Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levné aerolinky jako továrna na peníze. Z letenek mají marži i 27 procent

  3:00aktualizováno  3:00
Levná ropa a dostatek cestujících dostávají do zisku letos i aerolinky, které dlouhodobě prodělávaly. Vítězem současné situace jsou ale jednoznačně nízkonákladové společnosti. Dosahují i více než čtvrtinové marže.

Letadla společnosti easyJet | foto: Reuters

Výbornou kondici ukazují postupně zveřejňované výsledky za poslední čtvrtletí, pro většinu aerolinek nejsilnější část roku. Zatímco v minulosti bylo slyšet ze strany dopravců spíše nářky, letos mlčí a jen přemýšlejí, jak ještě zisky zvýšit osekáním některých služeb.

Jako poslední z velkých hráčů ohlásil výsledky britský easyJet, v Praze největší zahraniční dopravce. Firmě vzrostl zisk rychleji než počet cestujících a tržby. Za celý rok, který firmě skončil v září, vydělal easyJet 686 milionů liber, o osmnáct procent více než minulý rok. Tržby přitom stouply jen o 3,5 %.

Aerolinky hlásí dobré časy, letadla jsou nejplnější v historii

EasyJet za celý rok zvýšil svoji hrubou marži na 14,6 %, nejvíce ve své historii. Rovněž zisky firmy jsou rekordní. Výsledky přitom ukazují, že lidé létají stále velmi levně a zisky tlačí nahoru především levná ropa: průměrná cena letenky mírně klesla na 62 liber. „Naše vyhlídky pro delší období jsou příznivé. Očekáváme, že poptávka na našich trzích se udrží a že easyJet bude na těchto trzích nadále vítězit,“ řekla k výsledkům šéfka dopravce Caroline McCall.

Ještě větší ziskovost vykazuje letos Ryanair, srovnání je ale částečně zkreslené: irská společnost má finanční rok od dubna do března a zveřejnila čísla za šest měsíců od března do září. To je tradičně ziskovější období než zima. Za první pololetí vykázal marži 27 %. Ryanair letos se ziskem i počtem cestujících opět výrazně roste a pokračuje ve svém tažení po evropském nebi. Ryanair má průměrnou cenu letenky levnější: 56 euro, letos zaznamenal menší růst.

Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA zatím ve své poslední zprávě z konce října uvedlo, že finanční ředitelé aerolinek sice příští rok očekávají pokles zisků, ale stále by mělo hospodaření zůstat v plusu. „Poslední růst zisků je ovlivněn především silným růstem počtu pasažérů a snižováním nákladů,“ uvedlo sdružení ve své zprávě.

Šéf Ryanairu odhaduje novou cenovou válku

Díky tomu létají letadla nejplnější v historii - průměrná obsazenost v srpnu stoupla ze 77 procent na 84,7 procenta, což je nejlepší výsledek za celé odvětví v historii. Ceny letenek přitom díky poptávce příliš neklesají. I když například šéf největší nízkonákladové společnosti v Evropě Ryanair Michael O’Leary odhaduje, že se začnou aerolinky přetahovat o zákazníky.

„Vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby na prahu nového roku propukla nová cenová válka,“ prohlásil O’Leary. Ryanair s cenami už přitápí: pravidelně zlevňuje letenky v akcích na deset eur za jednu cestu.

Dopravci si letos mohou levné ropy užívat naplno, ještě loni je totiž většinou drželo při zdi zajištění na vyšší cenu. A tak mohli jen s lítostí koukat, kam padá cena na burze a kolik platí za palivo oni.

Výjimečně dobrou situaci v letectví dokresluje i další detail. Do plusu se po letech ztrát provozně dostávají i České aerolinie, které přitom současně bojují s propadem byznysu směr Rusko. Přesto v těchto týdnech někteří dopravci krachují, minulý týden skončili menší evropští dopravci Intersky a Estonian Air.

Dobré výsledky probouzejí také odboráře aerolinek. Lufthansu minulý týden trápila stávka, aktivní jsou s protesty také odboráři u Air France. „Nemůžeme očekávat, že budeme mít vítr v zádech v podobě levné ropy dlouho, musíme proto pracovat na naší konkurenceschopnosti,“ odmítá však požadavky na vyšší mzdy šéf Lufthansy Carsten Spohr.

Autor:


Nejčtenější

Začínal sám v garáži, dnes výrobní linky z jeho firmy dobývají svět

Jakub Krofián s manželkou Alenou.

Jakub Krofián žije svůj americký sen už osmnáctý rok. Jako pětadvacetiletý mladík si z úspor koupil soustruh a doma v...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Výkon na hranici padnutí: v Tesle se museli dopovat energetickými nápoji

Podvozek vozu Tesla Model S

Nadšení amerického miliardáře Elona Muska, který před pár dny děkoval zaměstnancům své automobilky Tesla za dosažení...

Další z rubriky

Ťok vymění vedení Českých drah. Nechci poslouchat, že něco nejde, řekl

Ministr dopravy Dan ťok

Jedním z prvních kroků ministra dopravy Dana Ťoka poté, co vláda získala důvěru v Poslanecké sněmovně, bude výměna...

Těžké kamiony ničí podle Ťoka české silnice. Chce snížit limit nákladu

Ilustrační snímek

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce snížit maximální limit pro hmotnost nákladu kamionů na silnicích. V Česku lze...

Plnou parou na červenou. Strojvedoucích porušujících předpisy přibývá

Ilustrační snímek

Strojvedoucích, kteří nezastaví před návěstidlem, neustále přibývá. Drážní inspekce chce proto dopravce připojit k...

Najdete na iDNES.cz