Televizi Nova už nyní jde o miliardy korun příjmů.
"Propad sledovanosti televize v období září až listopad, kdy se rozhoduje o rozpočtech klientů na následují rok, může mít na její příjmy závažný dopad," říká Martin Nováček z agentury OMD, která se nákupem reklamy pro televize zabývá.
Fakt, že Nova ztrácí na sledovanosti a naopak její menší konkurent, televize Prima, nyní trhá ve sledovanosti rekordy, velcí inzerenti nyní zkoumají.
"V současné době sestavujeme reklamní plán na příští rok a samozřejmě bereme v potaz situaci na trhu,“ uvedl Jiří Hořčica, mluvčí jednoho z největších inzerentů v televizi, společnosti Danone.
Její roční výdaje na reklamu v televizi dosahují zhruba půl miliardy korun. Také mobilní operátor Oskar potvrdil, že ho výsledky Novy nenechávají v klidu.
"Pokud bude pokles sledovanosti přetrvávat, budeme nuceni vzniklou situaci řešit a zahájit jednání s televizí Nova jak o stávající smlouvě, tak o podmínkách smlouvy na příští rok," řekl mluvčí Oskara Petr Šindler.
Přesun diváků může vyjít draho
Firma podle něj také zjistila, že se jejich cílová skupina přesouvá z Novy na Primu.
Počet diváků Novy před třemi týdny spadl pod hranici 40 procent a stále klesá. Naopak Prima se historicky poprvé dostala nad třicet procent a především v hlavním vysílacím čase od sedmi hodin večer silně dotahuje Novu.
Někteří velcí inzerenti přitom podle informací MF DNES mají ve smlouvě uvedeno, že pokud sledovanost klesne právě pod 40 procent, mají právo jednat o ceně.
"My o obsah" obchodních smluv nemluvíme, takže to ani nevyvrátím, ani nepotvrdím,“ řekl k čtyřicetiprocentní hranici Vladimír Jurásek z mediální agentury Mag Media 99, která zajišťuje reklamu pro Novu. Reklama se podle něj prodává na počet diváků, a tak se nižší sledovanost jednoho pořadu vyrovnává vysíláním spotu u pořadu jiného.
"Ano, je pravda, že právě teď se inzerenti rozhodují, kam dají peníze příští rok. Ale při sjednávání podmínek a objemů na příští rok se budou mnohem více zajímat o to, co se bude vysílat příští rok, než o to, co se vysílalo letos na podzim," upozornil Jurásek.
Hlavní výhra: VyVolení a Rodinná pouta
V příštích měsících proto Prima podle Martina Dvořáka sází na své úspěšné VyVolené, seriál Rodinná pouta a další atraktivní filmy a seriály. Navíc se chce pustit do Novy na jejím dosud výsostném teritoriu: večerních zprávách, které jsou nejsledovanějším pořadem v Česku.
"Máme velké plány s hlavní zpravodajskou relací," dodal Dvořák. Nova tak neočekává, že by letos její příjmy proti loňskému roku i přes neúspěch Velkého bratra klesly. Na začátku letošního roku navíc získala hodně klientů nabídkou slev výměnou za to, že nebudou inzerovat na jiných televizích.
Tím také sebrala hodně reklamy Primě, která jí to nemůže zapomenout. "Bylo to od konkurence neetické a řekl bych, že i protizákonné. Rozpoutalo to obchodní válku, což bude mít z dlouhodobého pohledu ničivý vliv na ceny," rozčiluje se šéf Primy Martin Dvořák. Ředitel Novy, Petr Dvořák, to odmítá.
"Zvolili jsme agresivnější obchodní strategii, která měla motivovat klienty navýšit celkové objemy reklamy na Nově. Někteří z nich zřejmě proto zkrátili své rozpočty nejen na Primě, ale i na České televizi nebo v ostatních médiích," říká. Tento úspěch Nově však nemusí vydržet dlouho, protože některé firmy už s reklamou odešly.
"Na jaře a v létě jsme inzerovali jenom na Nově, teď jsme se přesunuli na Primu. Dali nám lepší podmínky. Pro příští rok předpokládáme, že inzerci rozložíme na obě televize," říká František Janů, šéf společnosti Setuza, která v televizích za rok utratí desítky milionů korun.
Velký propad se nečeká
Ekonomové očekávají, že přes všechny potíže Novy se letos ani příští rok velký výkyv v příjmech čekat nedá.
"Možná bude mít Nova menší růst příjmů než letos, kdy ho stále očekáváme kolem 15 procent. Ale pořád zůstává největší televizí," soudí ekonom Tomáš Gatěk, který sleduje pražskou burzu pro společnost Patria, jež patří mezi jedny z největších obchodníků s akciemi v Česku.
Nova, které její vlastník CME v minulých dnech přikoupil další televizi, Galaxii Sport, za 119 milionů korun, chce v budoucnosti přitáhnout diváky zpátky i svými novými seriály, oživením Velkého bratra změnou jeho manažerky i novými reality show, jako je nynější Výměna manželek.
Švédská mediální skupina Modern Times Group (MTG) ve čtvrtek nechtěla komentovat, zda se dohodla na koupi poloviny televize Prima. "Naše odpověď je, že k tomu mlčíme. V blízké době vydáme oficiální prohlášení," uvedla Martina Bláhová, která MTG v Česku zastupuje.
Manažer pro korporátní komunikaci MTG Matthew Hooper z Londýna dodal, že "není zvykem komentovat jakékoliv spekulace o našich budoucích krocích a plánech." Zpravodajský server Euro OnLine s odvoláním na svůj zdroj uvedl, že MTG a majitel Primy společnost GES Media holding se dohodli na prodeji poloviny akcií, zbylou polovinu bude nadále držet majitel GES Ivan Zach. Cena se údajně pohybuje kolem 50 milionů eur (1,5 miliardy korun). "Zájem o koupi Prima TV zaznamenáváme neustále a zvláště v poslední době se frekvence oslovování ze strany zájemců zvýšila, prodej Primy však není na pořadu dne. Na konci roku 2003 přijal GES Media holding tříletý plán rozvoje Primy na léta 2004 – 2006, který nepočítá s jejím prodejem," sdělila mluvčí firmy Jana Adamčíková. Případný prodej televize Prima musí schválit Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, ani ta však zatím žádnou žádost o povolení prodeje nedostala. "Ke změně majitelů v televizích musí dát rada předchozí souhlas na základě oznámení. Podléhá to posouzení rady z důvodu dodržení zákona," dodal předseda rady Petr Pospíchal. Kromě MTG se o Primu zajímá i News Corporation mediálního magnáta Ruperta Murdocha a společnost RTL.
MF DNES, jaf, bič, ciz
ČTĚTE TAKÉ: PŮLKU PRIMY KOUPILI ŠVÉDOVÉ, TVRDÍ EURO