Normal v Evropě brzy skončí

Po roce 2005 se podle plánů Evropské komise nemá prodávat žádný benzin pod 95 oktanů. Životní prostředí si to prý žádá. Normal o 91 oktanech tak může už za pár let skončit. Dodržování tohoto pravidla se samozřejmě bude vyžadovat i od nových členských států. Tedy i od České republiky.

"Zákaz paliva s 91 oktany má vést k čistšímu vzduchu," hájí záměry komise mluvčí komisařky pro životní prostředí a tvrdí, že počet starších aut, která tento benzin používají, stejně klesá. "Neexistuje žádný rozumný důvod stahovat z trhu bezolovnatý normal," ozývají se naopak hlasy z Německa.

Němci hájí své tržní podíly, normal se podílí až třetinou na celkové spotřebě tekutých paliv. Podobná je situace v Rakousku. Naopak v jiných zemích EU, třeba v Itálii, takový benzin vůbec neznají.

To nahrává Evropské komisi, která tvrdí, že její iniciativa není "nic nového", a odvolává se na to, že pro nová auta je vždy lepší vydatnější super nebo superplus.
Němci mohli hájit normal jen s odvoláním na množství starých aut, jež u nich jezdila po sjednocení. Proto dostali i výjimku z evropské direktivy o pohonných hmotách. Její platnost však nyní končí a s vypršením výjimky by měl skončit i normal.

Němci se však spolu s Rakušany odvolávají na to, že i když podíl tohoto benzinu v posledních letech klesal, třetinový podíl na spotřebě je ještě příliš vysoký, než aby se dal normal jednoduše zakázat.

K takovému razantnímu kroku však může dojít, pokud s ním souhlasí i další orgány unie: Evropský parlament a Rada ministrů EU. Ty by měly o záměrech komise jednat koncem roku. Pokud by tam komisařka pro životní prostředí Margot Wallströmová prosadila své, skoncovala by unie s normalem už za čtyři roky. Tedy právě v době, kdy by se Češi měli zapojovat do rozšířené EU.