NKÚ chce auta se silným motorem o objemu nejméně tří litrů. Další podmínky jsou nastavené tak, aby vyhrála Škoda Superb ve své nejsilnější verzi s výkonem téměř 260 koní za více než milion korun podle katalogu Škody Auto.
Na co potřebuje NKÚ tak silné vozy, které jsou drahé, mají vysokou spotřebu a ještě se z nich musí platit vyšší povinné ručení?
Mluvčí úřadu Radka Burketová k tomu poslala rozsáhlé vysvětlení. Uvádí například, že luxusnější vůz umožňuje kontrolorům se v průběhu cesty lépe připravit.
"Pokud jedou naši pracovníci na zahraniční cestu nebo na větší vzdálenost, nelze očekávat jejich maximální výkon, pokud budou po dojetí na místo unaveni, s bolavými zády a vystresováni z jízdy," uvedla Burketová. Větší auto podle ní také snižuje riziko ohrožení zdraví při nehodě.
"Riziko nehody je nezanedbatelné a následné škody z možného poškození zdraví zahraničních návštěvníků významně převyšují mírně navýšenou vstupní investici," vysvětluje Burketová.
Nejméně třílitrový motor obhajuje tím, že je "nutné volit vhodnou výkonovou variantu odpovídající hmotnosti a velikosti vozidla".
Silný motor má například umožnit bezpečné předjetí. Navíc se podle ní silnější motory méně opotřebovávají. "Motor s větším objemem při nižších otáčkách dosahuje potřebného výkonu a je méně zatěžován a v žádném případě přetěžován," dodala.
Nová auta nejsou určena pro nikoho konkrétního na úřadě. Podobně vybavenou flotilu však nemají ani ministerstva. Například ministerstvo dopravy má pouze jeden vůz Audi s objemem 4,2 litru pro ministra, ostatní vozy mají objem pod tři litry.
Předem rozhodnutý konkurz
NKÚ vypisuje na tři vozy soutěž, ale o vítězi je prakticky rozhodnuto. Dlouhý seznam kritérií pro splnění až příliš připomíná konfigurátor Škody Auto, včetně některých termínů.
NKÚ to odmítá, podle Burketové mohou splnit podmínky i další vozy, například Honda Legend, Mercedes třídy E nebo Volkswagen Passat a další. Jenže nesplní, i když jen v malichernostech.
Mercedesu chybí například osvětlení nástupu na zpětných zrcátkách – má ho ve skutečnosti v prahu dveří. Hondě chybí pro změnu asistent rozjezdu do kopce, Volkswagenu zase zavazadlový prostor s mezipodlahou. Zástupci těchto značek se nechtěli oficiálně k problematice vyjadřovat, potvrdili však, že takové parametry jejich vozy nemohou splnit.
Další možné značky se podle ceníku nemohou dostat na limit 1,1 milionu korun, který NKÚ v soutěži stanovil na jedno auto.
Škoda Superb tak s největší pravděpodobností výběrové řízení vyhraje. Ve svém nejdražším provedení za zhruba milion korun ho Škoda nabízí s motorem 3,6 litru a výkonem jen o třicet kilowatt nižším než auta, s nimiž bude česká policie honit dálniční piráty.
Výběrové řízení se už chystá prověřit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. "Vyžádáme si od NKÚ dokumentaci," uvedl Filip Vrána z tiskového odboru.