Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Británie postaví novou trať pro rychlovlaky, musí zbourat i nové domy

  12:27aktualizováno  12:27
Velká Británie začne příští rok se stavbou nové vysokorychlostní železnice, která spojí Londýn s Birminghamem a dál na sever do Manchesteru a Leedsu. Stavba má vyjít zhruba na 195 miliard korun.

Velká Británie začne se stavbou nové vysokorychlostní železnice, která spojí Londýn s Birminghamem a dál na sever do Manchesteru a Leedsu. Proti projektu HS2 ale někteří lidé protestují. | foto: Reuters

Britská vláda už schválila definitivní trasování nového spojení i vybrala firmy, které budou mít jednotlivé úseky na starosti. Zatím jde o zakázky za 6,6 miliardy liber (asi 195 miliard korun), celkové náklady na projekt nazvaný HS2 mají dosáhnout 55,6 miliard liber (asi 1,6 bilionu korun). Stavba má začít příští rok, hotová má být v roce 2033.

Dojíždění místo stěhování. Rychlovlaky změní české regiony, říká expert

Nová železnice pro rychlovlaky bude mít tvar písmene Y: z Londýna pojedou vlaky do Birminghamu, kde se rozdvojí na dva směry: do Manchesteru a Leedsu. Ty se budou stavět později, v první fázi jde o trať Londýn - Birmingham.

„Nová železnice znamená velké přínosy pro celou zemi a rozvoj do dalších regionů mimo Londýn a jihovýchod,“ řekl ministr dopravy Chris Grayling. Ve Velké Británii zatím jezdí rychlovlaky po trase Ashford - Londýn, jejich nástup přinesl velký rozvoj hrabství Kent. „Kent byl dříve velmi chudým regionem, dnes díky vlakům vzkvétá. Lidé se dostanou do centra Londýna za 38 minut, tedy rychleji než na řadě míst metrem,“ říká britský odborník Andrew McNaughton, který má radit s rychlovlaky i v Česku. (celý rozhovor s odborníkem na vysokorychlostní železnice najdete zde).

Zbourají se domy z roku 2012

Rychlovlaky budí ale v některých částech země i velkou kritiku. Finální verze trasy, kterou v pondělí zveřejnila vláda, totiž ukazuje, že vlakům budou muset ustoupit i nově postavené domy. Týká se to šestnácti bytových domů v lokalitě Shimmer u města Mexborough v hrabství Yorkshire. Domy se na těchto pozemcích začaly stavět teprve v roce 2012.

17.července 2017 v 18:36, příspěvek archivován: 18.července 2017 v 11:53

In addition to depositing the #HybridBill for #HS2 #Phase2a today, we have also confirmed the route for #Phase2b https://t.co/zyyKHOQ557

Vláda slíbila, že lidem zajistí peníze na nákup odpovídajících nemovitostí jinde. Stejně tak řada kritiků čeká, že se náklady na stavbu nejméně zdvojnásobí. Celkem nové stavbě ustoupí 4 000 domů, jejich majitelé ale o plánech věděli už delší dobu. V případě Mexborough změnila vláda trasu na poslední chvíli.

Ve Velké Británii budí rozruch i zadání staveb jednotlivým firmám. Jeden z kontraktů získalo i konsorcium, ve kterém je společnost Carillion, která se v posledních týdnech dostala do velkých ekonomických problémů a její akcie během týdne ztratily čtyřicet procent hodnoty.

Zakázky na první část rychlotrati získalo několik konsorcií, v kterých je například Skanska, Strabag nebo francouzský Bouygues.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Antimonopolní úřad zahájil správní řízení kvůli mýtnému tendru

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil správní řízení s ministerstvem dopravy kvůli miliardovému tendru na provoz elektronického mýtného systému...  celý článek

Silničáři začali na dálnici D1 s likvidací nelegální reklamy (9. října 2017).
Od dálnic zmizely první billboardy. Odstranili i legální, tvrdí majitel

Silničáři začali odstraňovat na dálnicích první nelegální billboardy. Jako první odstranili poutače na D1 na Vysočině a ve středních Čechách. . Začali na D1 na...  celý článek

Vlak Deutsche Bahn Intercity Express ICE na trati Berlín - Mnichov (14. června...
Česká firma uspěla s dvěma projekty pro náročné německé železnice

Jedinou firmou ze střední a východní Evropy, která získala certifikaci k projektování železničních staveb v Německu, se nově stala česká společnost Sudop...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.