České dráhy mají ve flotile aktuálně několik desítek lůžkových a lehátkových...

České dráhy mají ve flotile aktuálně několik desítek lůžkových a lehátkových vozů, část čeká příští rok modernizace. | foto: České dráhy

Spací vozy Českých drah zůstanou u JLV. Slibují lepší snídaně

  • 41
Další čtyři roky se bude o provoz lůžkových a lehátkových vozů Českých drah starat společnost JLV. Ta vyhrála ve dvou zakázkách na zajištění provozu, které České dráhy letos vypsaly. Dopravce i dodavatel slibují lepší služby než dosud.

České dráhy počítají, že za provoz během čtyř let zaplatí JLV maximálně 177 milionů korun. Takový je výsledek dvou soutěžích, v kterých byla společnost JLV nakonec sama. Dokumentaci si podle písemné zprávy zadavatele vyzvedla ještě společnost Wagon Service Slovakia, ale nabídku nakonec nepodala. Poslední zakázku v roce 2013 vysoutěžily ČD za 105 milionů korun.

Dopravce letos rozdělil obsluhu svých ubytovacích vozů na dvě zakázky: na východ a západ. Pro linky směrem na západ (vzhledem k trasám spíše na jih) požaduje JLV podle smlouvy 737 korun za každého člověka a hodinu práce, u tras na východ pak 497 korun.

Podle mluvčího Českých drah Petra Štáhlavského se s novou smlouvou upraví a rozšíří rozsah služeb na palubách lůžkových a lehátkových vozů. Cestující mají nově možnost výběru z 12 snídaňových balíčků bez doplatku.

Se spuštěním nového e-shopu bude na výběr ještě dalších pět s doplatkem 20 korun. „U jednotlivých položek nových snídaňových balíčků klademe velký důraz na kvalitu nabízených produktů,“ řekl Štáhlavský. Bílé pečivo bylo například nahrazeno vícezrnným čerstvým nebo rozpečeným, džusy jsou ze stoprocentních koncentrátů, šunky mají vyšší podíl masa. „Snížili jsme ceny doplňkového občerstvení, které je možné zakoupit u průvodce lůžkového či lehátkového vozu.

Cestující dostávají i hygienické balíčky, které obsahují ručník, vodu, mýdlo, špunty do uší či jednorázové pantofle nebo zubní kartáček. Cestující v kategorii Deluxe navíc obdrží vlasový šampon, sprchový gel a tělové mléko v lahvičkách, sprchovací čepici nebo vatové tyčinky. V lehátkových vozech obdrží cestující vodu a vlhčený ubrousek.

Noční vlaky zažívají útlum

Lůžkové a lehátkové vozy ČD budou v novém jízdním řádu jezdit například na linkách z Prahy do Curychu, Budapešti, Krakova, Banské Bystrice nebo na spojení Vídeň - Praha - Berlín. Končí naopak noční spojení do Kolína nad Rýnem, které původně vedlo až do Curychu. Do Švýcarska ale spojení nezmizí, nově vlaky pojedou přes Rakousko.

Další spoje na našem území zajišťují partnerské společnosti Českých drah. Noční vlaky ale v Evropě zažívají celkově velkým útlum: od příští soboty zcela končí s provozem Deutsche Bahn, část spojů nahradí rakouské dráhy ÖBB pod značkou NightJet. Podle údajů z výroční zprávy JLV loni počet klientů ve spacích vozech stoupl o pět procent.

ČD mají v provozním stavu aktuálně 12 nejmodernějších lůžkových vozů typu WLABmz, některé oddíly jsou vybaveny i samostatnou sprchou a WC;
lůžkových vozů řady WLABmee s klimatizací s klasickým uspořádáním lůžkového vozu. Ty mají projít v příštím roce modernizací, soutěž není dosud ukončená. Ve flotile je i 12 starších lůžkových vozů řady WLAB z poloviny 80. let, ty do provozu zasahují jen omezeně. Lehátkokvých vozů má devět klimatizovaných Bcmz a 4 vozy typu Bc z bývalé NDR.