propojila skandinávskou krajinu, známou svou čistotou, s textem v norštině o šestinásobné destilaci vodky.

"Byla to účinná strategie - tržní podíl inovované vodky se zvýšil meziročně o 43 procent, spontánní znalost značky vzrostla o 55 procent," uvádí Janoušek. Podle něj se také podařilo zvýšit vnímání výrobku jako značky mimořádné kvality, a to o více než 40 procent.

4. F - Malý rozpočet - Kampaň: Shořela továrna na Fernet Stock

Napodruhé se likérce podařilo zvítězit v kategorii Malý rozpočet, která je nově věnována kampaním s externím rozpočtem (produkce a média) do milionu korun.

V ní společnost získala zlatou Effie za kampaň Shořela továrna na Fernet Stock, která byla postavena na tom, že lidé sami mezi sebou šířili šokující zprávu o továrně a pak se zapojili do soutěže, kde si posílali virtuální panáky a vyhrávali za to lahve fernetu.

Spotřebitelé se bavili. Do hry se zapojilo 260 tisíc unikátních návštěvníků Facebooku, přes 13 tisíc lidí poskytlo svou e-mailovou adresu pro další oslovení a prodeje značky vzrostly během kampaně o třicet procent, uvedla AKA.

Prorazit mezi nejefektivnější reklamy se podařilo i pojišťovně Kooperativa. Stačila jí na to vysmátá opice, která ve spotu narazila do auta.

Pojišťovně se tím podařilo přesvědčit zákazníky o tom, že pokryje jimi nezaviněné škody, ať už je nabourá kdokoliv. "Před kampaní se uzavřelo týdně 179 smluv, po kampani to bylo až 5 339 smluv za jediný týden," popisuje raketový nárůst zájmu o pojištění AKA

Poslední zlatou medaili získala kampaň Chytrá síť vyrobená pro Telefóniku O2. Spot zaměřený na zdůraznění přenosové sítě pomohl firmě získat věrnější zákazníky a zvýšil tržby.

"Kampaň vedla k růstu deklarované věrnosti značce, zvýšila prodej mobilního internetu pro laptopy o 250 procent a přispěla k upevnění vedoucího postavení v poskytování mobilního internetu s 35procentním podílem na trhu," uvedl Janoušek.

Celkem se letos do soutěže přihlásilo 79 kampaní (loni 63) a rekordní počet 28 agentur. Patnáctičlenná porota nakonec udělila v sedmi kategoriích 15 cen. Některá místa tak zůstala bez ocenění.

Kdo získal ceny Effie 2011 (podle kategorií)
Potraviny a nápoje
1. Amundsen - Etter distellere!; Stock Plzeň – Božkov; Ogilvy&Mather
2. Poděbradka – Chorvat, jak se odvaha vyplácí; Poděbradka; McCann-Erickson Prague
2. Fernet Z; Stock Plzeň – Božkov; Ogilvy&Mather
3. Krušovické referendum; Heineken ČR; Republica
Ostatní rychloobrátkové zboží
1 až 3 Nebyla udělena
Finanční služby
1. NA100PRO; Kooperativa pojišťovna; Kaspen/Jung von Matt
2. Konto G2 – Jak oslovit maximum studentů pomocí sociálních sítí; Komerční banka; Euro RSCG Prague
3. Nebyla udělena
Ostatní služby
1. Chytrá síť; Telefónica O2; VCCP Prague
2. Lovecká sezona 2010; Seznam.cz; Mc Cann-Erickson Prague 
3. Přibalte si na víkend volání zdarma; Vodafone Czech Republic; Young&Rubicam Brands
Výrobky dlouhodobé spotřeby
1. Nebyla udělena
2. Jak prodávat prémiové automobily s co nejnižšími náklady; Mercedes-Benz ČR; Mark/BBDO
3. Opel 24 hodin a Lead Management Systém; Opel Southeast Europe LLC; McCann-Erickson Prague
Malý rozpočet
1. Shořela továrna na Fernet Stock; Stock Plzeň-Božkov; Ogilvy Interactive
2. a 3. Nebyla udělena
Sociální, ekologický, kulturní marketing
1. Skutečný dárek pomáhá; Člověk v tísni, obecně prospěšná společnost; Mark/BBDO
1. Pomáhat je v módě; Forum dárců, občanské  sdružení; Ogilvy Interactive 
2. Nebyla udělena
3. Jak dobře se počítala naše budoucnost při SLDB; ČSÚ; Momentum Praha a Mediacom
Zdroj: AKA, Na prvním místě je uveden název kampaně, pak zadavatele a nakonec agentury