Televizní rivalové se spojili. Bojí se i zákazu reklamy v dětských pořadech

  9:25aktualizováno  9:25
České komerční televize se chtějí bránit proti trendům, které na jedné straně vytyčují zákonodárci a na druhé straně inzerenti, kteří stále větší balík peněz posílají na webovou on-line inzerci místo na obrazovky. Výsledkem je, že se dvě největší české skupiny Nova a Prima spojily do nové Asociace komerčních televizí (AKTV).
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Sváček

Největší dva české hráče doplnil i třetí člen – hudební televize Óčko, která stejně jako MF DNES a server iDNES.cz patří do vydavatelství MAFRA.

Impulzem, proč asociace vznikla právě teď, je evropská směrnice o audiovizuálních mediálních službách známá pod zkratkou AVMSD. Přesněji řečeno moment, kdy do její probíhající aktualizace začali vkládat pozměňující návrhy europoslanci. V tu chvíli se totiž zástupci televizí začali bát.

„Jeden z návrhů chce třeba zakázat reklamu na dětských kanálech. To by se přitom zcela minulo účinkem děti od reklamy ochránit,“ vysvětluje předseda nové asociace a zároveň obchodní ředitel Novy Jan Vlček.

Podle něj by následkem takové změny bylo, že by dětské kanály ztratily zdroj obživy a zanikly by. „Děti by se potom přesunuly k internetovým videím, kde reklama není regulovaná nijak, takže by ve výsledku dopadly ještě hůř,“ vysvětluje Vlček argument asociace, se kterým chce v nejbližší době seznámit zákonodárce. Vzhledem k tomu, že se má AVMSD v Bruselu schvalovat v dubnu, moc času na lobbování nezbývá.

Zároveň asociace volá po zachování některých změn, které obsahoval původní návrh. Například zrušení hodinového omezení reklamy (které je dnes stanoveno na dvanáct minut) a jeho nahrazení pravidlem, že reklama může zabírat maximálně 20 procent denního vysílacího času.

Vzpoura proti internetu

Argument je opět podobný – on-line videa nejsou regulována vůbec. Přesvědčit společné chlebodárce, tedy inzerenty, o tom, že se vyplatí utrácet peníze v televizích a ne na internetu, je hlavním posláním asociace. Inspirovat se chtějí u americké asociace ATA. Americký trh se totiž nachází výrazně dál než ten český či evropský.

Výdaje na on-line reklamu, které putují z velké většiny na účty Facebooku a Googlu, tam totiž podle serveru eMarketer.com loni poprvé těsně porazily inzerci v televizi. Pro televize to bude velmi obtížný souboj.

„Jsme v ostrém konkurenčním boji s on-line prostředím. Naše pozice je výrazně křehčí, požadavkům zadavatelů i diváků musíme odpovídat stejně jako na internetu,“ uvedl šéf Óčka Štěpán Wolde.

Jednoduše opustit svůj regulovaný prostor a utkat se s vyzývateli, jako je třeba YouTube, v jejich neregulovaném prostředí nemohou. Pokud by vypnuly lineární vysílání, přišly by o drtivou většinu diváků. Zároveň si jsou zástupci televizí vědomi, že je nereálné, aby se v on-line prostředí zvýšila regulace nebo se naopak ta jejich snížila až třeba na úroveň tzv. youtuberů, kteří s product placementem, reklamou, ale třeba i etikou pracují bez jakýchkoli zábran.

A hlavně – zatímco ještě před pár lety byl svět televizního vysílání a on-line videa poměrně znatelně oddělen, nyní čím dál tím víc srůstá. Jednak mají klasické komerční televize své videotéky či archivy, jednak internet jako takový třeba ve formě HbbTV vstupuje i do pozemního vysílání.

To shodou okolností také včera ukázal operátor O2. Představil novou terestricky šířenou O2TV Free. Část jejího obsahu, konkrétně exkluzivní sportovní zápasy, však hodlá po promo období zamknout a otevírat jen v HbbTV verzi těm, kteří si to přes SMS zaplatí. Zda se do něčeho takového chtějí pustit i velké komerční stanice, nechtěli jejich zástupci komentovat.

Autor:

Nejčtenější

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Kvůli kolapsu D1 ministerstvo zvažuje zakázat kamiony v levém pruhu

Odstavené kamiony blokovaly dálnici D1 poblíž obce Jiřice mezi Humpolcem a...

Ministr dopravy Dan Ťok viní z kolapsu dopravy na dálnici D1 především řidiče kamionů a dokonce ve spolupráci s policií...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Elektřina bude luxusní zboží, řekl energetický expert v Rozstřelu

Energetický expert společnosti ENAS Vladimír Štěpán v diskusním pořadu iDNES.cz...

Emisní povolenky budou výrazně v dalších letech zdražovat elektřinu. Už se to děje, domácnosti si v příštím roce...

Dodavatelé elektřiny maskují její zdražení, neopatrní zákazníci mohou prodělat

Ilustrační snímek

Oznamovat špatnou zprávu není příjemné pro nikoho. A dvojnásob to platí pro obchodníky, kteří musí zákazníky informovat...

Další z rubriky

Firmy řeší, kam se zaměstnanci. Kanceláře zdražují a je jich rekordně málo

Ilustrační snímek

Nájmy administrativních prostor vyskočily během roku o pět procent. Sehnat v Česku novou kancelář už totiž představuje...

Nižší DPH i dotace na obnovu lesů. Stát představil plán boje s kůrovcem

V lesích kolem Jihlavy je poslední měsíce rušno (na snímku práce u Lesnova)....

Ministerstvo zemědělství představilo sérii kroků pro boj s kůrovcem. Očekává se další zhoršování kalamity i mimo...

Krácení pracovní doby firmy ohrozí, tvrdí průzkum. Odbory to považují za lež

Ilustrační foto - práce na PC

Téměř polovina větších firem je proti zkracování pracovního týdne, i kdyby zaměstnancům mohly adekvátně snížit mzdu....

Najdete na iDNES.cz