Největší proměnou prošly velkoprostorové vozy první třídy, do kterých se vejde...

Největší proměnou prošly velkoprostorové vozy první třídy, do kterých se vejde celkem 58 cestujících. Sedačky jsou od společnost MSV Interiéry | foto: Škoda Transportation

ČD mají první vozy pro vlaky do Německa, celkem je vyjdou na miliardu

  • 98
České dráhy nasadily do zkušebního provozu modernizované vozy, které nasadí do nového jízdního řádu v prosinci na dálkové vlaky z Prahy do Berlína a Hamburku. Dopravci je přestavuje šumperská firma Pars nova patřící do skupiny Škoda Transportation. Celkem jich má objednáno 93, zaplatí za ně přes miliardu korun.

České dráhy (ČD) převzaly zatím první tři vozy, všechny mají mít do jara příštího roku. Vagony Siemens procházejí kompletní změnou; získaly inovovaný interiér, novou výkonnější klimatizaci nebo moderní audiovizuální informační systém.

Zcela nové jsou například sedačky v 1. třídě nebo USB zásuvky pro napájení elektroniky. Výkonnější oproti stávajícím vozů bude klimatizace. „Bude zvládat i vyšší teploty, než které byly dosud ve středoevropském prostředí obvyklé,“ řekl Tomáš Ignačák, generální ředitel Škoda Transportation. Ve vagonech na maximální rychlost 200 kilometrů v hodině bude možnost připojit se k internetu. 

ČD nasadily zatím nové vozy do zkušebního provozu na trase Praha - Ostrava - Žilina, prototypy jsou už schválené Drážním úřadem. „Tato modernizace také ilustruje nastoupený trend garantované vysoké kvality na mezistátních linkách ČD a jejích zahraničních partnerů,“ uvedl předseda představenstva ČD Pavel Krtek.

Ve vozech druhé třídy nebudou úplně nové sedačky, stávající prošly revitalizací. Na podlaze bude ale koberec, což nebývá ve druhé třídě standardem.

Linku do Hamburku měl původně převzít RegioJet, Deutsche Bahn s ním dva roky exkluzivně jednaly. Nakonec se ale rozhodly pro služby ČD. Státní dopravce musí na trase počítat s čím dál větší konkurencí autobusů, spoj do Berlína patří aktuálně k nejvíce konkurenčním trasám z Prahy.

Pokud se podaří do dvou let dokončit dálnici D8, bude mít silnice ještě další výhodu. Zatím je spojení vlakem cenově konkurenceschopné jen při nákupu dopředu, při nákupu těsně před odjezdem jsou ceny oproti autobusům výrazně vyšší.