Firma Nike tak čím dál více buduje vlastní prodejní kanály, kvůli kterým omezí dodávání svých výrobků jiným prodejcům. V dalších měsících se pak chce zaměřit hlavně na prodávání online. Informoval o tom portál CNN.
Firma Nike však nezveřejnila, se kterými maloobchodníky obchodní vztahy dosud omezila. Už v roce 2019 ukončila své partnerství třeba s jedním z největších zasílatelských obchodních řetězců na světě, s podnikem Amazon. Nike může díky budování vlastní prodejní sítě dosáhnout oproti předchozímu obchodnímu modelu až dvojnásobného zisku.
Na počátku fungování společosnosti to však byly právě malé kamenné prodejny, které firmě pomohly k postupné expanzi. Lidé se o této značně častokrát dozvěděli právě z osobní návštěvy svého oblíbeného obchodu.
Společnost uvedla, že jiní prodejci nedokážou zboží Nike dostatečně dobře prezentovat. Zabránit chce i velkým slevám, které mohou prestiž značky snižovat. S některými maloobchodníky chce však Nike spolupracovat i nadále. Patří mezi ně třeba společnost Foot Locker nebo americká firma Dick’s Sporting Goods.
Adidas se zbavuje Reeboku. Plán na vytlačení Nike zkrachoval |
Jedním z dotčených maloobchodníků je podnikatel Ed Shaen z amerického New Jersey. Boty a oblečení firmy Nike prodával téměř 37 let. Před pár týdny mu však společnost oznámila, že další dodávky bot a oblečení už nemůže očekávat.
„V roce 1992 jsem dostal od firmy Nike dopis, ve kterém mě označila za skvělého prodejce. Roky jsem měl tento dopis vyvěšený v prodejně na zdi a byl jsem na něj patřičně hrdý. Před pár týdny mi však po letech přišel další, kvůli kterému ve spojitosti s dopady pandemie svou prodejnu možná i zavřu,“ uvedl obchodník Ed Shaen pro server CNN.
Finanční ředitel firmy Nike Matthew Friend v prosinci loňského roku uvedl, že dosud se počet maloobchodníků, se kterými firma omezila či ukončila spolupráci, snížil oproti roku 2017 o zhruba 30 procent. Časem by jich však mělo být jen zhruba čtyřicet.
Konkurenční firmy Adidas a Under Armour se v tomto ohledu chtějí společnosti Nike v nadcházejících měsících přiblížit. Plánují rovněž změnu své obchodní strategie, na kterou také může doplatit řada jiných menších prodejců.