Nová obchodní centra vyrostou převážně ve středu menších měst

  0:59aktualizováno  0:59
Příští tři roky se v menších městech otevře kolem čtyřiceti nových obchodních center. Možnost "být první" je jedna z výhod, které centra v menších městech čekají. Jedním z typických příkladů takových obchodních center je komplex Central Most.

FÓRUM LIBEREC. Takto bude vypadat největší obchodní centrum ve středu Liberce. | foto: Repro sia design

"První den tu byl šílený zmatek. Měli jsme ochutnávku. Nevím, jak bych to popsal, ale lidé byli jako kobylky a někteří chtěli i rohlík." Takto vylíčil na nedávné Konferenci nejen o retailu otevření nového centra v Mostě Cuong Nguyen Manh, provozovatel sítě asijského rychlého občerstvení Panda.

Minimálně v prvních dnech si nikdo na nezájem zákazníků nestěžoval a špatně to nevypadá ani nyní. V Mostě totiž patří k prvnímu podobnému nákupnímu komplexu, který tady vznikl.

Společnost Crestyl, která už otevřela zmíněný Central Most, chystá další projekty v Chomutově, Opavě, Kladně či Jablonci nad Nisou.

"Naším cílem jsou lokality v centrech regionálních měst, nikoliv na předměstí," potvrzuje Martin Novák ze společnosti Crestyl.

"Lepší je být první v Neapoli, než v Římě dvacátý," říká i Vojtěch Ryvola ze společnosti Ré Property. Ta připravuje po Prioru první obchodní centrum v Děčíně, na místě bývalého pivovaru.

Atraktivní centra
"Pokud nepočítáme nákupní parky a outlety, tak se 90 procent obchodních center dnes staví ve středu města či jeho blízkosti," potvrdil nynější trend na nedávné konferenci Stavebního fóra o retailu František Diviš ze společnosti Incoma.

Všichni stavitelé i obchodníci si totiž uvědomují, že místo, kam svoji prodejnu posadí, hraje daleko větší roli než dříve.

Zatímco před pár lety stačilo otevřít obchodní centrum v poli za městem a to dokázalo natáhnout davy kupujících, dnes už nic takového neplatí. Obchodní centrum, letos ještě s výjimkou Jihlavy, už má každé krajské město, a to ne jedno.

Průzkumy ukazují, že stále větší roli při nákupech hraje čas a jezdit za nimi daleko se mnoha lidem už nechce. Ani fakt, že mimo Prahu jsou mzdy až o třetinu nižší, přitom investory od nákupních center v menších městech neodradí.

"Stále zaznamenáváme zájem od místních i zahraničních obchodníků, kteří tu buď ještě nejsou, anebo chtějí expandovat i v regionech," uvádí Kevin Turpin zabývající se průzkumem trhu ve společnosti Jones LaSalle, která se stará o pronájmy obchodních center.

"V Mostě jsme si nechali udělat průzkum a více než 59 procent lidí jezdí někdy nakupovat mimo Most, do Prahy, Teplic či do Německa," říká Novák.

Upozorňuje, že to jasně ukázalo poptávku po nových značkách a kupní sílu. Do Mostu a dalších menších měst se tak s novými obchodními centry dostanou značky jako C&A, New Yorker, Promod, Sportisimo, Lifestyle sports a další. Být přímo v centru má své výhody, ale i nevýhody. Obchodníci mohou oslovit více kolemjdoucích.

"Rizikem ale pro developera je, že náklady na centrum jsou často mnohem vyšší než na kraji města," připomíná Turpin s tím, že od toho se odvíjejí i vyšší nájmy. Ty by měly vyrovnat právě vyšší tržby.

"I když máte nájem jedno euro, tak stále svítíte, platíte zaměstnance, a nemáte-li obrat, tak proděláte," dodává Novák za Crestyl.

Levné obchody na okraj
Řada prodejců se na českém trhu snaží zaujmout hlavně cenou a pro ně je jako stvořený další typ obchodního centra, který nyní letí. Jde o nákupní parky, což je řada obchodů postavených s co nejnižšími náklady vedle sebe a sdílejících parkoviště.

Ty jsou většinou umístěny na krajích měst a sdružují se v nich obchody jako Deichman, Takko, Kik, Okay, Jysk či Lidovka. Tyto parky jsou většinou napojené na už existující nebo vznikající hypermarket či jiný obchod.

Nové nákupní parky se teď chystají například ve Vyškově, Prostějově, Plzni či Klatovech. Přicházejí také takzvané Stop Shopy v téměř dvacítce měst od Sokolova přes Žatec po Nový Jičín či Kroměříž.

Na jejich výstavbu se u nás zaměřují tři firmy, společnost CPI miliardáře Radovana Vítka, plzeňsko-bavorská Intercora a rakouský Immoeast.



Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Nábytkářské řetězce hledají způsob, jak zvýšit zisky. IKEA stále vládne

Interiér prodejny IKEA na Václavském náměstí v Praze.

Na českém nábytkářském trhu se přetahuje o zákazníky šest velkých hráčů. Otevírají nové prodejny, a­ pokud to jde,...

Kdepak první republika, nejlíp se mají Češi dnes, tvrdí studie

Prezident T. G. Masaryk v doprovodu předsedy vlády Antonína Švehly přicházejí...

Život v Československu ve dvacátých letech 20. století bývá často idealizován. V mnoha ohledech byl však výrazně horší...

Zoo inovují a trhají rekordy v návštěvnosti. Letos jim ale chybělo seno

Safari camp v ZOO Dvůr Králové

Loni přišlo do šestnácti českých zoo přes šest milionů návštěvníků a letos možná padne rekord. Zároveň se ale...



Najdete na iDNES.cz