Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Airbus vyrábí větší „velrybu“, Boeing má další verzi 737

  15:53aktualizováno  15:53
Na světové nebe míří dva nové typy letadel. Americký výrobce minulý týden poprvé vzlétl s novou verzí Boeing 737 MAX 9, evropský Airbus ukázal první snímky z montáže nového nákladního letadla Beluga XL.

Beluga XL vychází z nákladního letadla Airbus A330-200, Airbus je používá pro přepravu velkých dílů mezi svými závody | foto: Airbus

Z pohledu cestujících je zásadnější zprávou první let nového boeingu: model 737 je dnes nejrozšířenějším typem osobního letadla na světě a verze MAX 9 je další verzí nové generace, která by měla vozit první cestující již příští rok. Stejně jako předchozí generace se bude jednat o stroj středně dlouhé doletové dráhy, což je asi 6300 kilometrů.

Zatím největší generace letadel 737 MAX vzlétla minulý týden z letiště v Rentonu na necelé tři hodiny. Boeing provedl testovací let jen čtyři dny poté, co výrobce letadel oslavil padesát let od prvního letu Boeingu 737.

Prvním zákazníkem Boeingu 737 MAX 9 bude indonéský Lion Air
Boeing 737 MAX 9 je další z nové generace letadel MAX, který má za sebou první...

Boeing 737 MAX 9 má za sebou první testovací let

Boeing má na novou generaci letadel 737 MAX už přes 3 700 objednávek, třícítku letadel ve verzi MAX 8 má objednaný i český Travel Service. Verze MAX 9 začne létat jako první u indonéského nízkonákladového dopravce Lion Air. Do jihovýchodní Asie zamíří brzy i první Boeing 737 MAX 8, jako první ho bude mít ve flotile malajský Malindo Air, který je pobočkou Lion Air.

Podívejte se, jak vypadá Boeing 737 MAX:

Oproti 737 MAX 8 je nový model delší o necelé tři metry, do letadla se vejde až 220 cestujících. Konkurentem je mu především Airbus A321neo, který je v počtu objednávek zatím úspěšnější.

Zcela jiným modelem, který míří na světové nebe, je pak Airbus Beluga XL. Nákladní letadlo má být nástupcem současného modelu Beluga. Ne náhodou je letadlo pojmenované po bílé velrybě, svým tvarem ji značně připomíná.

Airbus minulý týden přivezl do svého hlavního závodu v Toulouse ze Španělska po zemi části letadla k finální montáži. Poprvé by mělo vzlétnout příští rok.

První letadlo by mělo vzlétnout příští rok, do provozu se dostane v roce 2019
Finální montáž probíhá v závodě v Toulouse

První Beluga XL by měla vzlétnout příští rok, do provozu se dostane v roce 2019

Nákladní letadlo Beluga používá Airbus hlavně sám pro přepravu velkých dílů na montáž dalších letadel, pravidelně je tak vidět především na letištích v Toulouse a Hamburku, kde probíhá finální montáž airbusů. Letadlo vychází z nákladní verze modelu A330-200, oproti stávajícímu letounu je větší. Dokáže pojmout například dvě křídla pro model A350, zatímco současný model sveze jen jedno.

Autor:



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Budování rychlotrati mezi Prahou a Brnem se hnulo z místa

Rychlovlak AVE - Španělsko

Příprava vysokorychlostního spojení mezi Prahou, Brnem a Břeclaví má šanci pokračovat. Předseda antimonopolního úřadu...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Českého šoféra si za německou mzdu nikdo nenajme, obává se ministr Ťok

Tiskové konference se po skončení zasedání vlády účastnil premiér Andrej Babiš...

Vyplácením minimální mzdy platné v západních zemích ztratí české dopravní firmy svoji konkurenční výhodu. Za německé...

Najdete na iDNES.cz