Potvrzeno: nová tramvaj za 38 milionů dělá více hluku než ty staré

  15:30aktualizováno  15:30
Lidé si stěžovali na hlučnost nové tramvaje EVO 2, kterou nasadil do provozu v Liberci dopravní podnik. Měření potvrdilo, že tramvaj při jízdě příliš duní a vibruje. Víc než staré vozy.

Tramvaj teď rozebraná čeká, až vyjede zpět do ulic, v garážích dopravního podniku. | foto: MAFRA

"Měření potvrdilo to, co jsme předpokládali. Nová tramvaj nepřekračuje žádné normy, ale úplně v pořádku to není," uvedl provozní ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DMPLJ) Ludvík Lavička, který připustil, že hodnoty měření byly na hraně.

Na novou tramvaj, která jezdí v Liberci ve zkušebním provozu od září roku 2012, si stěžovali hlavně obyvatelé domů v ulici 5. května. Její hluk přirovnávali k dunění tanků, které nás přijely v roce 1968 "osvobodit od kontrarevoluce".

"Když tramvaj jela poprvé, bylo pět hodin ráno. Myslela jsem, že je nálet. Bála jsem se, že nám spadne dům. To dennodenní dunění se nedá vydržet ani se zacpanýma ušima," stěžovala si Jiřina Šímová žijící v centru Liberce.

Protože si obyvatelé ulice 5. května stěžovali a hrozili sepsáním petice, rozhodlo se vedení DPMLJ vibrace změřit. Jedno čidlo umístilo na patu domu a druhé do bytu stěžovatele Josefa Kronďáka.

Nová tramvaj je teď schovaná v garáži

"Dostali jsme výsledky měření, ale je to příliš odborné. Čemu jsme rozuměli je, že vibrace, které naměřili, jsou několikanásobně vyšší, než když kolem jedou staré tramvaje T3. Počkáme a uvidíme, jestli úpravy podvozku to dunění a vibrace sníží," uvedl Josef Kronďák, kteří žije v ulici 5. května několik desítek let.

Nová tramvaj EVO 2, která najezdila ve zkušebním provozu 15 tisíc kilometrů, leží v současnosti rozebraná v garážích DPMLJ. Provádí se na ní jedna z posledních zkoušek, které jsou potřeba k homologaci. Při tom vyměňují pryžo-kovové tlumící prvky, které byly příčinou nadměrných vibrací i hluku.

"Je jich dvanáct a jsou u každého kola. Mají měkčí pérování a jejich výměna by měla problém vyřešit," informoval ředitel Lavička. V dílnách nyní prověřují opotřebování jednotlivých dílů, které zároveň procházejí testem pevnosti. V rámci této zkoušky poslali jednu ze šesti náprav na testy do Prahy.

Upravená tramvaj vyjede znovu v polovině dubna

"Zatím jsme zjistili jen větší opotřebení brzd a brzdových kotoučů. Nemá to ale nic společného s novou tramvají. Na vině je letošní tuhá zima, v níž se hodně solí. Problémy s tím mají všechny naše tramvaje," přiblížil vedoucí vozovny Josef Kolář.

"Letos je sůl zvlášť agresivní. Když jeden den tramvaj nejede, kotoučové brzdy zrezaví," potvrdil Ludvík Lavička.

Smontovaná EVO 2 vyjede znovu do libereckých ulic v polovině dubna. Poté bude následovat další kontrola měření vibrací.

Nové liberecké vozy provázely problémy od samého začátku.

Tramvají mělo být celkem osm a měly stát víc než 350 milionů korun. Cenu kritizovala opozice, která tvrdila, že by dopravní podnik měl tyto peníze investovat do oprav stávajících kolejí a stavby nových tratí. Například na sídliště Dobiášova. Právě pro ni je nová tramvaj kapacitně i technicky stavěna.

Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

OBRAZEM: Přes 16 hodin v letadle. Letečtí fandové mají z čeho vybírat

Dopravní letadlo Airbus A350-900, které společnost Singapore Airlines nasazuje...

Pro některé čirý masochismus, pro jiné nebeský zážitek. Deset nejdelších letů světa má jedno společné. V oblacích...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Obce a kraje si samy rozhodnou, na kterých jedničkách budou vybírat mýto

Ilustrační snímek

Kraje a obce budou rozhodovat o tom, na kterých konkrétních úsecích silnic prvních tříd budou od roku 2020 platit...



Najdete na iDNES.cz