Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nizozemské státní dráhy se zajímají o provozování českých rychlíků

  11:23aktualizováno  11:23
Plánované otevírání tuzemské železniční dálkové dopravy začíná lákat čím dál více zahraničních dopravců. Svůj zájem o účast v soutěžích na desetiletý dotovaný provoz rychlíků ve vybraných částech republiky potvrdila další společnost: Abellio CZ, za kterou stojí nizozemská obdoba Českých drah: státní akciová společnost Nederlandse Spoorwegen.

(ilustrační snímek) | foto: Luboš Kratochvíl, iDNES.cz

"Máme o tyto soutěže určitě zájem, stejně jako o chystané tendry v autobusové dopravě," řekl člen představenstva společnosti Abellio CZ Petr Moravec. Ten se už dříve snažil dostat na české koleje společnost Veolia, odkud přešel do Českých drah; před nedávnem přestoupil do služeb nizozemského dopravce.

Dceřiná společnost nizozemských drah už v Česku působí: koupila někdejší společnost Probo Trans (nyní Probo Bus), která zajišťuje autobusovou dopravu především ve Středočeském kraji. Abellio podniká například v Anglii, kde jezdí na dvou železničních tratích a provozuje také 1 500 známých dvoupatrových autobusů v městské hromadné dopravě v Londýně.

Počet zájemců o české koleje roste

Dcera nizozemského dopravce je první velkou zahraniční společností, která svůj zájem oficiálně potvrdila. Zájem o české koleje už dříve projevili i jiní dopravci: například Arriva, patřící teď pod Deutsche Bahn, nebo francouzská Veolia, mluví se například také o Keolisu. Z českých dopravců chce i do dotované dopravy vstoupit RegioJet Radima Jančury či Leo Expres Leoše Novotného mladšího. Jasný je zájem Českých drah, které na české železnici dominují.

Stát své plány na postupné otvírání železnice zjevně myslí vážně, po letech planých slov přešel ke konkrétním krokům. Po již dříve oznámeném záměru soutěžit tratě mezi Olomoucí, Jeseníkem a Ostravou a Prahou, Ústím nad Labem a Chebem minulý týden v evropském úředním věstníku zveřejnil i plán na soutěže na rychlíky mezi Pardubicemi a Libercem či Plzní a Mostem.

Samotnou soutěž vyhlásí do jednoho roku. Poslední dvě tratě soutěžil stát v roce 2006. České dráhy se tehdy tak zalekly konkurence, že výrazně podsekly cenu oproti jiným tratím, kde jezdí, a provoz na nich uhájily.

Dopravci budou soutěžit o to, komu bude stát doplácet ztráty z provozu rychlíků. Tendr má přinést na koleje především kvalitnější vlaky a vymýtit tak nechvalně proslulé vozy s koženkovými sedačkami, které jsou zatím symbolem rychlíků Českých drah.

Navíc stát bude už jasně vědět, zda neplatí za vlaky zbytečně moc nebo naopak málo. "Soutěže určitě přinesou zlepšení kvality služeb a lepší vlaky než dosud," míní Petr Kadeřávek ze Železničního magazínu.

Autor:


Nejčtenější

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...



Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Prověřte, jak získal majetek! Na finanční správu přišlo 1 173 podnětů

Ilustrační snímek

Už třetím rokem Češi hlásí příjmy, které se nemusejí psát do daňových přiznání. Pokud to neudělají, riskují do budoucna...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

České dráhy kopírují konkurenci, akční jízdné bude platit jen na jeden spoj

Vlaková souprava CityElefant

Akční jízdenky Českých drah už nepůjde využít pro jakýkoliv spoj, ale budou podobně jako u soukromníků vázané na...

Místo přestaveb koupíme nové vlaky, říká nový šéf Českých drah

Miroslav Kupec, předseda představenstva Českých drah (ČD)

České dráhy utratí v příštích deseti letech za nákup nových vozidel a další investice 40 miliard korun. Pustí se i do...

Vlaky RegioJet loni prodělaly 36 milionů, třikrát víc než předloni

RegioJet představil nové lokomotivy. Mají vozit osmnáctivozové vlaky. (16....

RegioJet podnikatele Radima Jančury loni na železnici prohloubil ztrátu. Meziročně narostla třikrát – z 13,3 milionů na...

Najdete na iDNES.cz