Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čeští lodníci v Nizozemsku „danili“ dvakrát. Peníze zpět ale nedostanou

  12:05aktualizováno  12:05
Čeští lodníci pracující v Nizozemsku mají problém. Pracovníci tamních rejdařství měli za to, že řádně zaplatili daně, ale jejich zaměstnavatelé je neodvedli. Částky ve výši statisíců korun totiž „šífáci“ měli odvést českému státu, který je od nich nyní vymáhá. Bezútěšnou situaci se zatím marně snaží řešit s ministerstvem financí. A kupí se jim dluhy.

ilustrační snímek | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

„Mnozí si vzali půjčky, aby podruhé daň v Česku zaplatili, a čekají, že jim je Nizozemsko pošle. Většina má smůlu, nizozemský finanční úřad nepošle ani korunu,“ říká kormidelník Petr, který si stejně jako ostatní „šífáci“ nepřeje zveřejnit své jméno.

Od finančních poradců, které si lodníci v Nizozemsku zaplatili, začínají chodit dopisy, že na peníze čekat nemají. „Bohužel vám musím sdělit, že holandský finanční úřad nebude vracet žádnou daň z příjmu, protože se ukázalo, že tato daň nebyla vaším zaměstnavatelem v Nizozemsku vůbec uhrazena,“ píše jednomu z „šífáků“ Radka Hartmanová, finanční poradkyně, která žije v Nizozemsku.

Lidé ze třetího světa

Daně po lodnících začaly české finanční úřady vymáhat loni v září na základě smlouvy z roku 1974 mezi Českem a Nizozemskem. Ta říká, že zaměstnanci na palubách nizozemských letadel a lodí platí daně v Česku.

Pro český stát přitom nejde o zanedbatelné peníze. „Celková částka doměřené daně v současné chvíli činí 29 milionů korun. Týká se celkem 270 lodníků a tří zdaňovacích období, tedy let 2013, 2014 a 2015,“ uvedl mluvčí ministerstva financí Jakub Vintrlík. Většina lodníků platí daně v Ústeckém kraji, v ostatních krajích jde jen o jednotlivé případy.

Lodníci se domnívají, že takové druhé zdanění výdělku je v rozporu s evropským právem, které zaručuje všem zaměstnancům v Evropské unii stejné podmínky, mimo jiné je chrání před dvojím zdaněním. Šance, že se situace změní, je malá.

Jedinou naději skýtala možnost, že jim chybně odvedené daně vrátí nizozemské úřady. Jenže se ukazuje, že v řadě případů nic vracet nemohou.

Nizozemští zaměstnavatelé totiž daně za „šífáky“ neodvedli, přestože jim je strhli ze mzdy. „Na výplatní pásce mám čistou výplatu 1 750 eur, hrubou mzdu 2 175 eur. Daně jsem tedy platil ze svého, stejně jako zdravotní pojištění, a zaměstnavatel mi strhával sociální pojištění. Protože daň neodváděl, nic mi nevrátí. Je s podivem, že takto postupovalo mnoho zaměstnavatelů, odhadujeme to tak na polovinu a týká se to nejčastěji lodníků. U kapitánů je zaměstnavatel vstřícný,“ říká Petr.

„Za mě rejdař daně také neplatil, a když jsem je chtěl, odpověděl mi, že nemám šanci uspět, ať klidně jdu k soudu, že s lidmi ze třetího světa jednat nebude,“ říká kormidelník František.

Podle ankety redakce MF DNES, které se zúčastnilo přes sto „šífáků“, 52 procent lidí z Nizozemska odchází pracovat do Německa, Lucemburska či Belgie. „Každý den práce v Nizozemsku znamená neustále rostoucí daně, které budu muset podruhé zaplatit na českém finančním úřadě,“ řekl lodník René.

Ostatní nadále pracují v Nizozemsku a vyčkávají, co bude dál. Mezitím se snaží komunikovat s nizozemským finančním úřadem a rozhlížejí se po práci jinde. Čtyři procenta „šífáků“ se přihlásila na český úřad práce.

Na mrtvém bodě

„Ani se nedivím, že toho mají dost. V Nizozemsku nám mzdy zdanili podle výše výdělku osmi až patnácti procenty, podruhé v Česku. Kvůli české superhrubé mzdě se tak daní i již zaplacené zdravotní a sociální pojištění. Z výplaty mi zbyla polovina,“ dodává František.

Ministerstvo financí od začátku prohlašuje, že lodníkům vychází vstříc a jedná i s nizozemskou stranou. „Přistoupili jsme ke zcela výjimečným krokům, lodníci například mají návod, jak si požádat o vrácení daně v Nizozemsku, a česká finanční správa vyzve tu nizozemskou k nejrychlejšímu vyřizování těchto žádostí,“ řekl loni v září mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec s tím, že v minulosti problém s vracením daní nebyl.

Ministerstvo financí je vývojem zaskočeno a nedokáže říci, jak postupovat dál. Každopádně nyní mají desítky rodin lodníků vysoké dluhy, které budou muset splatit.




Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...



Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Další z rubriky

Švindly s tachometry se nedaří vymýtit, podvodníci jsou stále troufalejší

Kia cee´d

Přetáčení tachometrů u ojetých aut neustupuje. Během prvního čtvrtletí se v Česku nabízelo k prodeji 42 procent ojetin...

Méně vzteku na letištích. Ztracených zavazadel extrémně ubylo

Během otevření zavazadla může dojít k jeho poškození a nemožnosti toto...

Aerolinky hlásí, že se jim v porovnání s rokem 2007 podařilo výrazně snížit počet ztracených kufrů. Nyní chtějí, aby si...

České dráhy si za víc než miliardu pronajmou patnáct nových lokomotiv

Lokomotiva 1216 Taurus v barvách Českých drah se jmenuje Spirit of Brno.

České dráhy si chtějí do roku 2024 pronajmout patnáct lokomotiv schopných jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu....

Najdete na iDNES.cz