Evropská komise tak reaguje na čím dál větší posun v cestovním ruchu, kdy díky internetu lidé nekupují celé balíčky od cestovek, ale místo toho si je sestavují sami například kombinací levných letenek a ubytování.
Dosud je celý byznys prakticky neregulovaný a v případě krachu například letecké společnosti se o její zákazníky nikdo nepostará tak, jako v případě pádu cestovní kanceláře. Ty jsou chráněny povinným pojištěním proti úpadku.
Směrnice nemíří jen na aerolinky či hotely, ale především různé rezervační portály a agentury, které propojují při jednom nákupu nejčastěji letenku a ubytování, ale i další služby.
Podle odhadů ročně individuálně bez cestovky odjedou na dovolenou dva miliony Čechů.
„Nová úprava ochrání turisty, kteří si v jednom balíčku kupují letenku on-line spolu s dalšími službami, jako je například ubytování či pronájem auta, proti neočekávaným událostem, což může být kupříkladu nestabilita v místě pobytu či krach letecké společnosti,“ řekla europoslankyně Dita Charanzová, zpravodajka předkládané směrnice za frakci ALDE. Podle ní měla taková směrnice platit už dávno.
Letenka + hotel = zájezd
Podle nové směrnice bude například letenka a hotel koupený dohromady už považovaný v podstatě za zájezd a bude se na něj vztahovat i pojištění.
V Česku lidé nejvíce pocítili krach SkyEurope v roce 2009. Ochrany se dočkali jen ti, kteří měli koupenou letenku kartou a banka jim peníze za neuskutečněný let peníze vrátila.
Jak jezdíte na dovolenou?
Podle Charanzové směrnice pamatuje i na situace, kdy dojde ke změně ceny objednaných služeb. „Pokud služba zdraží o více než 8 procent oproti původní nabídce, může klient již objednanou službu bezplatně zrušit,“ uvedla europoslankyně. Česko má na přijetí směrnice do svých zákonů rok a půl.
Za přijetí směrnice lobbovaly především cestovní kanceláře, které si stěžovaly, že proti agenturám a rezervačním portálům nemají rovné podmínky, když musí platit ještě pojištění proti úpadku.