Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Televizní rivalové se spojili. Bojí se i zákazu reklamy v dětských pořadech

  9:25aktualizováno  9:25
České komerční televize se chtějí bránit proti trendům, které na jedné straně vytyčují zákonodárci a na druhé straně inzerenti, kteří stále větší balík peněz posílají na webovou on-line inzerci místo na obrazovky. Výsledkem je, že se dvě největší české skupiny Nova a Prima spojily do nové Asociace komerčních televizí (AKTV).
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal Sváček

Největší dva české hráče doplnil i třetí člen – hudební televize Óčko, která stejně jako MF DNES a server iDNES.cz patří do vydavatelství MAFRA.

Impulzem, proč asociace vznikla právě teď, je evropská směrnice o audiovizuálních mediálních službách známá pod zkratkou AVMSD. Přesněji řečeno moment, kdy do její probíhající aktualizace začali vkládat pozměňující návrhy europoslanci. V tu chvíli se totiž zástupci televizí začali bát.

„Jeden z návrhů chce třeba zakázat reklamu na dětských kanálech. To by se přitom zcela minulo účinkem děti od reklamy ochránit,“ vysvětluje předseda nové asociace a zároveň obchodní ředitel Novy Jan Vlček.

Podle něj by následkem takové změny bylo, že by dětské kanály ztratily zdroj obživy a zanikly by. „Děti by se potom přesunuly k internetovým videím, kde reklama není regulovaná nijak, takže by ve výsledku dopadly ještě hůř,“ vysvětluje Vlček argument asociace, se kterým chce v nejbližší době seznámit zákonodárce. Vzhledem k tomu, že se má AVMSD v Bruselu schvalovat v dubnu, moc času na lobbování nezbývá.

Zároveň asociace volá po zachování některých změn, které obsahoval původní návrh. Například zrušení hodinového omezení reklamy (které je dnes stanoveno na dvanáct minut) a jeho nahrazení pravidlem, že reklama může zabírat maximálně 20 procent denního vysílacího času.

Vzpoura proti internetu

Argument je opět podobný – on-line videa nejsou regulována vůbec. Přesvědčit společné chlebodárce, tedy inzerenty, o tom, že se vyplatí utrácet peníze v televizích a ne na internetu, je hlavním posláním asociace. Inspirovat se chtějí u americké asociace ATA. Americký trh se totiž nachází výrazně dál než ten český či evropský.

Výdaje na on-line reklamu, které putují z velké většiny na účty Facebooku a Googlu, tam totiž podle serveru eMarketer.com loni poprvé těsně porazily inzerci v televizi. Pro televize to bude velmi obtížný souboj.

„Jsme v ostrém konkurenčním boji s on-line prostředím. Naše pozice je výrazně křehčí, požadavkům zadavatelů i diváků musíme odpovídat stejně jako na internetu,“ uvedl šéf Óčka Štěpán Wolde.

Jednoduše opustit svůj regulovaný prostor a utkat se s vyzývateli, jako je třeba YouTube, v jejich neregulovaném prostředí nemohou. Pokud by vypnuly lineární vysílání, přišly by o drtivou většinu diváků. Zároveň si jsou zástupci televizí vědomi, že je nereálné, aby se v on-line prostředí zvýšila regulace nebo se naopak ta jejich snížila až třeba na úroveň tzv. youtuberů, kteří s product placementem, reklamou, ale třeba i etikou pracují bez jakýchkoli zábran.

A hlavně – zatímco ještě před pár lety byl svět televizního vysílání a on-line videa poměrně znatelně oddělen, nyní čím dál tím víc srůstá. Jednak mají klasické komerční televize své videotéky či archivy, jednak internet jako takový třeba ve formě HbbTV vstupuje i do pozemního vysílání.

To shodou okolností také včera ukázal operátor O2. Představil novou terestricky šířenou O2TV Free. Část jejího obsahu, konkrétně exkluzivní sportovní zápasy, však hodlá po promo období zamknout a otevírat jen v HbbTV verzi těm, kteří si to přes SMS zaplatí. Zda se do něčeho takového chtějí pustit i velké komerční stanice, nechtěli jejich zástupci komentovat.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Víčka, plastová, plast
Některé firmy už nekupují víčka na charitu. Zájem lidí nepolevuje

Některé společnosti v Česku končí s výkupem plastových víček či snižují jejich výkupní cenu. Jejich sbíráním lidé pomáhají zejména rodinám s handicapovanými...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Šéf Pražské plynárenské Pavel Janeček
Ani elektřina, ani plyn. Budoucností jsou spalovací motory, říká plynárník

Neuplyne týden, aniž by nějaký významný politik neohlásil přechod k elektromobilitě. O konci spalovacích motorů se stále častěji mluví i v automobilkách. Ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.