Logo televize NOVA

Logo televize NOVA | foto: Ilustrace - iDNES.cz

Nova zlevňuje reklamu, jen naoko

  • 7
Televize Nova výrazně zlevňuje reklamu na příští rok. Je to však jen papírová sleva. Z čerstvě zveřejněného ceníku komerční televizní jedničky vyplývá, že základní cena reklamy bude příští rok stát 22 500 korun, zatímco na letošek to bylo 29 600 korun. Při podrobnějším zkoumání je však zřejmé, že sleva bude minimální.

Novou cenu zaplatí inzerent, pokud se v danou dobu na pořad, u kterého reklama běží, dívá jedno procento diváků. Když pořad sleduje více lidí, cena se pak násobí číslem, které odpovídá procentu sledovanosti.

Teoreticky tak Nova zlevnila pro příští rok až o 24 procent. Zdání však klame. "Nejde o tak dramatické zlevnění, došlo však ke změně metodiky při tvorbě ceny," upozorňuje Jaromír Soukup, majitel mediální agentury Médea Group.

Z ceníku vypadla marže zprostředkovatele

Naráží na fakt, že celé kouzlo slevy tkví v tom, že Nova do cen pro příští rok přestala zahrnovat provize pro agentury, které pro firmy nakupují reklamní čas. Tyto provize v minulých letech byly už součástí ceníkových cen.

"Tvorbu ceny jsme tím výrazně zjednodušili, opravdu se nejedná o takové snížení cenové hladiny," přiznává i generální ředitel TV Nova Petr Dvořák.

"Snížení ceny a zrušení agenturní provize se vzájemně zcela vyruší, rozhodně se nejedná o meziroční vylepšení cen a zvýšení slevy," vypočítává také David Menšík, obchodní ředitel mediální agentury GroupM.

Pokulhává i srovnání s cenou na letošní rok, kterou Nova zpočátku výrazně zvýšila. Klienti se však nehrnuli a televize musela na jaře křísit trh dodatečnými slevami. "Pobídka Novy z prvního čtvrtletí cenu snižovala řádově o 20 procent. Reálná finální cena za rok 2009 je proto výrazně nižší, než jak je patrné z loňského ceníku," dodává Menšík.

Firmy patrně neušetří

Zda firmy na reklamě pro příští rok na Nově něco ušetří, není stále jasné. Nejsledovanější tuzemská televize sice přichází s různými slevami při určitých objemech utracených peněz, jestli si firmy polepší, bude přesto záležet na vyjednávání.

"Ano, je možné dosáhnout přibližně stejné ceny jako v roce 2009, o něco málo vyšší i nižší. Například pokud klient bude mít zájem nakoupit více reklamního prostoru v prime time, bude jeho výsledná cena vyšší," dodává Dvořák.

Nova podle svého prohlášení také ustoupila požadavkům trhu a nabízí různé množstevní slevy i na kratší období, třeba na měsíc či kvartál. Dříve byla sleva jen u kontraktů na celý rok. Jaké výhody či slevy se budou na tato krátká období vztahovat, ceník neprozrazuje.

Na tahu je Prima

Na tahu je teď Prima, která vždy přichází s cenami v závěsu za svým největším rivalem. Letos si změny nechá pro sebe. "Ke každému klientovi budeme přistupovat individuálně a obchodní podmínky nebudeme generálně zveřejňovat," řekla pouze Jana Kocová, mluvčí TV Prima.

Největší inzerenti se k cenám Novy zatím nechtějí vyjadřovat. "Prozrazení našich investičních záměrů by mohlo ovlivnit konkurenci," uvedla Lidija Erlebachová, mluvčí společnosti Henkel, druhého největšího inzerenta v Česku.

Celkově se výdaje firem na televizní reklamu kvůli krizi výrazně propadly. Podle odhadů mediální agentury OMDse letos trh v čistých investicích propadne o 27 procent na 8,39 miliardy korun.