Novou cenu zaplatí inzerent, pokud se v danou dobu na pořad, u kterého reklama běží, dívá jedno procento diváků. Když pořad sleduje více lidí, cena se pak násobí číslem, které odpovídá procentu sledovanosti.
Teoreticky tak Nova zlevnila pro příští rok až o 24 procent. Zdání však klame. "Nejde o tak dramatické zlevnění, došlo však ke změně metodiky při tvorbě ceny," upozorňuje Jaromír Soukup, majitel mediální agentury Médea Group.
Z ceníku vypadla marže zprostředkovatele
Naráží na fakt, že celé kouzlo slevy tkví v tom, že Nova do cen pro příští rok přestala zahrnovat provize pro agentury, které pro firmy nakupují reklamní čas. Tyto provize v minulých letech byly už součástí ceníkových cen.
"Tvorbu ceny jsme tím výrazně zjednodušili, opravdu se nejedná o takové snížení cenové hladiny," přiznává i generální ředitel TV Nova Petr Dvořák.
"Snížení ceny a zrušení agenturní provize se vzájemně zcela vyruší, rozhodně se nejedná o meziroční vylepšení cen a zvýšení slevy," vypočítává také David Menšík, obchodní ředitel mediální agentury GroupM.
Pokulhává i srovnání s cenou na letošní rok, kterou Nova zpočátku výrazně zvýšila. Klienti se však nehrnuli a televize musela na jaře křísit trh dodatečnými slevami. "Pobídka Novy z prvního čtvrtletí cenu snižovala řádově o 20 procent. Reálná finální cena za rok 2009 je proto výrazně nižší, než jak je patrné z loňského ceníku," dodává Menšík.
Firmy patrně neušetří
Zda firmy na reklamě pro příští rok na Nově něco ušetří, není stále jasné. Nejsledovanější tuzemská televize sice přichází s různými slevami při určitých objemech utracených peněz, jestli si firmy polepší, bude přesto záležet na vyjednávání.
"Ano, je možné dosáhnout přibližně stejné ceny jako v roce 2009, o něco málo vyšší i nižší. Například pokud klient bude mít zájem nakoupit více reklamního prostoru v prime time, bude jeho výsledná cena vyšší," dodává Dvořák.
Nova podle svého prohlášení také ustoupila požadavkům trhu a nabízí různé množstevní slevy i na kratší období, třeba na měsíc či kvartál. Dříve byla sleva jen u kontraktů na celý rok. Jaké výhody či slevy se budou na tato krátká období vztahovat, ceník neprozrazuje.
Na tahu je Prima
Na tahu je teď Prima, která vždy přichází s cenami v závěsu za svým největším rivalem. Letos si změny nechá pro sebe. "Ke každému klientovi budeme přistupovat individuálně a obchodní podmínky nebudeme generálně zveřejňovat," řekla pouze Jana Kocová, mluvčí TV Prima.
Největší inzerenti se k cenám Novy zatím nechtějí vyjadřovat. "Prozrazení našich investičních záměrů by mohlo ovlivnit konkurenci," uvedla Lidija Erlebachová, mluvčí společnosti Henkel, druhého největšího inzerenta v Česku.
Celkově se výdaje firem na televizní reklamu kvůli krizi výrazně propadly. Podle odhadů mediální agentury OMDse letos trh v čistých investicích propadne o 27 procent na 8,39 miliardy korun.