Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha - Drážďany za 50 minut. Němci navrhují 26 kilometrů dlouhý tunel

  11:08aktualizováno  11:08
Zvažovaná stavba vysokorychlostní tratě z Prahy do německých Drážďan dostala novou podobu. Německá studie navrhuje postavit na trase jeden z nejdelších železničních tunelů v Evropě.

Vyplývá to z návrhu nové studie, kterou představilo saské ministerstvo dopravy a na kterém se podílely i české instituce.

Fotogalerie

Podle studie je tunel pod Krušnými horami jediným řešením, jak cestu výrazněji zkrátit. Trasa údolím Labe totiž mnoho možností pro zrychlení nenabízí.

„Podmínky tratě kolem Labe znemožňují zvýšit kapacitu i rychlost,“ řekl saský ministr Martin Dulig. Podle něj je celý úsek úzkým hrdlem na spojnici mezi severem a jihem.

Tunel má začínat za Ústím nad Labem mezi Chlumcem a Chabařovicemi a končit před saskou Pirnou. Na konec tunelu bude navazovat ještě přes kilometr dlouhý viadukt, kratší tunel a další most až do saského Heidenau. Posledních dvanáct kilometrů povede po stávající trati. Trať je navržena pro dálkové osobní i nákladní vlaky. Před portálem tunelu na německé straně bude ještě výhybna. Tunel se napojí na stávající trať z Ústí nad Labem do Teplic

Nová trať z Prahy do Drážďan má mít celkem 123 kilometrů. Z Prahy vyjíždí Vítkovskými tunely, z Balabenky má vzniknout další čtyři kilometry dlouhý tunel, z kterého vyjedou vlaky za Prosekem. Dále má trať kopírovat z velké části trasu dálnice D8. Míjí Lovosice a Litoměřice, kde nepočítá vůbec se zastavením a vjíždí do 17 kilometrů dlouhého tunelu napříč Českým středohořím.

Cvičení pro projektanty a grafiky?

Vlaky vyjedou v Ústí nad Labem - Střekově, novým mostem přes Labe se dostanou do prostoru současného západního nádraží, kde má vzniknout nový terminál pro Ústí nad Labem. Z Prahy do Ústí nad Labem mají vlaky jezdit rychlostí až 350 kilometrů za hodinu, z Ústí pak dvoustovkou. Oproti současným 2 hodinám a 17 minutám mají cestu zvládnou za 50 minut.

Prvotní odhady nákladů na celou stavbu počítají s částkou kolem pěti miliard eur. Zatím ani není jasné, zda nejde jen o další cvičení pro projekční kanceláře a grafiky. Následovat mají další studie, které ukáží, zda má stavba skutečně smysl. Saský ministr dopravy odhaduje, že první vlaky by mohly vyjet nejdříve za dvacet let.

Podle mluvčího Správy železniční dopravní cesty Jakuba Ptačinského je nová varianta vedena zatím pouze na základě základní územní průchodnosti. „Ta samozřejmě popisuje i rizika a omezení, které zakreslené vedení vyvolává a s kterými je třeba počítat a řešit je,“ řekl Ptačinský. Podle něj projekt čeká ještě zadání studie příležitostí a dalších potřebných dokumentací. „Ty teprve vyberou možnou variantu přesného trasování,“ dodal.

Tunel by měl vézt ze severočeského Chlumce do saské Pirny.

Tunel by měl vézt ze severočeského Chlumce do saské Pirny.

Autor:



Nejčtenější

Skupina J&T odvolala představenstvo CEFC Europe, Číňané nezaplatili dluhy

Jaroslav Tvrdík na stadionu v Edenu

Československá finanční skupina J&T ztratila trpělivost s čínskou společností CEFC Group (Europe). Do firmy, kterou v...

Místo peněz rum? Američané si utahují z Česka kvůli splátce komunistického dluhu

Kubánský rum Ron.

Američtí filmaři si vystřelili z České republiky ohledně vyjednávání ministerstva financí o možném splácení kubánského...



Tvrdík lže, místo peněz dává předběžná opatření, vzkázal Tkáč z J&T

Generální ředitel finanční skupiny J&T Patrik Tkáč

Spolumajitel J&T banky Patrik Tkáč veřejně uvedl, že někdejší člen představenstva CEFC Europe Jaroslav Tvrdík „klame.“...

E-shop CZC dal v reklamě facku Alzákovi. Zdůrazňuje, že je dvojka trhu

Hrdá dvojka. CZC.cz si v reklamě dovolil narážku na svou nejvážnější konkurenci...

Online trhu s počítači a elektronikou dominuje Alza. S velkým odstupem se jí dívá na záda e-shop CZC. A právě z toho se...

PŘEHLEDNĚ: Ceny bytů v Česku stále rostou. Proč a jaký bude další vývoj

(ilustrační snímek)

Ceny bytů v Česku vzrostly za poslední čtyři roky v průměru o více než čtyřicet procent a trend stále pokračuje....

Další z rubriky

Třetina dokumentů k mýtnému tendru byla podle podle ÚOHS pozměněná

(Ilustrační snímek)

Když před dvěma týdny zrušil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže tendr na správu mýtného systému, reagovalo...

Jančura chce prodat letenkový byznys Student Agency, dopravu si nechá

Radim Jančura představuje nový vagón Astra.

Miliardář a podnikatel v dopravě Radim Jančura by mohl prodat Student Agency, svou značku a společnost, kterou stavěl...

Japonský vlak odjel o 25 sekund dřív. Cestující to pobouřilo

Vysokorychlostní vlaky Šinkanzen na nádraží v Tokiu (duben 2013)

Japonský smysl pro absolutní přesnost utržil další ránu. Rychlovlak ze stanice ve městě Notogawa odjel o 25 sekund...

Najdete na iDNES.cz