Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Během loňska vzniklo osm tisíc nových e-shopů, mezi nimi bylo i řeznictví

  12:00
Rostoucí trend online nakupování v loňském roce vlivem protiepidemických opatření ještě více zrychlil. Češi tak v internetových obchodech za rok 2020 utratili celkem zhruba 217 miliard korun. Mezi nejprodávanější kategorie zboží patřila elektronika, domácí potřeby i oblečení.
Objednávání jídla se stalo synonymem pandemie.

Objednávání jídla se stalo synonymem pandemie. | foto: Shoptet

Do online světa ovšem museli vstoupit i takoví obchodníci, pro které byl prodej přes e-shop do té doby nemyslitelný, hlavně kvůli nabízenému zboží. 

České e-shopy zaznamenaly za loňský rok až o třetinu vyšší obraty než v roce 2019. Zákazníci v nich utratili meziročně o 62 miliard korun více než loni. Celkem tak Češi v internetových obchodech nakoupili za 217 miliard korun. Údaje vyplývají z analýzy společnosti Shoptet, jehož platformu využívá více než polovina českých e-shopů.

Zároveň stoupl i celkový počet e-shopů. V České republice je v současnosti registrováno přes čtyřicet tisíc aktivních e-shopů. Na jeden e-shop tak připadá přibližně 261 obyvatel Česka. 

Ve skladech leží tuny neprodaného oblečení, obchodníci osekávají objednávky

„Česká e-commerce v loňském roce dosáhla dalšího rekordu. Výrazně jí k tomu dopomohla právě výjimečná situace spojená s pandemií a omezený provoz kamenných obchodů a dalších provozoven. Vedle nárůstu ročních obratů vzrostl i celkový počet e-shopů, a to zhruba o osm tisíc,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Na prvním místě žebříčku prodejů za loňský rok se umístila elektronika, a to včetně bílého zboží, s podílem 36 procent na celkovém ročním obratu české e-commerce. Její nejčastěji prodávanou podkategorii tvořily mobilní telefony. Druhou příčku obsadila s 20procentním podílem kategorie potřeb pro domácnost a zahradu. Trojici nejprodávanějších kategorií zboží potom uzavírá oblečení s podílem 13 procent na celkovém obratu e-shopů.

Nejvyšší nárůst zaznamenaly platformy zaměřené na prodej a rozvoz jídla. Společnost Shoptet eviduje přibližně 600 nových e-shopů. 

„Od více než dvou třetin máme informaci, že rozvoz zachovají i po skončení aktuálního stavu. Například celá síť restaurací Ambiente,“ doplňuje Miroslav Uďan. Až dvojnásobný nárůst v loňském roce vykazuje internetový obchod s potravinami Rohlík.cz. Společnost na svém internetovém obchodě nabízí přibližně 17 tisíc položek a podle slov mluvčí Zdeňky Svoboda letos cílí na obrat téměř osm miliard korun. „Finanční rok nám končí až na konci dubna, ale k vytyčenému cíli se blížíme,“ dodává.

Na e-shopu se objevily také další neobvyklé produkty, které by nikdo v online prostředí nečekal. Objednávání drinků z různých barů a restaurací, různorodé degustační balíčky anebo potraviny s obsahem cvrččího proteinu Sens. „Investovali jsme téměř 48 milionů korun, zapracovali na digitální prezentaci a spustili nový web,“ upřesňuje Radek Hušek ze Sens Food.

Řeznictví online

Menších retailů, které neměly před pandemií vůbec online prodej, eviduje Shoptet přibližně 400. Příkladem služby, která vstoupila do online prostoru díky pandemii covidu-19, je značka MoravskeMaso.cz od firmy Steinex. Řeznictví, které má v Brně osm prodejen, šlo naproti současným trendům a jeho majitelé se rozhodli dát svým zákazníkům možnost objednávat jejich produkty z pohodlí domova. 

Obuvníci vsázejí na online, lidé si fotí nohy a vracejí nevyhovující boty

„Zákazníci byli zpočátku nedůvěřiví, ale většina z nich si na nákup masa na internetu zvykla. O tom svědčí i fakt, že šedesát procent zákazníků nakupuje maso online pravidelně,“ uvádí Vít Steinhauser, finanční ředitel Steinex a. s.

Podle digitálního experta Jana Borýska z agentury Advertia Digital se povedlo otočit svůj osud značce udržitelné módy Nila.cz. Ta má v Praze dva obchody a v době pandemie dokázala se svými zákazníky udržet kontakt přes sociální sítě a e-mailingovou komunikaci. „V prvních týdnech nabídla akční ceny na vybrané produkty a své zákazníky si převychovala k nákupům na e-shopu,“ dodává. Takových podobných e-shopů je na trhu podle agentury nespočet.

I velcí hráči na trhu hledají způsoby, jak se svým zákazníkům přiblížit. Společnost C&A na začátku tohoto roku uvedla službu Call&Collect, kde si zákazníci telefonicky na prodejně objednají tzv. tašku plnou překvapení, která obsahuje produkty vybrané a zabalené jejich zaměstnanci. „Jedná se o tašky s basic zbožím pro běžné denní nošení a v této službě budeme  pokračovat i s jarní kolekcí,“ doplňuje tisková mluvčí Hana Mayerová.

Také fotografové a prodejci služeb, hledali způsoby, jak umožnit zákazníkům, aby je podpořili v těžkých časech. „Do světa online tak vstoupilo osm set takových podnikatelů. Nejčastěji prodávali dárkové poukazy,“ dodává Miroslav Uďan.

Štěstí přeje připraveným

Podle Borýska se zároveň dařilo těm, kteří byli připraveni. Mezi takové patří například online kurzy nejrůznějších dovedností. Lidé vyhledávají online lekce jógy anebo fitness. „Osobně si nejvíce všímám toho, jak online aplikace reagují na pochmurnou náladu ve společnosti. Lidem chybí sociální kontakt, proto komunikují mnohem více online. Zároveň se začíná zvyšovat nabídka aplikací pro mentální zdraví, meditaci a vnitřní klid,“ dodává.

Spotřeba léků roste. Výrazný nárůst prodejů hlásí především online lékárny

Retailový segment, který trpí pandemií, je prodej luxusního zboží, móda a hodinky. Zavřením prodejen utrpěly luxusní fashion brandy, které do té doby neměly vlastní e-shopy. Přestože pandemie urychlila proces jejich digitalizace a některým z nich se podařilo rychle a flexibilně reagovat, většině se nepodařilo dohnat ztráty, které způsobilo zavření kamenných obchodů v důsledku vládních nařízení. 

„Luxury segment je obecně hodně specifický. Jde o velice drahé kousky. V tomto odvětví se hraje na exkluzivitu, zážitek a tedy i ego. Luxusní značky raději pár měsíců krvácí, než aby digitalizovaly možnost nákupu. Produkty by tím v jejich očích degradovaly,” uzavírá digitální expert vytrvalost některých luxusních značek nevstupovat do online segmentu.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57,  aktualizováno  10:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...