Nově natřené vlaky Českých drah se nápadně podobají argentinským vozům

  1:08aktualizováno  1:08
Nové modro-šedé vozy Českých drah se velmi výrazně podobají příměstským vlakům do argentinské metropole Buenos Aires. Dráhy přišly s novou podobou vlaků od nejznámějšího českého grafického studia, Studia Najbrt, loni na konci března. Soupravy ale vypadají téměř stejně jako vlaky argentinské společnosti Trenes de Buenos Aires (TBA). Ta je používá už mnoho let.

České dráhy představily nový lak souprav a lokomotiv loni na jaře. | foto: České dráhyMF DNES

"Naše právní oddělení už tuto důležitou věc zkoumá," vyjádřil se k podobnosti šéf komunikace TBA Gustavo Gago.

"Všechny moderní firmy dbají na to, aby měly jasný korporátní vzhled. Chci, aby naši zákazníci vlaky jasně poznali," řekl tehdy šéf drah Petr Žaluda. Tato věta zapůsobila jako rozbuška na fandy železnice, kteří ihned začali na svých webech ukazovat podobně natřené vlaky. Avšak až argentinský lak, na který upozornil jeden z diskutujících, byl téměř stejný jako český.

Vlaky argentinské společnosti Trenes de Buenos Aires.

Je to náhoda, říkají autoři

Tvůrci návrhů odmítají, že by se v Argentině inspirovali. "Podobnost barevného řešení s argentinskou příměstskou dopravou je zcela náhodná," uvedl Petr Štěpán ze Studia Najbrt. Studio předkládalo podle něj několik variant, schvalování konečné podoby trvalo déle než rok. "Tmavě modro-azurovo-šedá varianta vznikla postupným vývojem návrhů a také připomínek klienta během tohoto dlouhého procesu," dodal Štěpán.

Ani dráhy v podobě nátěru nevidí problém. "Nedomnívám se, že by si cestující pletli vlaky ČD a lokálního dopravce v Jižní Americe, zřejmě ani nebude příliš mnoho lidí, kteří by se s jihoamerickým vlakem setkali," přemítá mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Argentinská firma, která přepraví zhruba stejně pasažérů jako České dráhy, navíc připravuje novou podobu svých vlaků.

Tuzemští grafici se shodují, že podoba vlaků je opravdu evidentní a může být předmětem sporu.

"Podoba je do očí bijící až na detaily – rozdílné barvy střech, umístění popisu vagonů. Designy nejsou stejné, ale jsou si velice podobné. Můj zdravý rozum mi říká, že takovéto kopírování by se dít nemělo," komentoval podobu Martin Valas z grafického studia Pixolo.

"Návrh nového designu vagonů je zejména kvůli zvolené barevné kombinaci duplikátem. Kopírování je krádež, ke shodě však může dojít zásluhou omezených vyjadřovacích prostředkům a náhodou," myslí si také Miroslav Vejlupek ze studia MiradiX. Případ Českých drah je podle něj spíše neúmyslnou shodou.

Zákon nátěr neporušuje

Právníci specializující se na autorské právo nepovažují za reálné, že by v případě nového laku tuzemských vlaků bylo možné prokázat porušení zákona.

"Pouhá podobnost, či dokonce shoda zdaleka ještě neznamená, že jde o plagiát, a tedy porušení autorského práva. K tomu je totiž zapotřebí, aby skutečně jeden autor vědomě zkopíroval dílo jiného autora," vysvětluje advokát Filip Winter.

Podle něj je v současném světě, který nepřetržitě vytváří a konzumuje tolik děl v reklamě, velmi časté, že dva autoři dospějí nezávisle ke shodnému výsledku, aniž jeden o druhém ví. Pokud opravdu začne soudní spor, bude klíčové mínění znalce, většinou odborníka z oblasti designu, kterého určí soud.

"V daném případě se navíc domnívám, že pouhá volba barev na vagon není autorským dílem," dodává Winter.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Další z rubriky

Konec Zátopků v drážní flotile. Ťok chce vrátit problémové mašiny

Lokomotiva Škoda  Š 109E na zkušebním okruhu VUZ

Ministr dopravy Dan Ťok může dovršit fiasko škodováckých lokomotiv Emil Zátopek. Doporučuje, aby stroj, který provází...

Do dálnic a jiných staveb půjde přes 86 miliard, o pětinu víc než letos

Ministr dopravy Dan Ťok na stavbě dálnice D1 exit 15.

O čtrnáct miliard korun víc má jít v příštím roce ze Státního fondu dopravní infrastruktury na výstavbu klíčových...

Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...



Najdete na iDNES.cz