Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nový Zéland je pro rakety ideální, říká muž, který demokratizuje vesmír

  12:26aktualizováno  12:26
Monako (od zpravodaje iDNES.cz) - Novozélanďan Peter Beck chce nabídnout cenově dostupné lety na oběžnou dráhu. V roce 2006 založil společnost Rocket Lab, o tři roky později poslal do vesmíru první stroj. Jeho rakety vynesou i satelity velikosti mobilu. Jako národní vítěz reprezentovat svou zemi na světovém finále soutěže EY Podnikatel roku.

„Nejhorší rada, kterou jsem kdy dostal, zněla ‚Sežeň si skutečnou práci!‘“ říká Peter Beck, který vypouští rakety do vesmíru. | foto: EY

Vesmír byl odjakživa doménou vlád, rakety vypouštěly hlavně státem řízené organizace. Cestování na oběžnou dráhu však stejně jako jiné oblasti zažívá velké proměny. Satelity nyní do vesmíru stále častěji posílají komerční společnosti. „Vesmír je třeba demokratizovat, chceme ho zpřístupnit pro všechny. Prostě udělat revoluci. Z vesmíru se dá dělat spousta věcí, ale je nesmírně drahé dostat se tam nahoru,“ říká Novozélanďan Peter Beck.

Nová soukromá společnost dobývá vesmír. Vypustila raketu Electron

Ten v roce 2006 založil společnost Rocket Lab, aby se o něco podobného pokusil. A už o tři roky později poslal do vesmíru první raketu. Rychle získal kontrakty od americké vlády i od soukromých firem, jako třeba Lockheed Martin.

„Díky tomu, že jsme si postupně vybudovali důvěru, jsme mohli lépe oslovit další investory a získat peníze na nový program Electron, který by nám umožnil lety do vesmíru opravdu komercionalizovat,“ říká Beck u stolku v monackém hotelu Fairmont, kam přijel jako národní vítěz reprezentovat svou zemi na světovém finále soutěže EY Podnikatel roku.

Vysvětluje, že jeho firma, jejíž hodnota se odhaduje na 1,42 miliardy dolarů, je technologická jen z jedné půlky. „Ta druhá je o legislativě, technologiích, infrastruktuře,“ tvrdí. Beck byl u toho, když se vyjednávaly mezinárodní smlouvy mezi USA a Novým Zélandem. A pomáhal rozjet novozélandský vesmírný program.

EY Podnikatel roku 2017

Loni oficiálně otevřel první kosmodrom v zemi na poloostrově Mahia Peninsula na východním pobřeží severního novozélandského ostrova. „Rakety tam vypouštíme ne z toho důvodu, že já sám jsem místní, ale protože tam máme velkou geografickou výhodu. Pro rakety je tam největší úhel startu a můžeme je vypouštět často,“ říká. Rakety mohou startovat po 72 hodinách, takovou frekvenci jinde nelze dosáhnout.

Před měsícem odtud odstartovala první testovací raketa Electron, další dvě mají následovat. Pokud testy dopadnou dobře, chce Beck nabídnout firmám, aby rakety na oběžnou dráhu vynášely jejich satelity. O tom, že by do vesmíru posílal i lidské posádky, jako plánuje třeba zakladatel Tesly Elon Musk, však Beck neuvažuje.

Jeho rakety jsou prý ve srovnání s konkurencí velmi jednoduché. Motory tiskne na 3D tiskárně, což umožňuje zkrátit výrobní dobu ze tří měsíců na 24 hodin.

I satelity už dnes vypadají jinak než v minulosti. „Satelity, které byly dříve velké jako školní autobus, dnes následují podobný vývoj jako mobilní telefony. Zmenšují se a umějí toho víc. Místo jednoho obřího satelitu velikosti automobilu jich může obíhat mnohem víc menších,“ vysvětluje Beck.

Beck říká, že vyslat raketu do vesmíru byl jeho sen odmalička. „Už jako dítě jsem stál venku, koukal na hvězdy a cítil, že to všechno bude součástí mého života, kariéry. Koukáte na hvězdy a přemýšlíte o svém místě ve vesmíru. Všechno ostatní kolem vás najednou není důležité,“ vzpomíná.

Jeho příběh se v mnohém podobá jiným vizionářům. Začínal v garáži s jedním zaměstnancem, neusiloval o získání formálního univerzitního vzdělání. „Když jdete na univerzitu, spíše se učíte, jak se učit. Ale technologie potřebují, abyste dělali něco skutečného,“ vysvětluje. Už na střední škole rozebral na kousky starý automobil značky Mini a přidal mu turbo, aby jezdil rychleji.

Vlastní společnost si založil, protože tušil, že jako zaměstnanec velké korporace by nedokázal prosadit své plány. „Nejhorší rada, kterou jsem kdy dostal? Sežeň si skutečnou práci,“ směje se Beck.

„Pokud uspějeme, za dvacet let bude svět úplně jiné místo. Když se dnes díváte do vesmíru, podobá se to Americe 19. století: byla tam jedna obrovská parní lokomotiva, která jezdila sem a tam a pro většinu lidí byla nedostupná. Ale z vesmíru se dá dělat spousta věcí, které ještě ani nebyly vymyšleny,“ říká Beck.




Nejčtenější

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...

Zlatá neděle bude se staženými výlohami. Obchody teď posilují výprodeje

Vlna povánočních slev 28.prosince v Plzni

Blíží se Černý pátek a s ním největší výprodejová akce roku. Z marketingového a obchodního hlediska je pro prodejce...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Filmové rekvizity nejsou jen pro Hollywood. Nejvíc z toho těží youtubeři

Nápis Hollywood

Hollywood už není to, co býval. Poté, co zábavní průmysl značně zredukovala americká recese, hledají výrobci filmových...

Vlak v Japonsku vyjel o 20 vteřin dříve. Společnost se omluvila

Rychlovlak šinkanzen vjíždí do stanice Kjóto.

Několikaminutové zpoždění vlaků na českých železnicích pro cestující nebývá překvapením. V Japonsku jsou vlaky však...

Hra na policisty a mafiány ve vile drogového krále? Narkoturismus to umožní

Za cenu kolem 130 dolarů si v ulicích Medellínu mohou turisté koupit portrét...

Pablo Escobar je sice mrtvý již skoro třetí desetiletí, ale jeho kult v kolumbijském městě Medellín ožívá. Místní mu...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.