Dráhy si přitom mašiny objednaly v roce 2005. Po pěti letech je už skoro polovina lokomotiv vyrobených, ale vlaky zatím netahají. V barvách Českých drah přitom měly jezdit už předloni.
Současné vedení drah je v nákupu strojů nevinně. "To je pozůstatek starých smluv. Ta smlouva je víceméně nevypověditelná," říká šéf dopravce Petr Žaluda. Dráhy mají nárok aspoň na penále v řádu desítek milionů korun. Cena dvaceti lokomotiv je přitom 2,6 miliardy. Dva stroje si loni objednaly také slovenské železnice.
Škoda Transportation očekává, že před dokončením strojů ještě dojde na otázky ohledně penalizací. Poslední lokomotivu chce drahám předat začátkem roku 2011.
Stroje řady 380 budou schopné na rozdíl od současných lokomotiv jezdit po celém Česku a zároveň i v okolních zemích. Jejich maximální rychlost je 200 kilometrů v hodině. Dosud nejrychlejší mašiny v majetku drah mohou jet 160, avšak pouze v severní části Česka, kde je v trolejích stejnosměrný proud.