Stavba železničních uzlů je dražší, delší a nepromyšlená, vytýká NKÚ

  9:34aktualizováno  10:35
Výstavba železničních uzlů v letech 2009 až 2012 byla nekoncepční a v řadě případů dražší a delší, než by měla být. Tvrdí to Nejvyšší kontrolní úřad. U pěti projektů se cena navýšila až o pětinu, další nedávají smysl. Třeba myčka vagonů za téměř 306 milionů se pronajímá soukromé firmě za 4 miliony ročně.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Kritiku NKÚ sklidilo ministerstvo dopravy, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

V pěti ze dvanácti projektů na železniční stavby se dodatečně navyšovaly ceny, a to o 8 až 19 procent. Například výstavba první fáze odstavného nádraží v Brně se prodražila z původních 2,4 miliardy korun o 459 milionů, cena za modernizaci trati z pražské Libně do Běchovic se navýšila z 2,2 miliardy korun o 411 milionů.

Více práce zadávala správa železnic v jednacím řízení bez uveřejnění, přestože to zákon neumožňoval, tvrdí NKÚ. V případě stavby průjezdu železničního uzlu Kolín, která se také prodražovala, zkrátila SŽDC lhůtu na podání nabídek z 52 na 27 dní, aniž by to předem oznámila.

Investice do myčky by se vrátila za 75 let

Z kritizovaných projektů vyčnívá případ brněnské myčky vagonů, která se v rámci modernizace odstavného nádraží v Horních Heršpicích dodatečně postavila za téměř 306 milionů korun. V roce 2011 se ale pronajala soukromé firmě za 4 miliony korun ročně. Pokud by se nic nezměnilo, investice by se vrátila za 75 let. Myčku schválilo ministerstvo dopravy, které však nemá žádný doklad o efektivnosti a návratnosti investice.

"SŽDC nepředložila žádný doklad, z něhož by bylo zřejmé, kterými dopravci a v jakém rozsahu je myčka kolejových vozidel využívána, a to s odůvodněním, že tyto informace nemá k dispozici, protože myčku kolejových vozidel neprovozuje," uvedl NKÚ ve své zprávě.

Kontroloři tvrdí, že železniční výstavba je nekoncepční, protože správa železnic měla zajištěny prostředky na financování části staveb vždy jen na jeden rok dopředu.

"Tyto projekty jsou přitom převážně otázkou více let, někdy i desetiletí," uvedl Nejvyšší kontrolní úřad. Dále tvrdí, že ministerstvo dopravy a SFDI nemají jasně stanovené priority ani posloupnost infrastrukturních investic.

Nejčtenější

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Protesty žlutých vest drtí ekonomiku Francie. Katastrofa, hlásí ministr

Příznivci hnutí žlutých vest po celé Francii znovu vyšli do ulic, při...

Pozitivní výhledy na růst francouzské ekonomiky začíná zahalovat kouř. Francouzská centrální banka v pondělí kvůli...

Ťok dal ultimátum stavební firmě. D1 u Humpolce má dostavět do pondělí

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Ministr dopravy Dan Ťok pohrozil česko-italskému sdružení, které modernizuje dálnici D1 u Humpolce. Buď dokončí práce...

Další z rubriky

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Francouzské aerolinky povede poprvé v historii žena

Ředitelka Air France Anne Rigailová.

V čele letecké společnosti Air France stane 17. prosince poprvé žena. Devětačtyřicetiletá Anne Rigailová nahradí...

Dopravcům se nechce nahradit kamiony, dotace za stovky milionů nepomohly

kamion, odpočívadlo (ilustrační snímek)

Na účtech ministerstva dopravy zůstane minimálně polovina z osmisetmilionové dotace, kterou chtěl resort letos rozdělit...

Najdete na iDNES.cz