"Měření potvrdilo to, co jsme předpokládali. Nová tramvaj nepřekračuje žádné normy, ale úplně v pořádku to není," uvedl provozní ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DMPLJ) Ludvík Lavička, který připustil, že hodnoty měření byly na hraně.
Na novou tramvaj, která jezdí v Liberci ve zkušebním provozu od září roku 2012, si stěžovali hlavně obyvatelé domů v ulici 5. května. Její hluk přirovnávali k dunění tanků, které nás přijely v roce 1968 "osvobodit od kontrarevoluce".
"Když tramvaj jela poprvé, bylo pět hodin ráno. Myslela jsem, že je nálet. Bála jsem se, že nám spadne dům. To dennodenní dunění se nedá vydržet ani se zacpanýma ušima," stěžovala si Jiřina Šímová žijící v centru Liberce.
Protože si obyvatelé ulice 5. května stěžovali a hrozili sepsáním petice, rozhodlo se vedení DPMLJ vibrace změřit. Jedno čidlo umístilo na patu domu a druhé do bytu stěžovatele Josefa Kronďáka.
Nová tramvaj je teď schovaná v garáži
"Dostali jsme výsledky měření, ale je to příliš odborné. Čemu jsme rozuměli je, že vibrace, které naměřili, jsou několikanásobně vyšší, než když kolem jedou staré tramvaje T3. Počkáme a uvidíme, jestli úpravy podvozku to dunění a vibrace sníží," uvedl Josef Kronďák, kteří žije v ulici 5. května několik desítek let.
Nová tramvaj EVO 2, která najezdila ve zkušebním provozu 15 tisíc kilometrů, leží v současnosti rozebraná v garážích DPMLJ. Provádí se na ní jedna z posledních zkoušek, které jsou potřeba k homologaci. Při tom vyměňují pryžo-kovové tlumící prvky, které byly příčinou nadměrných vibrací i hluku.
"Je jich dvanáct a jsou u každého kola. Mají měkčí pérování a jejich výměna by měla problém vyřešit," informoval ředitel Lavička. V dílnách nyní prověřují opotřebování jednotlivých dílů, které zároveň procházejí testem pevnosti. V rámci této zkoušky poslali jednu ze šesti náprav na testy do Prahy.
Upravená tramvaj vyjede znovu v polovině dubna
"Zatím jsme zjistili jen větší opotřebení brzd a brzdových kotoučů. Nemá to ale nic společného s novou tramvají. Na vině je letošní tuhá zima, v níž se hodně solí. Problémy s tím mají všechny naše tramvaje," přiblížil vedoucí vozovny Josef Kolář.
"Letos je sůl zvlášť agresivní. Když jeden den tramvaj nejede, kotoučové brzdy zrezaví," potvrdil Ludvík Lavička.
Smontovaná EVO 2 vyjede znovu do libereckých ulic v polovině dubna. Poté bude následovat další kontrola měření vibrací.
Nové liberecké vozy provázely problémy od samého začátku.
Tramvají mělo být celkem osm a měly stát víc než 350 milionů korun. Cenu kritizovala opozice, která tvrdila, že by dopravní podnik měl tyto peníze investovat do oprav stávajících kolejí a stavby nových tratí. Například na sídliště Dobiášova. Právě pro ni je nová tramvaj kapacitně i technicky stavěna.