Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Televizní rivalové se spojili. Bojí se i zákazu reklamy v dětských pořadech

  9:25aktualizováno  9:25
České komerční televize se chtějí bránit proti trendům, které na jedné straně vytyčují zákonodárci a na druhé straně inzerenti, kteří stále větší balík peněz posílají na webovou on-line inzerci místo na obrazovky. Výsledkem je, že se dvě největší české skupiny Nova a Prima spojily do nové Asociace komerčních televizí (AKTV).
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Sváček

Největší dva české hráče doplnil i třetí člen – hudební televize Óčko, která stejně jako MF DNES a server iDNES.cz patří do vydavatelství MAFRA.

Impulzem, proč asociace vznikla právě teď, je evropská směrnice o audiovizuálních mediálních službách známá pod zkratkou AVMSD. Přesněji řečeno moment, kdy do její probíhající aktualizace začali vkládat pozměňující návrhy europoslanci. V tu chvíli se totiž zástupci televizí začali bát.

„Jeden z návrhů chce třeba zakázat reklamu na dětských kanálech. To by se přitom zcela minulo účinkem děti od reklamy ochránit,“ vysvětluje předseda nové asociace a zároveň obchodní ředitel Novy Jan Vlček.

Podle něj by následkem takové změny bylo, že by dětské kanály ztratily zdroj obživy a zanikly by. „Děti by se potom přesunuly k internetovým videím, kde reklama není regulovaná nijak, takže by ve výsledku dopadly ještě hůř,“ vysvětluje Vlček argument asociace, se kterým chce v nejbližší době seznámit zákonodárce. Vzhledem k tomu, že se má AVMSD v Bruselu schvalovat v dubnu, moc času na lobbování nezbývá.

Zároveň asociace volá po zachování některých změn, které obsahoval původní návrh. Například zrušení hodinového omezení reklamy (které je dnes stanoveno na dvanáct minut) a jeho nahrazení pravidlem, že reklama může zabírat maximálně 20 procent denního vysílacího času.

Vzpoura proti internetu

Argument je opět podobný – on-line videa nejsou regulována vůbec. Přesvědčit společné chlebodárce, tedy inzerenty, o tom, že se vyplatí utrácet peníze v televizích a ne na internetu, je hlavním posláním asociace. Inspirovat se chtějí u americké asociace ATA. Americký trh se totiž nachází výrazně dál než ten český či evropský.

Výdaje na on-line reklamu, které putují z velké většiny na účty Facebooku a Googlu, tam totiž podle serveru eMarketer.com loni poprvé těsně porazily inzerci v televizi. Pro televize to bude velmi obtížný souboj.

„Jsme v ostrém konkurenčním boji s on-line prostředím. Naše pozice je výrazně křehčí, požadavkům zadavatelů i diváků musíme odpovídat stejně jako na internetu,“ uvedl šéf Óčka Štěpán Wolde.

Jednoduše opustit svůj regulovaný prostor a utkat se s vyzývateli, jako je třeba YouTube, v jejich neregulovaném prostředí nemohou. Pokud by vypnuly lineární vysílání, přišly by o drtivou většinu diváků. Zároveň si jsou zástupci televizí vědomi, že je nereálné, aby se v on-line prostředí zvýšila regulace nebo se naopak ta jejich snížila až třeba na úroveň tzv. youtuberů, kteří s product placementem, reklamou, ale třeba i etikou pracují bez jakýchkoli zábran.

A hlavně – zatímco ještě před pár lety byl svět televizního vysílání a on-line videa poměrně znatelně oddělen, nyní čím dál tím víc srůstá. Jednak mají klasické komerční televize své videotéky či archivy, jednak internet jako takový třeba ve formě HbbTV vstupuje i do pozemního vysílání.

To shodou okolností také včera ukázal operátor O2. Představil novou terestricky šířenou O2TV Free. Část jejího obsahu, konkrétně exkluzivní sportovní zápasy, však hodlá po promo období zamknout a otevírat jen v HbbTV verzi těm, kteří si to přes SMS zaplatí. Zda se do něčeho takového chtějí pustit i velké komerční stanice, nechtěli jejich zástupci komentovat.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Další z rubriky

Mobilní telefony se zakusují do online nakupování. Oblíbili si je mladí

Ze 129 největších maloobchodních prodejců jich má web přizpůsobený pro mobil 81...

Prostřednictvím mobilního telefonu nakupuje online 21 procent Čechů, o deset procentních bodů více než před dvěma lety....

Rozpočtová rada kritizuje schodek rozpočtu, má být ve výši 40 miliard korun

Eva Zamrazilová šéfka Národní rozpočtové rady

Národní rozpočtová rada nepovažuje za současné ekonomické situace schválení státního rozpočtu na příští rok se schodkem...

Podvodné stránky úřadu práce klamou nezaměstnané, varuje ten skutečný

Desítky nových pracovních míst přibude na Ostravsku a Karvinsku pro úředníky....

Klamavé weby nabízejí rekvalifikaci zdarma pro každého a volná pracovní místa, zdánlivě garantovaná úřadem práce....

Najdete na iDNES.cz