Vlaky nejezdí plné jen směrem z Číny, ale čím dál častěji z Evropy.

Vlaky nejezdí plné jen směrem z Číny, ale čím dál častěji z Evropy. | foto: Profimedia.cz

Z Česka vyrazí do Číny první vlak. Nová Hedvábná stezka vede po kolejích

  • 63
Na první pohled to je běžný vlak s kontejnery, kterých po českých tratích jezdí denně desítky. Jenže až ve středu z terminálu společnosti Metrans v Praze–Uhříněvsi vyjede jedna taková souprava, půjde o historickou událost. Poprvé v historii totiž spojí Česko a Čínu přímý vlak.
Reklama

Na zhruba osmnáctidenní cestu se vydá souprava vozů s kontejnery naloženými hlavně českým zbožím. Poveze například tuzemské pivo nebo porcelán. „Zatím je to první jízda, uvidíme, jaký bude zájem dál,“ řekl Michael Wei Li ze společnosti YXE – Yiwu Timex Industrial Investment. Vlak míří do města Yiwu, které se stalo jednou z hlavních základen, odkud vyjíždějí vlaky mezi Čínou a Evropou. Zájem o takovou dopravu roste. Pro zákazníky je to levnější varianta než letadlo, vyšší cenu než loď kompenzuje naopak doba přepravy. Lodí totiž cesta trvá nejméně měsíc.

Štědrá čínská ruka financuje infrastrukturní kolos. Může zavalit celé země

Vlaky přitom nejezdí plné jen směrem z Číny, ale čím dál častěji z Evropy. Například když v květnu přijel první spoj z Velké Británie do Číny, byl naložený hlavně sušeným mlékem. Do roku 2020 plánují Číňané do Evropy každoročně vypravit pět tisíc vlaků. Snaží se tak oživit někdejší Hedvábnou stezku pod názvem One Belt, One Road a zlepšit kvalitu cesty i dobu jízdy. Od roku 2013, kdy se přímé spojení rozjelo, projelo mezi Evropou a Čínou 4 000 vlaků.

Nákladní doprava na českých železnicích

Nákladní doprava na českých železnicích

Praha se stane šestnáctým evropským městem, které má přímé spojení s Čínou po železnici. Vlaky mezi Čínou a Evropou dosud využívají dvě různé trasy: jižní část transsibiřské magistrály do severní Číny nebo přes západní Čínu a Kazachstán. Podle společnosti DB Schenker vlaky z Číny dovážejí hlavně díly pro automobilový průmysl a zboží s krátkým termínem dodání. „Často se jedná o citlivé zboží, na železnici jsou totiž otřesy mnohem menší v porovnání s námořní přepravou. Otřesy v kontejnerech jsme schopni sledovat pomocí čidel v rámci námi vyvinutého zařízení SmartBox,“ vyzdvihuje další přednost manažer železničních přeprav Ondřej Jašek.

Po železnici z Číny putují už například i celá auta. Na začátku července dorazil do Belgie první vlak s vozy Volvo, které byly vyrobeny v Číně. Na palubě jich bylo 123. Doprava lodí trvala dosud automobilce 60 dní, vlakem je to o dvě třetiny rychlejší.

Dopravci se snaží vymyslet, jak na koleje dostat i zboží, které je na tak dlouhou přepravu citlivé. Například společnost JF Hillebrand, která se zabývá přepravou nápojů, otestovala už nový kontejner pro přepravu vín. Důvodem jsou rozdílné teploty během cesty, které mohou kolísat mezi teplotou pod bodem mrazu až k horkům přes 40 stupňů. Je také potřeba vyřešit například problém s velkými otřesy kvůli špatnému stavu kolejí v některých částech trasy. Firma bude rovněž testovat, jaký je rozdíl mezi vínem na začátku cesty a v cíli, pokud náklad putuje vlakem, lodí nebo letadlem.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

63 příspěvků v diskusi