Nejvyšší kontrolní úřad.

Nejvyšší kontrolní úřad. | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

NKÚ dělá totéž, co kritizuje. Vedení si nepíše detaily do knihy jízd

  • 79
Nejvyšší kontrolní úřad pod vedením Františka Dohnala dělá tytéž chyby, které sám vytýká kontrolovaným organizacím. Když NKÚ kontroloval firmu UT 2002 poslance Petra Wolfa kvůli čerpání dotace, poukázal na "nevěrohodně dokladované pracovní cesty". NKÚ však dělá totéž.

Poslanci kontrolního výboru začali zkoumat využívání služebních aut dvěma nejbližšími Dohnalovými spolupracovníky. Podle knihy jízd totiž v rozporu s vnitřními směrnicemi a zřejmě i zákonem auto používali naprosto neprůkazně. Podle všeho navíc pro cesty mezi domovem a úřadem.

"Máme k dispozici výkazy jízd a teď jsme si vyžádali směrnici. Zjišťujeme, zda je to porušení zákona, nebo ne," řekl předseda kontrolního výboru Vladimír Koníček (KSČM).

Poslanci zkoumají jízdy ředitelky Dohnalovy kanceláře Markéty Kandráčové. Dohnal jí povolil zvláštním pokynem, aby v případě pracovní cesty mohla parkovat Škodu Roomster doma a nemusela se vracet zpět do úřadu.

Z knihy jízd vyplývá, že si Kandráčová vykazovala pravidelně jako služební cesty prakticky pouze cesty po Praze a z Prahy do Jesenice a zpět. V Jesenici přitom bydlí. Týdně podle knihy jízd ujela 350 kilometrů pouze po Praze a mezi Prahou a Jesenicí. V knize jízd uvedla navíc pouze datum, ne konkrétní časy odjezdu a příjezdu. To přitom NKÚ v kontrolách vyčítalo.

Kandráčová se k případu nevyjádřila, odkázala na mluvčí Radku Burketovou. Ta slíbila odpovědi do 15 dnů po zaslání oficiální žádosti o informace. Sdílnější byl další Dohnalův spolupracovník, vrchní ředitel kontroly Petr Neuvirt. V knize jízd uvedl například za celý týden jízdu po Praze a okolí, při které měl najet i 850 kilometrů.

Podle svých slov ale nepoužívá auto pro cesty domů, autem navíc jezdí i jeho kolegové. To, že nevyplňuje časové údaje, zdůvodnil speciálním pokynem prezidenta, který toto umožňuje.

Směrnice NKÚ přitom nepovažuje za pracovní cestu jízdu do místa bydliště. Navíc přikazuje, aby zaměstnanci vypisovali i konkrétní odjezdy nebo příjezdy, ne jen datum. Směrnici obešel speciální pokyn prezidenta, který umožnil, aby vybraní zaměstnanci nemuseli výkaz o jízdách vyplňovat tak detailně.

Zaměstnanci, kteří využívají vozidla NKÚ k dopravě domů, mohou mít navíc problém s finančním úřadem. Pokud mají fakticky k dispozici služební auto k cestě do práce, měli by zahrnout do příjmů i procento měsíčně z pořizovací ceny auta.

Výhody pro vybrané zaměstnance jsou Dohnalovou specialitou: NKÚ tak za jeho "vlády" například zajistil bydlení v bytech s regulovaným, a tedy výrazně nižším než tržním nájmem pro mluvčí Radku Burketovou a tajemníka prezidenta Jaroslava Brože.

Nevyplněnou knihu jízd má s Peugeotem 807 pro soukromé využití i František Dohnal. Prezident uvádí jen měsíčně, kolik kilometrů najede. Čtyři tisíce kilometrů měsíčně na autě, které má pouze pro soukromé účely, poslance zarazily. Podle Dohnala si auto řídí většinou sám, výjimečně manželka či dcera.

Měl by šéf NKÚ František Dohnal rezignovat?

celkem hlasů: 11606

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 21. června 2009. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 10702

Nevím
Nevím 461

Ne
Ne 443