Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Úřad kritizuje dotace na vlaky Českých drah. Jsou bez kontroly, tvrdí

  7:16aktualizováno  12:27
Nejvyšší kontrolní úřad kritizuje ministerstvo dopravy za to, že nijak nepokročilo v soutěžích na provoz rychlíků a nezjišťuje, zda jsou peníze pro České dráhy skutečně oprávněné. Vyplývá to z kontrolního závěru, který úřad v pondělí zveřejnil. Ministerstvo zdržení při otevírání trhu připustilo, odmítlo ale, že by liberalizaci osobní dopravy bránilo.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Kontroloři v materiálu kritizují, že za peníze státu klesá objem objednaných vlaků, od roku 2010 to bylo o 12,5 procenta. Ztráta na každý ujetý kilometr stoupla o 12,7 % na 123,7 Kč v roce 2014.

NKÚ je další organizací, která chce, aby se provoz dálkových vlaků na české železnici za peníze daňových poplatníků soutěžil. Podle úřadu by otevření trhu snížilo množství peněz, které by stát vyplácel dopravcům na kompenzaci ztrát z provozu vlakových linek.

To ukázaly už některé soutěže, které byly v minulosti zrušené. Zatím poslední pokus byl vysoutěžit linku Plzeň - Most, soutěž ale zrušil antimonopolní úřad. Ministerstvo dopravy ale zřejmě rozhodnutí obejde a zakázku zadá přímo vítězi soutěže, společnosti GW Train Regio.

Podle vládou schváleného plánu z roku 2011 měla být do prosince 2015 vysoutěžena už čtvrtina linek. „Důvodem bylo zejména to, že minimálně od roku 2011 nedokázalo vyřešit opakující se problémy mezi objednatelem, Českými drahami a potenciálními uchazeči o uzavření smlouvy o závazku veřejné služby v nabídkových řízeních,“ uvedl NKÚ ve své zprávě.

Ministerstvo souhlasí, že otvírání trhu nepostupovalo tak rychle, jak mělo. „My nicméně liberalizaci dálkové osobní dopravy nebráníme,“ řekl ČTK mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Jako příklad uvedl loni vypsanou soutěž na provozování rychlíků z Plzně do Mostu. „Pro dokončení této soutěže i pravidla dalších tendrů je ale potřeba dořešit otázku, zda současná právní úprava režijního jízdného znevýhodňuje či neznevýhodňuje České dráhy,“ upozornil. Ministerstvo nyní čeká na rozhodnutí předsedy antimonopolního úřadu.

Stát nesystémově platí regionální vlaky, tvrdí kontroloři

NKÚ se v kontrolním závěru podivuje i nad tím, že od roku 2010 ministerstvo neprovedlo žádnou kontrolu správnosti údajů vykazované ztráty z provozování objednaných vlaků u Českých drah. Tyto výkazy se dostaly jednou na veřejnost s daty za dva roky a vyplynuly z nich velké výkyvy u jednotlivých položek (více zde).

České dráhy si tak vytvořily vlastní metodiku, podle které rozdělovaly náklady a výnosy osobní dopravy na vlaky objednávané ministerstvem dopravy a na ostatní. Kontrolu vykázaných údajů vnějšími orgány omezoval značný rozsah vstupních dat a nemožnost rozboru jednotlivých operací zahrnutých do výpočtu ztráty,“ uvedl NKÚ. Úřad kritizuje i fakt, že dosud není zajištěna tarifní integrace.

K tvrzení o nedostatečné kontrole při proplácení ztrát se ministerstvo nevyjádřilo. „V této věci právě probíhá kontrola na Českých drahách,“ uvedl jen Neřold. Do ukončení kontroly nelze podle něj věc komentovat.

Kontroloři se podivují i nad tím, že ročně ministerstvo posílá i kolem 2,66 miliardy korun krajům na provoz regionálních vlaků. Podle NKÚ je to nesystémové, protože rozsah regionálních vlaků určují kraje.

Na zprávu NKÚ zareagoval i konkurent ČD RegioJet. „Nejvyšší kontrolní úřad zde plní de facto roli dozorčí rady, která kontroluje ministerstvo dopravy a vládu - coby ‚představenstvo‘ v hospodaření s veřejnými financemi. Jeho závěry musí být pro ně závazné a ministerstvo a vláda musí mít povinnost se jimi řídit. Bez toho, i když jsou výsledky šetření správné, nemá taková kontrola ani samotný NKÚ žádný smysl,“ uvedl mluvčí dopravce Aleš Ondrůj.

Podle RegioJetu se musí soutěžit nejen veškeré dotované rychlíkové spoje objednávané státem, ale i dotované regionální spoje objednávané kraji. „Těm stát také bez jakékoli kontroly přispívá z veřejných peněz - aktuálně schválil desítky miliard korun na dalších 15 let, aniž by stát zajímalo, jak kraje s penězi naloží, a kraje měly povinnost dotovanou vlakovou dopravu soutěžit,“ doplnil Ondrůj.

Autor:



Nejčtenější

Železnici hrozí chaos. Vláda zaskočila dopravce jízdným zdarma

(ilustrační snímek)

Plán vlády Andreje Babiše s bezplatným nebo téměř bezplatným jízdným na železnici pro studenty a seniory zaskočil...

Destabilizoval chod agentury a končí. Ministr odvolal šéfa CzechInvestu

Šéf CzechInvestu Karel Kučera

Ministr průmyslu Tomáš Hüner odvolal generálního ředitele vládní agentury na podporu podnikání CzechInvest Karla...



Diesely nikdo nechce. V britských automobilkách hrozí masivní propouštění

(Ilustrační snímek)

Pracovníci automobilového průmyslu ve Velké Británii mají důvod k obavám. Snaha o ukončení provozu dieselových vozidel...

PŘEHLEDNĚ: Bankovní účty pod kontrolou. Startuje revoluce v bankovnictví

internetové bankovnictví, platba, internet, účet, banka, počítač, peníze

Bankovní trh se o víkendu výrazně promění. V sobotu totiž začíná platit nový zákon o platebním styku, který finančním...

Vlaky zdarma na Slovensku: jsou přecpané, penzisté si připlácejí 1. třídu

Vlaky slovenské železniční společnosti ZSSK

Slovensko zavedlo bezplatné jízdné pro žáky, studenty a seniory už v roce 2014. A doteď toto rozhodnutí budí emoce....

Další z rubriky

Babiš couvl, zvýšení mezd řidičům autobusů rušit nebude

Na provizorní dolní nádraží v Brně vozí cestující od hlavního nádraží...

Peníze, které dostali loni řidiči autobusů navíc, jim zůstanou. Premiér Andrej Babiš na Twitteru uvedl, že opatření,...

Posunovačům a dalším správcům železnice vzrostou mzdy až o osm procent

(Ilustrační snímek)

Zaměstnancům státní Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) vzrostou v letošním roce mzdy o 4,4 až osm procent. Všichni...

Zarostlé koleje na prodej. Obce se snaží zachránit neudržované lokálky

Most přes Mladotický potok na zaniklé železniční trati Kralovice - Mladotice v...

Obce bojují proti rušení nevyužívaných lokálek, správa železnic se dlouhodobě snaží některé nevyužívané železniční...

Najdete na iDNES.cz