Nového šéfa Ředitelství silnic a dálnic Pavla Kočicu (vpravo) instaloval do funkce ministr v demisi Zdeněk Žák.

Nového šéfa Ředitelství silnic a dálnic Pavla Kočicu (vpravo) instaloval do funkce ministr v demisi Zdeněk Žák. | foto: Michal Šula, MAFRA

Komisi k D47 povede kontrolor Měšťan, kvalitu na ŘSD ohlídá laborantka

  • 13
Klíčovou komisi, která radí generálnímu řediteli Ředitelství silnic a dálnic ve sporu o zvlněnou dálnici D47, dočasně povede šéf vnitřního auditu a kontroly ŘSD Vladimír Měšťan. Novou ředitelkou úseku kontroly kvality staveb má být po nedávno odvolané Miloslavě Pošvářové vedoucí laboratoří Marie Birmbaumová.

Pověření Měšťana potvrdil generální ředitel firmy Pavel Kočica. "Nechci, aby byla narušena kontinuita práce komise," vysvětlil Kočica. Měšťan už v komisi působí od začátku jejího vzniku a v jejím čele vystřídá odvolanou šéfku kvality staveb na ŘSD Miloslavu Pošvářovou (o jejím odvolání čtěte více zde).

Tu nahradí vedoucí laboratoří ŘSD Marie Birmbaumová, která pracuje na ŘSD od roku 1971. Zasloužila se o akreditaci laboratoří ŘSD, uvedla mluvčí správce českých silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Kočica podle svých slov chce postupně do komise k D47 místo právníků přivést více odborníků z řad profesorů technických škol. Měšťan na ŘSD působí v čele interního auditu od roku 2008.

Kontroloval tedy výdaje a činnost ŘSD i v dobách hojnosti, kdy Nejvyšší kontrolní úřad několikrát kritizoval předraženost českých silnic. Předchozí šéf ho chtěl odvolat. "Chtěl jsem ho odvolat z různých důvodů a pochybení včetně přístupu ke kauze D47," říká bývalý šéf ŘSD David Čermák. Měšťana si podle svých slov objednal na 1. října, 30. září však Čermáka ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák odvolal. "Je to naprosto nepochopitelná volba z pohledu ochrany zájmů státu. Je tam spousta jiných lidí, kteří by zájmy státu hájili lépe," tvrdí Čermák. Měšťan výtky ke své práci odmítl a je připraven podat kvůli kritice trestní oznámení.

K odvolání šéfky komise Miloslavy Pošvářové přitom došlo jen pár týdnů předtím, než u soudu začne první stání arbitráže mezi státem a společností Eurovia, která je dodavatelem zvlněné dálnice D47. Pošvářová tvrdí, že stát výrazně oslabí.

Kočica Pošvářovou odvolal kvůli tomu, že mu odmítla předat některé klíčové dokumenty. Pro to má Pošvářová vysvětlení – podle ní jsou členové komise vázáni mlčenlivostí, a proto mu je nemohla poskytnout. "Komise je můj poradní orgán, tak je nesmysl, aby mi zamlčovala informace," vysvětlil Kočica. Podle něj bude stát nadále vůči Eurovii postupovat tvrdě jako dosud. "Je i v zápisech z jednání komise, že jsem ji několikrát vyzval k dodání požadovaných materiálů," dodal.

Ve sporu jde o tři miliardy

Reklamace dálnice D47 je největším reklamačním sporem v historii ŘSD, celkem může jít až o tři miliardy korun a jen do přípravy celého sporu stát investoval zhruba sto milionů korun, především za expertní posudky, vrty a právní služby.

Pošvářová v rozhovoru pro MF DNES uvedla, že současný šéf ŘSD v podstatě neřídí. Kočica kritiku odmítá. "Paní Pošvářová se stylizovala do role spasitelky, bez které nic nejde," uvedl. Do čela ŘSD ho uvedl ministr v demisi Zdeněk Žák s tím, že ho dobře zná a věří mu. Kočica se v minulosti dopravním stavbám nevěnoval. Pošvářová se v oboru pohybuje desítky let a je i soudní znalkyní.

Její odvolání bude mít pravděpodobně dohru u soudu, na který se chce odvolaná ředitelka obrátit. "Žaloba nepůjde ani tak za ŘSD, jako spíš za konkrétními lidmi, tedy panem Kočicou a panem Bezroukem, jeho šéfem kanceláře," dodala.

Pošvářová byla vyhozena v den, kdy se objevila informace o chystaném trestním oznámení ze strany Státního fondu dopravní infrastruktury na vedení ŘSD kvůli mostu v Brně, a současně se objevil dotaz z policie na některé záležitosti na jiných stavbách. Podle informací MF DNES má jít především o Pražský okruh, který nedávno ŘSD převzalo i přes řadu závad.

Pošvářová nevylučuje svůj návrat na ŘSD, pokud dojde ke změnám v této organizaci.