Nominální pojistné má ušetřit a zvýšit konkurenci mezi pojišťovnami

  4:19aktualizováno  4:19
Ministerstvo zdravotnictví chce, aby zdravotní pojišťovny účelněji utrácely peníze, které jimi protečou. Zatímco dnes je cílem všechno utratit, úřad požaduje, aby se za ně nakoupilo maximum možného, případně aby se ušetřilo. K tomu by mělo pojišťovny a pacienty přimět zavedení nominálního pojistného.
Takzvané nominální pojistné by mělo přinést úspory ve zdravotnictví a zdravou konkurenci mezi pojišťovnami. Ilustrační snímek

Takzvané nominální pojistné by mělo přinést úspory ve zdravotnictví a zdravou konkurenci mezi pojišťovnami. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Dvě stě dvacet miliard korun, které každý rok protečou zdravotními pojišťovnami, není podle ministerstva zdravotnictví málo.

Jestliže dnes se na zdravotní pojištění platí částka ve výši 13,5 procenta z hrubé mzdy, nově by to mohlo být někde mezi 13 a 14 procenty. To pro člověka s hrubým příjmem 20 tisíc měsíčně znamená rozdíl mezi krajními možnostmi ve výši 200 korun, tedy 2 400 ročně. Přesnou výši části zvané nominální pojistné by stanovily pro své klienty zdravotní pojišťovny - podle toho, jak dobře hospodaří.

Podle náměstka ministra zdravotnictví Petra Noska ministerstvo skutečně uvažuje o tom, že by šlo se sazbou hnout meziročně maximálně o desetinu procenta. Ministerstvo sází na to, že by se pojišťovny snažily klienty nalákat na částku co nejnižší.

Zdravotní pojišťovny nápad vítají. "Vedlo by to ke konkurenci mezi zdravotními pojišťovnami a tím k větším úsporám a lepšímu hospodaření zdravotního systému," míní Jaromír Gajdáček, šéf Svazu zdravotních pojišťoven a ředitel Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra.

Konečně konkurence, libují si pojišťovny

Dnes se při vyjednávání mezi pojišťovnou a zdravotnickým zařízením obě strany drží úhradové vyhlášky (o ceně zdravotní péče) a nemají motivaci ke snahám o úspory. Pojišťovny vědí, že stát jim pošle peníze z pojistného podle počtu klientů, a ten nedokážou nijak výrazně ovlivnit. Poukázky na plavání nebo očkování zdarma nejsou pro lákání klientů to pravé ořechové.

Teď by mohly pojišťovny slevu vyjednanou s doktory přenést na klienty a lákat je na nižší nominální pojistné, než má konkurence. Zdravotníci by tak byli nuceni se zamyslet nad tím, kde se plýtvá.

Pojišťovny by konečně mohly začít konkurovat i tím, co klientovi nabídnou ve specializovaných programech. "Jsou schopné nasmlouvat způsob péče, který za stejnou cenu vede k menším komplikacím při léčbě. Nebo by mohly soustředit péči k menšímu množství zdravotnických zařízení, vyjednat tam lepší cenu a tu klientům promítnout do nižšího nominálního pojištění," vysvětluje Pavel Hroboň, zdravotní expert a bývalý náměstek ministra zdravotnictví. Nebo by mohly klientovi slevit z pojistného, když bude pravidelně chodit na preventivní prohlídky.

"Máme teď otevřené příslušné zákony, celá věc by však mohla znamenat dopad do odvodového zatížení obyvatelstva, je třeba vést debatu," říká Petr Nosek, náměstek ministra zdravotnictví. Podle něj se o tom, zda do věci vláda půjde, musí rozhodnout do půlky roku, aby se změny zákonů stihly schválit. Sociální demokraté jsou už teď proti. "Nepodpořili bychom to, jde o vyvádění prostředků ze zdravotního pojištění. To si nemůžeme dovolit, dokud se systém nestabilizuje," uvedl Jan Žaloudík, senátor a stínový ministr zdravotnictví ČSSD.

Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Matky, které si nemohou přivydělávat, tratí 180 miliard, tvrdí ekonom

práce, děti, žena, matka

Kdyby matky v Česku po roce narození dítěte pracovaly 13 hodin týdně, získaly by celkem 60 miliard a ekonomika by se...

Češi se přestali zlepšovat ve schopnosti splácet dluhy

Ilustrační snímek

Schopnost Čechů splácet závazky se v letošním třetím čtvrtletí poprvé od konce roku 2015 přestala zlepšovat. Na konci...

Mzda až na posledním místě, zaměstnanci spíš odejdou kvůli neshodám

Ilustrační snímek.

Když se dnes zeptáte šéfů firem, co je nejvíc trápí, takřka jednohlasně odpoví, že nedostatek zaměstnanců. Lámou si...



Najdete na iDNES.cz