Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na hospodaření Ředitelství silnic a dálnic ČR od roku 2010 do března 2013. Kontroloři prověřili výdaje generálního ředitelství, ředitelství závodů Praha a Brno a ředitelství správ Jihlava, Karlovy Vary, Pardubice a Plzeň. Kontrolovali například náklady na výpočetní techniku, kancelářský materiál, na úklid nebo na právní, poradenské a konzultační služby.
"Mezi lety 2010 a 2011 se náklady zvýšily z 81 na téměř 132 milionů korun za rok, tedy o 62 procent. V roce 2012 pak vzrostly o dalších devět procent na téměř 144 milionů korun," uvedla mluvčí NKÚ Olga Málková.
K nasmlouvání právních služeb využívalo generální ředitelství ŘSD převážně rámcovou smlouvu uzavřenou se čtyřmi právními poradci do listopadu 2010. Na jejím základě pak uzavíralo prováděcí smlouvy na konkrétní služby s jednotlivými poradci.
Stěhování archivu za bezmála třicet tisíc korun
Například s jedním z nich uzavřelo generální ředitelství 21 prováděcích smluv za celkem 109 milionů korun, z nichž 17 podepsalo těsně před koncem platnosti rámcové smlouvy. Služby dodané na základě devíti z těchto sedmnácti prováděcích smluv přitom podle NKÚ vůbec neodpovídaly rámcové smlouvě nebo obsahu příslušné prováděcí smlouvy.
"Právní poradce tak za sazbu 3 500 korun na hodinu například vytvářel obrázek ke směrnici za sedm tisíc korun, graf ke směrnici za tisíc 750 korun nebo stěhoval archiv o dvě patra výš za 29 750 korun," upřesnila Málková. U tří prováděcích smluv pak generální ředitelství kontrolorům vůbec nedoložilo, jaké služby byly na jejich základě poskytnuty.
Generální ředitelství ŘSD také rozdělilo zakázku na poradenství v oblasti krizového řízení za celkem 4,8 milionu korun na sedm menších zakázek. Tím cenu jednotlivých zakázek stlačilo pod limit pro zakázky malého rozsahu, a nemuselo tak vypisovat výběrové řízení. Porušilo tím zákon o veřejných zakázkách.
Až 85 procent najetých kilometrů za soukromými účely
ŘSD také umožnilo svým zaměstnancům využívat služební auta pro osobní účely, aniž by za to platili odpovídající nájemné. U generálního ředitelství se to týkalo 22 vozidel a u kontrolovaných závodů a správ 31 aut. "Řidiči těchto vozů přitom vykázali, že průměrně čtvrtinu až třetinu kilometrů najeli právě za soukromými účely. U některých aut to bylo ale až 85 procent najetých kilometrů," dodala mluvčí NKÚ.
Při kontrole nákladů na běžný provoz zase kontroloři zjistili, že výdaje jednotlivých pracovišť se výrazně liší. Například roční náklady na opravy a údržbu jednoho auta byly u Správy Plzeň 13 tisíc korun, zatímco u Závodu Praha dosáhly téměř 25 tisíc korun. A to přesto, že šlo o srovnatelně staré vozy a ty u Správy Plzeň navíc ročně najely o čtvrtinu kilometrů víc.
Za materiál pro výpočetní techniku zase Správa Jihlava zaplatila v kontrolovaných letech průměrně 8 tisíc korun na jednoho zaměstnance za rok. U Závodu Praha to byly jen tři tisíce korun.