Stavba dálnice - ilustrační foto.

Stavba dálnice - ilustrační foto. | foto: ŘSD

Neznámá firma ze severu Čech získala miliardové zakázky na silnice

  • 194
Je to malý ekonomický zázrak. Zatímco ostatní stavbaři si stěžují na úbytek zakázek, společnost EDS Holding, založená teprve v roce 2007, získala ve sdružení s jinými firmami zakázky za zhruba sedm miliard korun. Přitom má jen pět zaměstnanců.

Zakázky v této sumě zadalo Ředitelství silnic a dálnic a Povodí Labe. Na přílivu práce nic nezměnila ani výměna vlád v letech 2008 a 2009. Na konci prosince podepsala firma s Povodím Labe smlouvu za více než půl miliardy korun na protipovodňová opatření na Labi u Mělníka.

Poslední kontrakt už firma podepsala s novým padesátiprocentním vlastníkem. Jakub Zavoral, který firmu v roce 2007 zakládal, loni svých padesát procent prodal předsedovi představenstva Zdeňku Pejšovi. Kupní cena? Pět milionů korun za podíl ve firmě, která jen v roce 2009 vykázala takřka desetinásobně vyšší zisk a která má rozjeté zakázky v řádu miliard korun.

"Vzhledem k tomu, že jsem nechtěl pokračovat v projektu EDS Holding, využil jsem nabídky k odprodeji akcií, a to za dohodnutou cenu. Primární pro mne bylo odejít z tohoto projektu a věnovat se jiným aktivitám," řekl Zavoral, který loni neúspěšně kandidoval za TOP 09 na ústeckého primátora.

EDS je závislá víceméně jen na zakázkách z veřejných peněz. Velkou část z nich holding získal v užším řízení, kdy zadavatel omezuje počet soutěžících. "Zakázky této firmy budeme určitě zkoumat, stejně jako dalším firmám, které pracovaly pro chomutovskou správu," říká ředitel úseku pro výstavbu Ředitelství silnic a dálnic René Poruba. EDS Holding získal většinu svých kontraktů právě od chomutovské větve ŘSD - na jejího manažera podal trestní oznámení ministr dopravy Vít Bárta a další klíčové postavy odvolal šéf celého ŘSD Jiří Švorc. (Více o výrocích ministra dopravy o propojení ŘSD se severočeskými kmotry) 

Stavbaři se diví

Nad prudkým růstem firmy se podivují i jiní stavbaři. "Nejsou naším členem. Takový růst je těžko pochopitelný a rozhodně ne obvyklý," míní prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Minulý týden se objevily v souvislosti s Bártovým trestním oznámením spekulace, že za EDS stojí severočeský "kmotr" Patrik Oulický - ten však vlastní firmu Energetické a dopravní stavby. Jde zřejmě o shodu náhod, protože ani zakladatelé EDS Holding si nevybaví, jak název jejich firmy vznikl.

Svaz stavbařů

Nejsou naším členem. Takový růst je těžko pochopitelný a rozhodně ne obvyklý.

"Ani nevím, kdo z mých kolegů s tímto názvem přišel. Pan Markup několikrát použil výraz ekologické stavby podle jeho firmy Ekostavby, ale opravdu jsme to nějak neřešili," vysvětluje vznik názvu firmy Zavoral. S Oulickým podle něho firma za jeho působení nespolupracovala.

EDS Holding založili v roce 2007 čtyři severočeští podnikatelé: Jakub Zavoral, Jiří Markup, Karel Rypl a Jaroslav Štráchal. Šlo o společný projekt společností AZ Sanace, InSky, Ekostavby Louny a Silnice Žatec, které do té doby patřily mezi středně velké stavební společnosti.

"Cílem bylo spojit síly těchto severočeských firem, které měly v době založení EDS Holding více než 800 zaměstnanců a více než dvě miliardy korun ročního obratu," uvedl Zavoral. Zda se změnily i čtvrtinové podíly Štráchala a Rypla, není jasné, firma na dotazy neodpověděla.

Holding spíše funguje jako virtuální firma, její zaměstnance na stavbách nenajdete, spíše pracovníky firem, jejichž majitelé EDS Holding založili. I ty patří podle výsledků hospodaření mezi velmi zajímavé společnosti. Třeba Silnice Group, za kterými stojí Karel Rypl, měla mezi dopravními staviteli v roce 2009 největší marži - 18 procent.

Bez jakýchkoliv referencí začal EDS Holding s pár zaměstnanci získávat obří zakázky, hlavně na severu Čech a v dobách, kdy shodou okolností vládl na ministerstvu dopravy další Severočech Aleš Řebíček. Pronikly nejen na silnice. Pro Ředitelství vodních cest dělaly například společně s Viamontem DSP a Eurovií zakázku na most v Kolíně za téměř miliardu, jehož zvedací technologie je víceméně zbytečná, protože Labe není celoročně splavné a o velkých lodích tu mohou jen snít.

Velcí hráči: na spojení není nic špatného

Čím EDS Holding přesvědčil obří stavební firmy, aby se spojily do zakázek právě s ním? Skanska, Eurovia a Metrostav přicházejí sice s různými argumenty, ale jejich stanoviska se v jednom shodují - na spolupráci s takovou firmou není nic špatného.

Skanska se s EDS podílí na stavbě silnice R7 v Droužkovicích za více než dvě miliardy. Spojení s touto firmou vysvětluje tím, že v zadání byla podmínka mít vlastní obalovnu, kterou však EDS nevlastní, jen Silnice Group. "Skutečnost, že členem sdružení je EDS Holding, je výsledek jednání a je v souladu se zadávacími podmínkami soutěže," uvedla mluvčí Skansky Lucie Nováková.

"Při práci mimo Prahu angažuje Metrostav místní podniky, podporuje tím místní zaměstnanost a lokálními investory je tato politika oceňována," vysvětluje spojení s EDS na zakázce na protipovodňové úpravy u Lovosic mluvčí Metrostavu František Polák. Jak angažování firmy s pěti zaměstnanci na třičtvrtěmiliardové zakázce podpořilo zaměstnanost, neuvedl.

Bývalý poloviční vlastník EDS Holding Jakub Zavoral se podle svých dřívějších vyjádření hodlá více věnovat akademické dráze, vyučuje na univerzitě v Ústí nad Labem. Loni patřil mezi velké sponzory TOP 09, jako fyzická osoba straně poslal 450 tisíc korun, jeho otec Jiří 600 tisíc. Podle mluvčí TOP 09 Alžběty Plívové nemá strana indicie o jeho možném podezřelém chování.