Nízké ceny živí zájem o letenky

  • 13
Sílící konkurence levných aerolinek, v jejichž nabídkách začíná stále častěji figurovat i Praha, láká do vzduchu více cestujících. Profitují na tom i klasické letecké společnosti. Cesta po Evropě zahrnující osm letů vyjde jen na 13 tisíc korun včetně poplatků, které činí asi čtyři tisíce.

Objednat a zaplatit cestu například na konec září ovšem musí člověk už teď.

S příchodem levných aerolinií došlo k rychlému pádu cen letenek do hlavních evropských měst. Přizpůsobit se trendu musely i klasické společnosti, a tak i ony vydělávají na přílivu cestujících.

"ČSA reagují na situaci a díky tomu narostl počet cestujících využívajících naše služby," potvrzuje mluvčí ČSA Daniel Plovajko.

Rozdíly v cenách velkých společností jako ČSA, British Airways a levných přepravců jako Ryanair, EasyJet či Volare jsou ale značné.

Let z Prahy do Benátek s Volare, koupený teď na září, vyjde na necelou tisícovku. Naproti tomu let ČSA stojí téměř čtyři tisíce korun.

Rozdíl je v občerstvení, které je u velkých dopravců zdarma. "Pro klasické společnosti jsou podobné trasy z hlediska ceny vražedné. Proto by se situace musela řešit například lety tam a zpět, které vycházejí levněji," říká Michal Bican z firmy Dust, prodávající letenky.

Levné linky začaly v 90. letech
Levné aerolinie se objevily na evropském nebi počátkem 90. let a dnes jich existuje více než desítka. Stále přitom přibývají nové a ukrajují z koláče pasažérů klasickým leteckým dopravcům.

JAK OBLETĚT EVROPU
ZA 13 TISÍC KORUN
Češi se však v nejbližší době na nové možnosti létání těšit nemohou. Budou si muset zatím vystačit s nabídkami jen několika levných letů do Londýna, Benátek a německého Kolína či Stockholmu.

Do dalších míst se levně dostanou pouze přes jiná města, odkud levné aerolinky létají. Nejbližší je Bratislava.

Celkem se loni po Evropě na palubách levných letadel přepravilo podle odhadů společnosti Morgan Stanley 39 milionů lidí a jejich podíl na trhu byl zhruba 12 procent.

V roce 2010 by už s nimi mělo cestovat čtyřikrát více pasažérů, tedy třetina všech, kdo cestu letadlem podnikne.

Cestování nízkonákladovými aerolinkami má však i své nevýhody. Nelze s nimi létat kamkoli, protože většina z nich volí strategii letů z jednoho centra do několika měst kontinentu.

Nejhustší sítí oplývají firmy Ryanair a EasyJet, které mají více startovních bodů. Největší výběr ovšem mají lidé v Londýně.

Nový zákon zvýší spolehlivost
Kromě omezené volby, kam cestovat, je největší nevýhodou levných letů jejich nespolehlivost. "Tyto aerolinky na rozdíl od těch klasických v žádném případě negarantují časy odletu a příletu," říká Jan Štilec z agentury Dust.

Ulehčit obávám cestujících, že jejich let bude zrušen nebo přeplněn, což se stává právě s levnými aerolinkami, by však měl nový zákon Evropské unie na ochranu spotřebitelů. Ten už minulý týden schválil Evropský parlament.

Nové právo bude pasažérům, jejichž let se neuskutečnil nebo zpozdil, zaručovat náhradu škody. Dosud měli turisté, kteří se nedostali do letadla, protože bylo plně obsazené, buď právo na náhradní let, nebo na vrácení peněz.

Teď by měli mít nárok na téměř dvojnásobnou kompenzaci než dosud. Nevýhodou levnějších leteckých společností je i to, že neposkytují při letu automaticky občerstvení.

Pasažér je dostane, pouze když si připlatí. Například při cestě na sever se společností Snowflake má turista možnost koupit si na palubě za pět eur (160 korun) třeba kousek pizzy s vodou, kávou a koláčkem.