Normal v Evropě brzy skončí

  0:01aktualizováno  0:01
Po roce 2005 se podle plánů Evropské komise nemá prodávat žádný benzin pod 95 oktanů. Životní prostředí si to prý žádá. Normal o 91 oktanech tak může už za pár let skončit. Dodržování tohoto pravidla se samozřejmě bude vyžadovat i od nových členských států. Tedy i od České republiky.

"Zákaz paliva s 91 oktany má vést k čistšímu vzduchu," hájí záměry komise mluvčí komisařky pro životní prostředí a tvrdí, že počet starších aut, která tento benzin používají, stejně klesá. "Neexistuje žádný rozumný důvod stahovat z trhu bezolovnatý normal," ozývají se naopak hlasy z Německa.

Němci hájí své tržní podíly, normal se podílí až třetinou na celkové spotřebě tekutých paliv. Podobná je situace v Rakousku. Naopak v jiných zemích EU, třeba v Itálii, takový benzin vůbec neznají.

To nahrává Evropské komisi, která tvrdí, že její iniciativa není "nic nového", a odvolává se na to, že pro nová auta je vždy lepší vydatnější super nebo superplus.
Němci mohli hájit normal jen s odvoláním na množství starých aut, jež u nich jezdila po sjednocení. Proto dostali i výjimku z evropské direktivy o pohonných hmotách. Její platnost však nyní končí a s vypršením výjimky by měl skončit i normal.

Němci se však spolu s Rakušany odvolávají na to, že i když podíl tohoto benzinu v posledních letech klesal, třetinový podíl na spotřebě je ještě příliš vysoký, než aby se dal normal jednoduše zakázat.

K takovému razantnímu kroku však může dojít, pokud s ním souhlasí i další orgány unie: Evropský parlament a Rada ministrů EU. Ty by měly o záměrech komise jednat koncem roku. Pokud by tam komisařka pro životní prostředí Margot Wallströmová prosadila své, skoncovala by unie s normalem už za čtyři roky. Tedy právě v době, kdy by se Češi měli zapojovat do rozšířené EU.

Autoři:

Nejčtenější

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Pošta měří, jak se její zaměstnanci při práci „zapotí“

Měření fyzické zátěže zaměstnanců České pošty

Pošťáci se baví. Česká pošta svým zaměstnancům měří, jak se za směnu fyzicky namáhají. Letos za to utratila téměř půl...

Další z rubriky

Med z biofarmy měl být z EU, rozbor ukázal na zámoří

Falešný med Včelařství Thomayer.

Inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce nařídili stáhnout z regálů med od rodinné farmy Včelařství...

Česká ekonomika dál brzdí, oproti začátku roku roste polovičním tempem

Svařovna v nošovické továrně Hyundai

Česká ekonomika už druhé čtvrtletí po sobě šlape na brzdu. Od července do září meziročně zpomalila růst na 2,3...

Nigérie zavedla linku na ohlašování zmetků, vyvolalo to posměch

Ilustrační snímek

Nigerijci mohou nově telefonicky nahlásit kontrolnímu úřadu SON produkty nevalné kvality. Jenomže propagační materiály...

Najdete na iDNES.cz