Eurovia Air zatím žádná letadla nemá. Chce si pronajmout dva Boeingy 700. Ilustrační foto.

Eurovia Air zatím žádná letadla nemá. Chce si pronajmout dva Boeingy 700. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Nový dopravce na lety k moři: Eurovia Air chce konkurovat velkým firmám

  • 8
V době hluboké letecké krize chce na českém trhu uspět nová letecká společnost: Eurovia Air. Zaměřit se chce výhradně na chartery, tedy lety pro klienty českých cestovek mířící k moři. Za společností stojí ostravský podnikatel Daneš Zátorský.

"Zhruba sedmdesát procent kapacit na příští rok už máme smluvně naplněných," tvrdí předseda představenstva firmy Tomáš Jandečka. Nová společnost má začít provoz příští rok na jaře.

Eurovia Air dosud nemá žádná letadla, některé cestovky ji však už uvádějí ve svých katalozích jako dopravce na příští rok. Jde většinou o firmy, které létaly letošní sezonu se slovenským Seagle Air. Ten se dostal do potíží, zastavil provoz a je před krachem.

Jandečka u Seagle Air pracoval, letos z firmy ale odešel. Předtím několik let působil u největšího charterového dopravce v tuzemsku Travel Service. Nejen v obchodě, ale i jako pilot boeingu, na který má licenci. "Teď se ale věnuji hlavně obchodu," uvedl Jandečka.

Daneš Zátorský (41)

Jeden z hlavních akcionářů nové společnosti Eurovia Air Transport patří k vlivným podnikatelům na Ostravsku napojeným na místní organizace ODS. Své aktivity sdružuje pod holding Geofin, patří mu například stavební firma VOKD, Ranch Geofin nebo Slezský kámen, vlastní i basketbalový klub v Novém Jičíně a druholigové fotbalisty Vítkovic. Čím dál větší rozvoj zaznamenává jeho letecká divize. Bývalý vyšetřovatel hospodářské kriminálky předsedá také České boxerské asociaci.

Myšlenka na vznik firmy prý pochází z doby, kdy se Travel Service přihlásil do soutěže o České aerolinie. Případné spojení by totiž takřka monopolizovalo českou charterovou dopravu.

Příležitost vidí Eurovia Air hlavně u menších a středně velkých cestovek. Konkurovat přitom nechce cenou, ale spíše nabídkou letadel s menší kapacitou a zajímavějšími časy odletů.

"Nejatraktivnější časy odletů si většinou rozeberou největší cestovky, na ty menší pak nezbude," vysvětlil Jandečka. To potvrzují i cestovky. "Dostaneme se tak například na lety v neděli, což by jinde byl problém," dává příklad Milan Štengl z CK Honza.

Podle mluvčího Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže má nová aerolinka šanci na úspěch. "Na trhu jsou cestovky, které létaly dříve s ČSA a ještě s nimi nemají uzavřenou smlouvu, protože nevědí, jaká je jejich budoucnost. Je proto možné, že se obrátí na jinou firmu, pokud bude mít silné a věrohodné zázemí," soudí Papež.

Eurovia Air chce létat se dvěma Boeingy 737, které si pronajme na operativní leasing. "Jsme ve finále výběru strojů," říká Jandečka.

Boeing nové generace řady 700 bude umístěn do Prahy, druhé, starší letadlo téže řady pak bude mít zázemí v Ostravě a v Brně. "Leasingy jsou teď mnohem výhodnější než dříve. Ceny spadly zhruba o třetinu, navíc je možné si stroj pronajmout i na kratší dobu," popisuje Jandečka.

Půjde o menší letadla, než která na chartery nabízejí ČSA nebo Travel Service. To je pro cestovky spíše výhodou: kvůli případnému nezájmu lidí pak nemají tolik neobsazených míst.

Aerolinka počítá, že zaměstná na dvě letadla kolem padesáti lidí. Pilotů i stevardek je na trhu práce dost kvůli krizi v letecké dopravě. Jméno Eurovia už patří v Česku velké stavební firmě, ta ale podle mluvčí Ivety Šťočkové s podobným názvem nebude mít nejspíš problém.

Více letů z Ostravy

Za novými aerolinkami stojí podle Jandečka tři různí čeští podnikatelé, známé je však jen jméno Daneše Zátorského. Bývalý vyšetřovatel severomoravské kriminálky dnes ovládá holding Geofin, pod který patří kromě stavebních firem také aerolinky Job Air nebo letecké opravárenské středisko CEAM v Ostravě- Mošnově. "Nechtěl bych se o tom teď ještě moc bavit, dokud není projekt rozjetý," sdělil k novému projektu Zátorský.

JobAir si chce přitom podle Zátorského pořídit také vlastní boeingy, dosud létá jen s malými vrtulovými saaby na linkách z Ostravy do Vídně a Mnichova; své stroje nasazuje i na spoje Českých aerolinií. "V plánu je příští rok spustit pravidelné linky z Ostravy s většími letadly, půjde o středně vzdálené destinace," naznačil Zátorský. Chce rozšířit i své opravárenské středisko na proudová letadla: do konce roku chce spustit v Ostravě i lakovnu na letadla a začít také s opravami airbusů.