Podle partnera analytické firmy Ernst & Young pro automobilový průmysl Milana Kočky se na poklesu cen projevuje i větší konkurence a zároveň koncentrace trhu, tedy vytváření větších hráčů na trhu, kteří jsou schopni nabídnout lepší ceny.
"Cenová válka se týká zejména třídy malých vozů do 300 tisíc korun, což je třída vozů, kterých se na počty prodává nejvíc a je zde také nejvíce potenciálních zákazníků. Navíc si třída malých vozů nejvíc konkuruje s ojetými auty," dodal. Pokles cen podle něj bude pokračovat, navíc jej podpoří nástup nových výrobců zejména z Rumunska, Indie a Číny.
"Levnější vozy ze zemí s levnou pracovní silou, nebojácností kopírovat a neochota investovat do vývoje brzy zaplaví celou Evropu," dodal analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. Automobilky podle něj dlouho bojují o udržení svých ziskových marží a tento souboj postupně začnou prohrávat.
Na posilující českou měnu zareagovala část prodejců přímým navázáním cen na aktuální kurz koruny. To přineslo zlevnění například u Audi nebo BMW. Další firmy reagují prostřednictvím masivních slevových akcí. Například Citroën v minulých dnech nabídl slevy dosahující u osobních aut až 210 tisíc korun.
Automobilky slevily o desetitisíce
Nejlevnější model C1 zlevnil o 57 tisíc na 179 tisíc korun. "Důvodem akce je znovunastartování prodejů, které se přes prázdniny trochu pozastavily, a začátek září zatím nenasvědčoval výraznému oživení," uvedla mluvčí Citroënu Martina Bedrnová.
Mitsubishi nabízí v září slevy od 40 tisíc do 150 tisíc korun. Renault zlevnil vlajkovou loď laguna o třetinu, ve slevách pokračuje i Ford, který prodává například fiestu od 239 900 Kč se zvýhodněním téměř 106 tisíc korun. Výrazné slevy v září nabídly i automobilky Volkswagen, Honda, Hyundai, Fiat a většina dalších značek.
V rámci snižování cen se některé větší vozy cenově přiblížily autům o třídu níže. Příkladem je Kia Cee´d z nižší střední třídy. Ta nyní stojí 289 900 korun, což je cena, za kterou se běžně prodávají malá auta. Kia navíc přišla se srovnávací reklamou, která hodnotí její přednosti v porovnání se Škodou Fabia, která je nejprodávanějším malým vozem v Česku. Škoda zareagovala akčním ceníkem, v jehož rámci fabii zlevnila na necelých 240 tisíc korun.
Prodeje aut na českém trhu rostou. Za osm měsíců se odbyt nových osobních vozů zvýšil o osm procent na 96 866 vozů. Prodej aut v západní Evropě přitom v srpnu spadl o 17 procent a za celý letošní rok odhaduje výzkumná společnost J. D. Power and Associates pokles o pět procent na 14,01 milionu vozů. Na snížení poptávky v Evropě již reagovala i tuzemská Škoda Auto, která do konce roku omezí produkci o 2 500 aut.