Oprava dalších úseků D1 se odkládá.

Oprava dalších úseků D1 se odkládá. | foto: iDNES.cz / ČTK

Nové vedení silničářů zastavilo všechny zakázky. Dostavby se protáhnou

  • 48
Výstavba silnic a dálnic v Česku a jejich opravy se mohou zpozdit o další rok. Nové vedení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se rozhodlo k nečekanému kroku, který stavbařům připomíná opatření exministra dopravy Víta Bárty: prakticky všechny zakázky nový management stopl a prověřuje je.

Rozhodnutí nového generálního ředitele Jana Kubiše přichází na začátku sezony a v době, kdy má stát problémy s dočerpáním evropských peněz na nové silnice. Další odklad tak může evropský penězovod ještě více utáhnout. Už teď je například téměř jisté, že letos nezačne původně slibovaná modernizace dalších úseků dálnice D1.

ŘSD ovšem tvrdí, že nový systém je naopak prevencí proti ochromení až zastavení budoucích zadávacích řízeních, které v nejbližší době bude ŘSD vyhlašovat.

"Při kontrolách, které už začaly, byly totiž zjištěny v zadávacích podmínkách staveb závažné nedostatky, které jsou v příkrém rozporu s pravomocným rozhodnutím ÚHOS a tedy je nutné takováto pochybení okamžitě eliminovat, což se tímto kontrolním procesem děje," uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Kontroluje se vše nad 300 tisíc

Podle Kubišova příkazu nesmějí jeho podřízení zatím podepsat žádnou zakázku nad 300 tisíc korun, nejprve musí mít písemný souhlas generálního ředitele. "V rámci nastavení nového systému, který bude úspornější a efektivnější, je samozřejmě nutné se podrobně seznámit s aktuálním stavem veřejných zakázek ŘSD," dodal Kubiš.

Největší zastavené soutěže na silnice a dálnice

stavba a předpokládaná cena v Kč

dálnice D1 Přerov – Lipník nad Bečvou
4 970 106 000

silnice I/11 Oldřichovice – Bystřice
2 434 447 000

dálnice D3 Bošilec – Ševětín
2 317 253 000

silnice I/68 Třanovice – Nebory
2 143 285 100

dálnice D3 Ševětín – Borek
1 706 933 600

silnice I/11 Nebory – Oldřichovice
1 586 272 000

dálnice D1 Měřín – V. Meziříčí západ, modernizace
979 989 900

rychl. silnice R4 Skalka – křiž. II/118
800 000 000

silnice I/37 Pardubice – Trojice
591 389 400

dálnice D1 Hvězdonice – Ostředek, modernizace
505 148 800

Pramen: Věstník veřejných zakázek

Kubišův příkaz přichází jen pár měsíců poté, co ŘSD oznámilo vypsání velkého množství zakázek v řádu desítek miliard korun, které přitom měly projít standardním procesem posuzování.

Některé už byly připravené k podpisu a stavbaři počítali s tím, že v řádu několika dní začnou stavět.

Opravy silnic se tak mohou přesunout na klimaticky méně vhodné měsíce, zejména podzim. Tento jev, kdy obalovny vyrábějí nejvíce asfaltových směsí v říjnu a listopadu a oprava tak nemusí být kvalitní, kritizují silničáři dlouhodobě.

"Je to pro mě nepochopitelný krok, stavební sezona je nastartována. Pochopím to, pokud to bude opatření na týden nebo dva," uvedl Petr Čížek, jednatel firmy Swietelsky stavební a předseda Sdružení pro výstavbu silnic. Rozhodnutí vyvolalo zděšení také u řady zaměstnanců ŘSD, a to především na krajích.

Kontroly mají být rychlé

Ředitelství zatím neuvedlo, jak dlouho bude zakázky kontrolovat. Do čela organizace přišli lidé, kteří většinou se silničním stavitelstvím nemají nic společného, a je proto otázka, jak problematice zakázek porozumějí. "Vyvinul jsem maximální tlak na urychlení celého kontrolního procesu tak, aby byla činnost ŘSD v oblasti dopravních staveb co nejméně narušena," ujišťuje Kubiš. V dobách Víta Bárty došlo dokonce i k zastavení již rozestavěných staveb.

Některé zakázky se kvůli dalším posuzováním letos již zcela jistě nerozběhnou. Jde třeba o modernizace dalších tří úseků D1. ŘSD dosud zakázku ani nevypsalo, jen poslalo předběžné oznámení do věstníku veřejných zakázek. Plánované úseky nemají ještě ani stavební povolení kvůli protestům Dětí Země. Zahájit stavbu je přitom nutné ještě do léta, aby se stihl provoz před zimou vrátit do obou směrů.

I další zakázky na stavby se mohou výrazně posunout, protože soutěže na ŘSD trvají i přes rok. Dobře to ilustruje loni vyhlášený tendr na další části dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí směrem k Českým Budějovicím: dva úseky dosud nemají vítěze, protože případ řešil měsíce antimonopolní úřad a teprve nedávno ŘSD jmenovalo novou hodnotící komisi.

Faktem je, že zkušenosti z nedávných měsíců ukazují, že opatrnost je u některých zakázek oprávněná. Státní fond dopravní infrastruktury již dokončil kontrolu zakázky na opravu mostu v Brně za více než sto milionů korun. Ta ukázala, že ŘSD při jejím zadávání výrazně chybovalo. Podle informací MF DNES se už případem zabývá policie, zakázka je i na antimonopolním úřadě.