Podle tajemníka svazu Pavla Tukla rostoucí kupní sílu Čechů potvrzuje i fakt, že privátních registrací bylo více než firemních. "Ekonomika v zemi roste, a stále více lidí si tak může dovolit nové auto," řekl Tunkl.
Firmy nyní naopak preferují více lehkých užitkových aut kvůli možnosti odpočtu DPH. Prodeje v této kategorii vzrostly o 12 tisíc kusů na více než 62 tisíc. Vedle dodávek do 3,5 tuny se do této kategorie počítají také osobní vozidla s mřížkou oddělující zavazadlový prostor.
Čtyřicet procent trhu ovládla Škoda, mezi nejrozšířenější značky dále patří Renault, Volkswagen, Peugeot a Hyundai.
Deset nejprodávanějších značek aut v ČR | |
Škoda Fabia | 27 611 |
Škoda Octavia | 14 971 |
Škoda Roomster | 4 488 |
Ford Fusion | 2 835 |
Toyota Yaris | 2 558 |
Peugeot 207 | 2 352 |
Renault Thalia | 2 321 |
Hyundai Getz | 2 238 |
Ford Focus | 2 040 |
Kia Cee'd | 1 949 |
Zdroj: Svaz dovozců automobilů |
Téměř 70 procent vozidel je vybaveno benzinovým motorem. Podíl aut na naftu se loni nepatrně snížil kvůli rostoucí ceně této komodity a nyní mírně přesahuje 28 procent. Pouze 0,02 procenta vozidel pak jezdí na plyn. Nárůst aut na plyn je podle Tunkla nižší, než sdružení očekávalo.
Spolu s osobními a lehkými užitkovými vozidly zrychlil prodej nových nákladních vozů, autobusů i motocyklů včetně mopedů. "Motocykly slouží převážně k zábavě, takže je jasně vidět, že roste životní úroveň domácností," řekl Tunkl.
Na druhou stranu byl rekordní také přírůstek ojetin, kterých se také prodalo více než nových aut. Do Česka jich přijelo přes 213 tisíc, o šestnáct procent víc než před rokem. To je poměrně masivní nárůst - nových aut přibylo jen o necelých sedm procent.
Alarmující podle Tunkla je, že do Česka se dováží nejvíc aut starých mezi deseti až patnácti lety. To škodí životnímu prostředí, bezpečnosti na silnicích i obměně vozového parku.
Ještě více ojetin by se pak na českých silnicích mohlo objevit letos. Sdružení odhaduje, že aut z druhé ruky by se v Česku mohlo prodat až 230 tisíc.