Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bankovky pro slepé umí i animaci. S nápadem přišel australský teenager

  15:10aktualizováno  15:10
Austrálie představila novou bankovku. Je průsvitná a má zajímavý design, především však obsahuje rozpoznávací hmatový prvek pro nevidomé. Podnět na změnu vzešel od nevidomého teenagera.

Nová pětidolarová australská bankovka je částečně průsvitná a z určitých úhlů na ní lze vidět ptáka, který hýbe křídly. Především ale obsahuje nový hmatový prvek, který usnadňuje život nevidomým, informoval server BBC.

„Poprvé v historii budou moci lidé, kteří nevidí, nebo mají silné zrakové postižení, vzít bankovku a hned vědět, která to je,“ říká Bruce Maguire z organizace Vision Australia.

Podnět na design nové bankovky vzešel od teenagera Connora McLeoda a jeho matky, kteří si stěžovali, že stávající australské bankovky od sebe nevidomí těžko rozeznávají. V petici nasbírali přes 57 tisíc podpisů. „Už se nebudu muset prostě spoléhat na to, že mi správně vrátili,“ řekl k tomu McLeod.

Světové měny tento problém řeší různě. V některých zemích mají bankovky třeba každá různou velikost, jiné zase hmatové značky. Ty bývají ale třeba v případě Česka v praxi často nepoužitelné (více čtěte zde).

Do pravého horního rohu lícních stran českých bankovek jsou umístěny hmatové značky ve tvaru hlubotiskem vytištěných čárek nebo kroužků. Hmatový vjem u bankovek, které několikrát prošly oběhem, však už není příliš výrazný. Po větším opotřebení bankovky pak zcela mizí.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jistá poradenská hospodářská firma v Itálii navrhla radikální řešení: bohatí...
Každý třetí mladý Ital je bez práce. Řešení krize mohou odskákat ti staří

Alarmující počet mladých lidí v Itálii nemá práci ani výhled, že nějakou najde. Vláda se rozhodla začít jednat, ale vzhledem k prázdné státní pokladně je...  celý článek

Vývoj Dow Jonesova indexu na obrazovce v newyorské burze (17. října 2017)
Dow Jones posílil na nový rekord, překonal hranici 23 000 bodů

Akcie v USA pokračují v lámání rekordů. Dow Jonesův index, který zahrnuje třicet předních amerických podniků, v úterý poprvé překonal hranici 23.000 bodů....  celý článek

Máme vlastní značky, ukazuje slovenský Lidl v nových spotech - špagety
VIDEO: Slovenský Lidl provokuje. Dobírá si ceny značkových produktů

Reklamní kampaně německého obchodního řetězce Lidl provází jedna kontroverze za druhou. V nejnovější kampani na Slovensku se řetězec snaží posílit pozici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.