Tunel bude procházet nejužší částí poloostrova Stad v západním Norsku a má sloužit nákladním i dopravním lodím jako ochrana před nepříznivým počasím a bouřemi, které jsou v této oblasti velmi časté, píše server CNN.
Podle údajů z meteorologické stanice na majáku Kråkenes jižně od poloostrova jde totiž o místo s největším počtem bouřlivých dnů v roce. Vysoké vlny tady přicházejí z různých směrů a tvoří v místě složité a riskantní plavební podmínky, uvádějí autoři projektu.
Kvůli ražbě bude nutné odstřelit osm milionů tun horniny. Tunel bude dlouhý 1,6 kilometru a široký 36 metrů a Norové doufají, že zajistí větší bezpečnost lodní dopravy.
Kanály a vodní cesty už jsou i jinde na světě, norský tunel však bude první, který umožní proplutí obřích lodí o hmotnosti až 16 tisíc tun skrz skálu. Projet by jím mělo až pět lodí za hodinu a dopravu v něm budou řídit semafory. Tunel by měl být zprovozněn v roce 2023.