Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levné aerolinky jako továrna na peníze. Z letenek mají marži i 27 procent

  3:00aktualizováno  3:00
Levná ropa a dostatek cestujících dostávají do zisku letos i aerolinky, které dlouhodobě prodělávaly. Vítězem současné situace jsou ale jednoznačně nízkonákladové společnosti. Dosahují i více než čtvrtinové marže.

Letadla společnosti easyJet | foto: Reuters

Výbornou kondici ukazují postupně zveřejňované výsledky za poslední čtvrtletí, pro většinu aerolinek nejsilnější část roku. Zatímco v minulosti bylo slyšet ze strany dopravců spíše nářky, letos mlčí a jen přemýšlejí, jak ještě zisky zvýšit osekáním některých služeb.

Jako poslední z velkých hráčů ohlásil výsledky britský easyJet, v Praze největší zahraniční dopravce. Firmě vzrostl zisk rychleji než počet cestujících a tržby. Za celý rok, který firmě skončil v září, vydělal easyJet 686 milionů liber, o osmnáct procent více než minulý rok. Tržby přitom stouply jen o 3,5 %.

Aerolinky hlásí dobré časy, letadla jsou nejplnější v historii

EasyJet za celý rok zvýšil svoji hrubou marži na 14,6 %, nejvíce ve své historii. Rovněž zisky firmy jsou rekordní. Výsledky přitom ukazují, že lidé létají stále velmi levně a zisky tlačí nahoru především levná ropa: průměrná cena letenky mírně klesla na 62 liber. „Naše vyhlídky pro delší období jsou příznivé. Očekáváme, že poptávka na našich trzích se udrží a že easyJet bude na těchto trzích nadále vítězit,“ řekla k výsledkům šéfka dopravce Caroline McCall.

Ještě větší ziskovost vykazuje letos Ryanair, srovnání je ale částečně zkreslené: irská společnost má finanční rok od dubna do března a zveřejnila čísla za šest měsíců od března do září. To je tradičně ziskovější období než zima. Za první pololetí vykázal marži 27 %. Ryanair letos se ziskem i počtem cestujících opět výrazně roste a pokračuje ve svém tažení po evropském nebi. Ryanair má průměrnou cenu letenky levnější: 56 euro, letos zaznamenal menší růst.

Mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA zatím ve své poslední zprávě z konce října uvedlo, že finanční ředitelé aerolinek sice příští rok očekávají pokles zisků, ale stále by mělo hospodaření zůstat v plusu. „Poslední růst zisků je ovlivněn především silným růstem počtu pasažérů a snižováním nákladů,“ uvedlo sdružení ve své zprávě.

Šéf Ryanairu odhaduje novou cenovou válku

Díky tomu létají letadla nejplnější v historii - průměrná obsazenost v srpnu stoupla ze 77 procent na 84,7 procenta, což je nejlepší výsledek za celé odvětví v historii. Ceny letenek přitom díky poptávce příliš neklesají. I když například šéf největší nízkonákladové společnosti v Evropě Ryanair Michael O’Leary odhaduje, že se začnou aerolinky přetahovat o zákazníky.

„Vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby na prahu nového roku propukla nová cenová válka,“ prohlásil O’Leary. Ryanair s cenami už přitápí: pravidelně zlevňuje letenky v akcích na deset eur za jednu cestu.

Dopravci si letos mohou levné ropy užívat naplno, ještě loni je totiž většinou drželo při zdi zajištění na vyšší cenu. A tak mohli jen s lítostí koukat, kam padá cena na burze a kolik platí za palivo oni.

Výjimečně dobrou situaci v letectví dokresluje i další detail. Do plusu se po letech ztrát provozně dostávají i České aerolinie, které přitom současně bojují s propadem byznysu směr Rusko. Přesto v těchto týdnech někteří dopravci krachují, minulý týden skončili menší evropští dopravci Intersky a Estonian Air.

Dobré výsledky probouzejí také odboráře aerolinek. Lufthansu minulý týden trápila stávka, aktivní jsou s protesty také odboráři u Air France. „Nemůžeme očekávat, že budeme mít vítr v zádech v podobě levné ropy dlouho, musíme proto pracovat na naší konkurenceschopnosti,“ odmítá však požadavky na vyšší mzdy šéf Lufthansy Carsten Spohr.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

ČSA se vracejí do minulosti. Aerolinky vymění flotilu airbusů za boeingy

Ilustrační snímek

České aerolinie čeká během následujících měsíců velká výměna provozovaných letadel. Do dvou let mají ve flotile...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Antimonopolní úřad zamítl stížnost Kapsche na mýtný tendr

Ilustrační snímek

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v opakovaném prvoinstančním rozhodnutí zamítl stížnost společnosti Kapsch,...

Vlaky se na trať z Volar do Strakonic vrátí v listopadu, oprava bude stát 140 milionů

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Na poškozený úsek železniční trati, která spojuje jihočeské Strakonice a Volary, se vlaky vrátí na konci listopadu....

Jiný úřad, jiná pravidla. Část billboardů u dálnic možná bourání unikne

Billboardy u českých dálnic v pondělí hromadně změnily svůj obsah, nově na nich...

Část billboardů u silnic a dálnic možná unikne bourání, které vyžaduje rok stará novela zákona o provozu na pozemních...



Najdete na iDNES.cz