Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový byznys: květinu lze koupit v nonstop automatu

  3:00aktualizováno  3:00
Sehnat květinu na poslední chvíli bývá často oříšek. Tím spíš, když si muž vzpomene na manželčin svátek až v deset hodin večer. Kde ale uprostřed noci sehnat pořádný puget? Toto dilema už má řešení. V Česku se objevil nový byznys: prodej květin ve speciálních automatech.

"Plechové květinářky" mají otevřeno čtyřiadvacet hodin denně a koupě je otázkou minuty. Kytice stojí od dvou set do pěti set korun. První čtyři takové stroje jsou v pražském metru a společnost Fresh-Flowers chystá expanzi do dalších měst.

Lákavou možnost koupit kytici v­ kteroukoli denní dobu dobře znají ve Francii, ve Španělsku nebo v Itálii. Květinové automaty jsou tam běžné. V Česku zatím taková služba nebyla.

I když kytice jsou připravené dlouho předem, prodejce tvrdí, že jsou čerstvé. "Jsou neustále v chladu, automat zaručuje i optimální vlhkost," říká obchodní ředitelka firmy Alice Veselá.

Navíc je proto v každé kytici malá nádržka s živným roztokem, takže květiny prý nepotřebují vázu. Ředitelka Veselá tvrdí, že jejich květiny budou výrazně kvalitnější než kytice, které se dají koupit třeba u benzinových pump.

Účtenku nedostanete

"Balení bude jiné, nez například v Itálii. Tam, co se týká barev, je naprosto odlišný styl vázání květin," dodala Veselá. Automaty jsou ovládané na dálku přes mobilní síť a zavážené jsou každý den. Neumí ale ještě vytisknout účtenku. "Budeme to řešit s výrobcem," dodala Veselá.

Ale nesnižuje koupě "prefabrikované" kytice hodnotu takového dárku? Květináři z klasických prodejen si samozřejmě myslí, že ano. "Službou floristy přece je i to, že poradí, jaká květina se hodí k jaké příležitosti a pro koho," říká Jana Ischiová ze Svazu květinářů a floristů. Automaty však nepovažuje za vážnou konkurenci. Ostatně, v každém z nich se zatím prodají jen tři až čtyři kytice.

Kytice z automatu stojí od dvou  do pěti set korun podle počtu květin. Ceny jsou tak tak i levnější, než v některých pražských květinářstvích. Pugety, zejména jednotlivé bez ozdoby, jsou v Česku často o desítky procent dražší než v řadě západoevropských zemích. "Na jaře kupuji v Německu puget deseti tulipánů běžně do tří eur," říká například Václav Marek z Liberce, který jezdí na nákupy často do nedaleké Žitavy. V Česku ně dal i dvojnásobek.

Osm stovek ročně za květinu

Tuzemský trh je už prakticky jediným, který v Evropě roste. Prodejci to vysvětlují i tím, že u nás ještě lidé za květiny tolik neutrácí. "Na západě to je mnohonásobně více," podotkla Ischiová.

Každý Čech loni utratil za nákup květin osm set korun. Květinářství zažívají i přes krizi letos další růst prodejů.

"Loni tržby stouply zhruba o deset procent, růst čekáme i letos," říká Jana Ischiová. Češi dohromady utratili podle studie Svazu za květiny 8,1 miliard korun.

Podle ní propadly tržby za květiny jen v lednu, další měsíce už znovu rostou zhruba desetiprocentním tempem. "Například Den matek byl pro květináře letos určitě rekordní," dodala Ischiová.


Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Prodejna Datart u metra Anděl.
Další miliardová fúze. Datart se spojí se skupinou HP Tronic

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil jednu z největších transakcí na trhu s elektronikou. Obchodní řetězec Datart se spojí se skupinou HP...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Osobní údaje za mušku zlatou. Firma přetavuje nákupní body na informace

Kvůli přísnější ochraně osobních údajů je pro obchodníky čím dál těžší získávat informace o svých zákaznících. Společnost Rondo přišla na to, jak to dělat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.