Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Počítače dohlédnou na to, aby obchody nabízely nejžádanější tenisky

  16:59
Nike by Merlose. Tak se jmenuje nový obchodní koncept, který testuje prodejna v Los Angeles. Společnost Nike se prostřednictvím experimentu pokouší přimět online zákazníky, aby objevili kouzlo osobních služeb v kamenné prodejně. Kombinace online obchodu s maloobchodní pobočkou o rozloze čtyř tisíc metrů čtverečních jim má nabídnout servis šitý na míru. O ten se starají počítačové systémy.
Prodejna Nike na Melrose Avenue v Los Angeles

Prodejna Nike na Melrose Avenue v Los Angeles | foto: Nike

„Maloobchodní prodejny do konce desetiletí zaniknou,“ varoval v rozhovoru z roku 2013 podnikatel Marc Andreessen. Jenže, jak uvedl magazín Forbes, od Andreessenova apokalyptického proroctví uběhlo už pět let a 90 procent obchodu stále probíhá v kamenných pobočkách. Navíc se v nich odehrávají jedny z nejzajímavějších experimentů v maloobchodě.

Možná, že měl pravdu spoluzakladatel společnosti LInkedIn Reid Hoffman, když v odezvě na Andreessenova slova řekl: „Software veškerý maloobchodní prodej nenahradí. Místo toho jej obchodníci použijí pro transformaci některých offline maloobchodních zkušeností.“

Zacíleno na technologie

Jedním z příkladů je nový obchodní koncept Nike Live, který dostal jméno kvůli své poloze přímo na Melrose Avenue, v srdci Los Angeles. Název „by Melrose“ má naznačovat, že obchod usiluje o to, aby nabídka zboží co nejpřesněji kopírovala vkus a požadavky místních zákazníků. V tom prodavačům pomáhají technologie.

Jak uvedl server Business Insider, nový koncept je postaven na datech a řídí ho digitální technologie. Obchod využívá údaje z online nákupů, aby přizpůsobil stav zásob a doplnil je podle požadavků zákazníků v konkrétní oblasti. 

Velkou část těchto informací společnost získává od zákazníků, kteří využili služeb online obchodů značky Nike. Například zákazníci z Los Angeles nakupují spoustu tenisek v retro stylu. Nike zná nákupní zvyklosti tamních zákazníků, proto může kamennou pobočku předzásobit dostatečným počtem těchto bot v různých barvách i provedeních.

Zákazníci zase mohou pomocí maloobchodní aplikace Nike prohledávat čárové kódy výrobků a zjišťovat si o nich další informace, včetně velikosti a barev, které má obchod na skladu. 

Značná část zásob v obchodě se obnovuje každé dva týdny. Přiváží se zboží, které je nové, populární a někdy i zcela jedinečné pro konkrétní obchod. Taková frekvence je třikrát rychlejší než v obyčejných obchodech. Zadní polovina obchodu se nemění a jsou v ní oblíbené celoroční kousky, které prodavači rozdělují podle sezóny. 

Rychle a s úsměvem

Společnost Nike se v nové koncepci zaměřila rovněž na rozvoj zákaznického servisu. Jeho součástí je například aplikace, která zákazníkům umožňuje, aby si do ochodu přišli vyzkoušet předem zamluvenou obuv. Obchodníci boty, které zákazník v aplikaci k vyzkoušení objednal, vloží do skříňky. Tu si pak konkrétní zákazník může otevřít pomoci smartphonu.

Pro ty, kteří nevědí, co chtějí, připravila firma službu Nike Express Sessions. Jedná se o 15minutové schůzky s poradcem, které si zákazníci mohou zarezervovat u zástupce společnosti. Poradce jim pomůže s výběrem vhodné obuvi. 

Pokud zákazník do obchodu vůbec nechce vstoupit, může si zboží vybrat prostřednictvím služby, která funguje na bázi textových zpráv. Boty si pak nechá doručit domů. Obchod také nabízí bezplatné krejčovské služby a prodejní automat, který zdarma vydává dárky pro členy věrnostního programu.

I když je Nike by Melrose prvním obchodem svého druhu, společnost plánuje v roce 2019 otevření dalších poboček v klíčových městech po celém světě. Na jaře by se měla otevřít podobná prodejna v Tokiu.

Koncept se však může ještě změnit. Nike říká, že obchod využije k učení se a testování. Například nyní je v obchodě zboží půl na půl pro může i ženy, ale to se může měnit v závislosti na demografické situaci. „Je to pro nás laboratoř, ve které se učíme a můžeme reagovat na aktuální situaci. To je celá myšlenka Nike Live - pojďme žít a reagovat,“ sdělila prezidentka pro zákazníky Nike Heidi O´ Neilová.

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...