Čas nízkonákladových společností ale zřejmě pomalu končí. To nepředpovídá jejich konkurence, ale druhý největší nízkonákladový dopravce v Evropě, britský easyJet.
To, že dopravce nečekají lehké časy, ukazují i kroky některých firem. Ryanair například oznámil, že příští zimu nechá na zemi stát dvacet letounů, SkyEurope zpomaluje svoji expanzi a letos kupuje jediné letadlo.
"Za několik let budou v Evropě tři čtyři takové společnosti. Teď jich je přes padesát, což je absurdní," řekl šéf francouzské pobočky easyJetu Francois Bacchetta.
Příliš velkou důvěru teď v nízkonákladové společnosti nemají ani investoři, jejich akcie padají. Levní dopravci se navíc čím dál častěji spojují: easyJet pohltil nedávno GB Airways, ve Španělsku se chystá fúze Clickairu a Vuelingu, v Německu TUIFly a Germanwings. Pády některých nízkonákladových konkurentů předpokládá například i viceprezident Lufthansy Karsten Benz.
"Myslím, že už nízkonákladové společnosti cítí od klasických velký tlak, protože cenově jsme často výhodnější, přitom nabízíme plný servis. Jsou některé podnikatelské modely, které zjevně nefungují," řekl v rozhovoru pro MF DNES.
Společnosti, které mají svůj model postavený na jednoduchém principu co nejnižších nákladů, bojují hlavně s vysokou cenou ropy. Ta je stejná jak pro klasické aerolinie, tak pro ně. A palivo kvůli vysoké ceně začíná zvyšovat svůj podíl na ceně letenky.
Klasické společnosti to řeší palivovým příplatkem, tomu se ale nízkonákladové vyhýbají.
"Kdybychom zdražili letenky o deset procent, obsazenost letadel by klesla z 85 procent na 60," tvrdí Bachetta.
Společnosti typu easyJet či Ryanair proto přichází na další způsoby, jak z lidí dostat peníze navíc. Například poplatky za odbavení zavazadel, které nově zavedl i SkyEurope.
SkyEurope navíc bude zřejmě další rok ve ztrátě. Šéf aerolinek Jason Bitter uvedl v časopise Flightglobal, že firma prodělá za rok končící v září 15 milionů dolarů. To je zhruba polovina toho, co ztratily aerolinky loni. Firma však poroste pomaleji než dosud: letos nakupuje pouze jeden nový boeing, který v květnu začne létat v Praze. Příští rok firma koupí tři letadla namísto plánovaných deseti.