Nová vlaková souprava Arriva

Nová vlaková souprava Arriva | foto: iDNES.cz

Překvapení na dráze: Arriva dvakrát denně do Trenčína, Leo do Varšavy

  • 80
Řadu překvapení skrývá návrh nového jízdního řádu na hlavní trase mezi Prahou, Olomoucí a Ostravou. Nové spoje chystají jak České dráhy, tak i alternativní dopravci.

Vyplývá to z prvního zveřejněného návrhu na jízdní řád 2016/2017, jehož podobu začaly zveřejňovat jednotlivé kraje. Grafikon pro nejfrekventovanější trať už zveřejnil například Moravskoslezský kraj. Nejde ještě o konečnou podobu, ta bude jasná na konci září.

Největší nárůst kapacity chce na trase dosáhnout společnost Arriva vlaky. Ta si objednala u Správy železniční dopravní cesty kapacitu na dva páry vlaků denně mezi Prahou a slovenským Trenčínem přes Vlárský průsmyk.

Arriva dosud jezdí z Prahy do Trenčína v sobotu a zpět v neděli, nově chce každý den. Její plány však ještě nejsou definitivní. „Linka do Trenčína je úspěšná, a proto plánujeme její rozšíření. Některé spoje máme vyprodané,“ vysvětluje šéf Arrivy Daniel Adamka.

Podle návrhu jízdního řádu by Arriva vyjížděla v pracovní dny z Prahy v 8:19 a 14:19, o víkendech pak v 16:19. Dopravce chce dál na trase jezdit se svými motorovými vozy. Ty chce ale použít i na jiné trasy, kde má zažádáno o kapacitu: jeden pár vlaků chce posílat z Prahy do Českého Krumlova a jeden z Prahy do Domažlic.

Moravana střídá Ostravan

Mezi Prahou a Ostravou vlaků od příštího jízdního řádu přibude. Důvodem je především nový spoj Ostravan, který nahrazuje ve směru z Prahy současný expres Moravan vyjíždějící po půlnoci z Prahy. Kromě neděle pojede každý den namísto jen do Přerova až do Ostravy. Zpět do Prahy se vydává ve čtyři hodiny ráno.

Nový jízdní řád dál rozšiřuje přímé spojení Prahy s Polskem. České dráhy zavedou nově přímý vlak Cracovia. Přímé denní vlaky mezi Prahou a Krakovem se vrací do jízdního řádu po několikaleté pauze. Na polské koleje chce také vstoupit Leo Express. Po zahájení autobusových linek chce jezdit jednou denně z Prahy do Varšavy a zpět, půjde o vlak s odjezdem z Prahy v 15:13, který dojede do polské metropole kolem půlnoci a pojede zpět.

„Usilujeme o vytvoření železniční a autobusové sítě v Evropě. Česko a Polsko již spojujeme autobusy a logicky teď následuje vlaková expanze. Nicméně žádost o kapacitu ještě není z polské strany potvrzena,“ dodala mluvčí Leo Express Petra Valentová.