Stavba železničních uzlů je dražší, delší a nepromyšlená, vytýká NKÚ

  9:34aktualizováno  10:35
Výstavba železničních uzlů v letech 2009 až 2012 byla nekoncepční a v řadě případů dražší a delší, než by měla být. Tvrdí to Nejvyšší kontrolní úřad. U pěti projektů se cena navýšila až o pětinu, další nedávají smysl. Třeba myčka vagonů za téměř 306 milionů se pronajímá soukromé firmě za 4 miliony ročně.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Kritiku NKÚ sklidilo ministerstvo dopravy, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI).

V pěti ze dvanácti projektů na železniční stavby se dodatečně navyšovaly ceny, a to o 8 až 19 procent. Například výstavba první fáze odstavného nádraží v Brně se prodražila z původních 2,4 miliardy korun o 459 milionů, cena za modernizaci trati z pražské Libně do Běchovic se navýšila z 2,2 miliardy korun o 411 milionů.

Více práce zadávala správa železnic v jednacím řízení bez uveřejnění, přestože to zákon neumožňoval, tvrdí NKÚ. V případě stavby průjezdu železničního uzlu Kolín, která se také prodražovala, zkrátila SŽDC lhůtu na podání nabídek z 52 na 27 dní, aniž by to předem oznámila.

Investice do myčky by se vrátila za 75 let

Z kritizovaných projektů vyčnívá případ brněnské myčky vagonů, která se v rámci modernizace odstavného nádraží v Horních Heršpicích dodatečně postavila za téměř 306 milionů korun. V roce 2011 se ale pronajala soukromé firmě za 4 miliony korun ročně. Pokud by se nic nezměnilo, investice by se vrátila za 75 let. Myčku schválilo ministerstvo dopravy, které však nemá žádný doklad o efektivnosti a návratnosti investice.

"SŽDC nepředložila žádný doklad, z něhož by bylo zřejmé, kterými dopravci a v jakém rozsahu je myčka kolejových vozidel využívána, a to s odůvodněním, že tyto informace nemá k dispozici, protože myčku kolejových vozidel neprovozuje," uvedl NKÚ ve své zprávě.

Kontroloři tvrdí, že železniční výstavba je nekoncepční, protože správa železnic měla zajištěny prostředky na financování části staveb vždy jen na jeden rok dopředu.

"Tyto projekty jsou přitom převážně otázkou více let, někdy i desetiletí," uvedl Nejvyšší kontrolní úřad. Dále tvrdí, že ministerstvo dopravy a SFDI nemají jasně stanovené priority ani posloupnost infrastrukturních investic.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Zdržovací taktika Kapschi málem vyšla. Chyběly dva měsíce, tvrdí Ťok

Ilustrační snímek

Od dalšího prodloužení mýtné smlouvy s Kapschem dělily Česko dva měsíce, zdůvodnil potřebu rychle uzavřít smlouvu s...

Personální kolotoč v ČD. Mění se šéfové odborů, vracejí náměstci

Vlaková souprava CityElefant

Po výměně na postu generálního ředitele a dozorčí rady pokračují v Českých drahách velké změny. Nové vedení spustilo...

Na Švestkové dráze řádí téměř 200metrový obr, obnovuje kilometry trati

Stroj RU 800 k opravě železnic.

Sedm set tun těžké zařízení opravuje severočeskou Švestkovou dráhu, železniční trať mezi Litoměřicemi a Mostem. Během...



Najdete na iDNES.cz